Доброволно обявяване на данни, базирани на цикъла на шофиране WLTP
Opel представи в началото на юли първата стъпка в своята инициатива за повече прозрачност, анонсирана през декември миналата година. На специално създаден за целта уебсайт (за България раздел в: opel.bg) и преди въвеждането на новите законови изисквания за обявяване на разхода на гориво, Opel ще стане първият германски автомобилен производител, който доброволно ще публикува данни при измерване в по-реалистичния тестови цикъл WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure, Глобална хармонизирана тестова процедура за леки автомобили) заедно с данните за консумацията съгласно актуалния официално и законово изискван NEDC (New European Driving Cycle, Нов европейски цикъл на шофиране). Официалните данни по NEDC обикновено са по-ниски от доброволно публикуваните данни базирани на цикъла WLTP.
Клиентите, посещаващи сайта, ще открият не само данни за разхода на гориво, но и ще разберат как да се възползват от новите стойности, ще научат за цикъла на шофиране WLTP и ще получат съвети как да намалят разхода си. Уебсайтът включва и отговори на най-често задаваните въпроси (FAQ).
“Opel се е ангажирал с това да осигурява прозрачност”, отбелязва Уилям Бертани, вицепрезидент, отговорен за автомобилния инженеринг в Европа. “В името на това доброволно публикуваме базирани на WLTP данни заедно със задължителните стойности по цикъла на NEDC относно разхода на гориво и емисиите. Започвайки с новата Astra хечбек и Sports Tourer, ние публикуваме диапазон от стойности, взети от фазите на WLTP цикъла с най-ниски и най-високи измерени данни за всяка комбинация двигател/трансмисия.”
Докато актуалният NEDC определя стойности за “градски, извънградски и комбинирани” цикли на движение по теоретичен пътен профил, WLTP използва „реални“ пътни профили създадени на базата на глобално статистическо изследване. Цикълът на шофиране WLTP е разделен на четири части с различни средни скорости: ниска, средна, висока и много висока. Всяка част включва различни фази, статично положение, процеси на ускоряване и спиране, представляващи всекидневни пътни профили.
Диапазонът от стойности, които Opel публикува е дефиниран по следния начин: всяка комбинация двигател/трансмисия се тества с видовете оборудване, водещи съответно до най-икономично и най-изразходващо гориво шофиране. Долната стойност представлява най-ниската стойност от четири фази на WLTP цикъла, като се използва автомобилът с оборудване изискващо най-нисък разход на гориво от съответната комбинация от двигател и трансмисия. Горната стойност представлява най-високата стойност от четирите цикъла на WLTP, взета от съответстващия модел с оборудване изискващо най-високия разход на гориво.
WLTP цикълът има широкомащабно приемане в автомобилната индустрия и е разработен на базата на насоките на UNECE (United Nations Economic Commission for Europe, Икономическата комисия на Организацията на Обединените Нации за Европа), Световен форум за хармонизиране автомобилните регламенти по отношение на това какво клиентите да очакват при всекидневно ползване. Получените данни са сравними в световен мащаб, докато данните по NEDC са валидни само в Европа. Съгласно плановете на Европейския Съюз, актуалният “New European Driving Cycle” (NEDC) ще трябва да бъде заменен, започвайки от 2017 година с по-модерния WLTP.
“Opel е първият германски автомобилен производител, осигуряващ на клиентите достъп до данни даващи представа за актуалния разход на гориво”, отбелязва шефът на маркетинга на Opel Group Тина Мюлер. “WLTP цикълът е по-близък до шофирането в реални условия отколкото NEDC и нашият уебсайт ще даде възможност на клиентите да получат по-адекватна информация относно реалния им разход на гориво.”
Сравнен с NEDC, WLTP е по-близък по отношение на разхода на гориво до шофирането в реалния живот. Цикълът е базиран на точно определени тестови процедури, взимащи предвид по-реалистична пътна динамика и външни температури. Базирани на лабораторни тестове в името на създаването на глобален хармонизиран стандарт, тестовите параметри включват по-дълги тестови дистанции, по-високи средни и максимални скорости, по-кратки периоди на престой и повече спиране и ускоряване. Например, разстоянието изминавано в цикъла WLTP е 23 километра (11 км в NEDC); периодите на престой включват само 13 процента (25 процента); максималната скорост е 130 км/ч (120 км/ч).
Комбинираният разход на гориво в цикъла NEDC на Astra хечбек с двигател 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo със 150 к.с. с шестстепенна механична трансмисия и start/stop система е 5.1-4.9 литра на 100 километра, а емисиите са 117-114 г/км CO2.
Диапазонът на на разхода на гориво базиран на WLTP цикъла за същия модел, измерен по описания по-горе начин е 8.5-5.0 л/100 км.
Astra хечбек, оборудвана с дизеловия двигател 1.6 CDTI със 110 к.с. с шестстепенна механична трансмисия и start/stop система е 3.4-3.3 л/100 км (91-88 г/км CO2) в NEDC в комбиниран цикъл.
Диапазонът на разход на същия модел във WLTP цикъл за същия модел, измерен по описания по-горе начин е 5.7-4.2 л/100 км. Данните от WLTP цикъла дават по-ясна представа за разхода на гориво в „реално движение във всекидневието“ от тези по NEDC. Стойностите пак се определят чрез стандартизиран, предварително определен цикъл на тестовия стенд. Това означава, че реалният разход на гориво все пак може да варира – например, при високоскоростно движение по германски „аутобан“ – а това да доведе до по-висок от отбелязания разход на гориво.