Накъде върви Opel след като GM започна с постепенното изтегляне от европейските пазари на Chevrolet.
Кризата в Европа оставя все по-дълбоки бразди в полето на автомобилната пазарна конюнктура. Термини като оптимизация и ефективност ярко изпъкват на преден план из докладите, анализите и стратегиите на компаниите, но за съжаление те често са съпроводени и с думи като „загуби“ във финансовите отчети. За много от автомобилните марки диетата се превръща в начин на съществуване, но други се принуждават да режат живо месо. Именно такъв е примерът и с присъствието на General Motors в Европа. Или по-точно, с изтеглянето на бюджетната му марка Chevrolet от пазарите на Стария континент до края на 2015 година. Факт, който преди няколко месеца дойде неочаквано и като студен душ за дилърите на компанията и хората на маркетинга, които хвърлиха доста усилия за утвърждаването й на пазара. Историята на присъствието на Chevrolet в Европа от 2005 година насам включваше трудния старт с интегрирането на първоначално различни по своя характер автомобили, някои от които доскоро идвали от Корея под друго име, за да премине към изцяло ново поколение продукти, които все повече заживяваха живота на примерно и сплотено семейство. В Източна Европа марката успя да намери своето подобаващо място, но това не може да се каже за пазарите на Запада, определящи основната тежест на продажбите на Стария континент. Думите на члена на борда на директорите на Opel Стивън Гирски доста красноречиво описват разочарованието на хората от GM от резултатите на европейския пазар: „Марката Chevrolet има едва един процент пазарен дял в Европа. Финансовите резултати не ни задоволяват, а прогнозите не са светли.“
Изтеглянето на Chevrolet от Европа определено е ясно послание за доверието в Opel, но и по-тежко бреме върху германската марка. Напрежението може да пренавие пружината на изнервените служители на Opel, които през последните години бяха обвинявани във всякакви земни грехове. Според шефа на GM Дан Акерсън преструктурирането ще позволи на концерна да инвестира по-гъвкаво средствата там, където има най-големи възможности за ръстове. До 2016 година GM ще инвестира четири милиарда евро в Европа – разбирайте в Opel и малката му посестрима Vauxhall.
Chevrolet губеше пазарен дял, Opel започна да се възстановява
Въпреки че все повече се утвърждаваше на пазарите в Източна Европа, продажбите и пазарният му дял през 2013 година се сви, докато данните на Opel се движат във възходяща линия.
Въпросният курс на движение обаче е свързан с тежки ограничения и „оптимизации“. „Значително намалихме разходите си и адаптираме производствените си капацитети съобразно променената пазарна конюнктура. Краткосрочната ни цел е до 2016 година вече да реализираме печалба“, пояснява шефът на Opel Карл-Томас Нойман. Ето част от фактите: в края на 2014 година трябва да затвори врати заводът в Бохум. Малко преди това, през есента на същата година, в испанския град Сарагоса трябва да започне производството на Mokka, който в момента се доставя от Корея. Заедно с предстоящия за пускане Citroen C3 Picasso, чието производство в Европа ще се поеме от GM, а също и с Corsa и Meriva, от поточните линии на испанския завод ще слизат четири модела.
В Айзенах, освен моделите на Corsa, ще започнат да се произвеждат нови варианти на Adam, които ще спомогнат за запълване на по-голяма част от производствения капацитет и повишаване на ефективността. Заводът в Рюселсхайм наред с отговорностите по производството на Insignia ще поеме и Zafira Tourer, която ще бъде насочена към него от Бохум. От стапелите на английския завод Елсмир порт и полския Гливице ще слизат Astra и Cascada. По този начин, според шефа на Opel, фирмата се насочва към работа с все по-запълнен производствен капацитет.
За развитието на марката обаче са необходими още моделни варианти и съвсем нови продукти. Създаването им вече е в ход – свидетелства за това е появата на Mokka, Adam и Cascada, разполагащи се в съвсем нови за Opel ниши. Междувременно бе обновена Insignia, следва развитието на едросерийните модели като Astra и Corsa, които трябва да заемат по-силни позиции в съответните пазарни сегменти.
Това развиделяване осигурява глътка успокоение за Opel на фона на усещането, че досега GM сякаш бе наложил някаква форма на изстискване на жизнените му сили, а животът му бе доста вгорчен от присъствието на Chevrolet. С някои напълно еднакви модели, като Chevrolet Trax и Opel Mokka, Chevrolet Volt и Opel Ampera и т. н., големият концерн си създаваше собствена и доста непродуктивна конкуренция. Opel бе поставен в неблагоприятната роля да опира пешкира за проблемите в Европа и като знак на неодобрение преди няколко години дори бе поставен на тезгяха за продаване. След като концернът започна да възвръща силите си в глобален мащаб, в Детройт като че ли погледнаха на нещата по-трезво и мъдро и насочиха фокуса си към традиционно силните страни на германската марка. Една от тях е огромният германски инженерен потенциал на развойния център в Рюселсхайм, който отдавна е ключово звено в технологичното развитие на целия концерн GM.
Така дойде и решението на GM за елиминирането на Chevrolet в Европа, което е резултат от цялостен анализ на развитието на марката на различните регионални пазари. Европейската кариера на Chevrolet никак не е бляскава, но фактите показват, че има изключителен потенциал на пазари като Индия и Китай. За сметка на това пък Opel и Vauxhall имат златен шанс да поемат успешен курс в Европа.
Накъде със спортните и луксозни модели
Предишният член на борда на директорите на Opel Томас Седран има значителен принос за взимане на решението за оттегляне. Той ще ръководи марката Chevrolet в Европа и през следващите две години, а някои модели като Camaro и Corvette ще продължат да се продават и след приключването на присъствието й в края на 2015 година.
Седран обаче в Европа е шеф и на Cadillac. В тази част на уравнението през следващите години ни очакват нови изненади, защото изтеглянето на бюджетната марка е съпроводено с планирана атака в луксозния сегмент чийто представител е именно Cadillac. Острие в тази пазарна инвазия ще бъде напълно нов модел, който ще се позиционира между пета и седма серия на BMW.
Така ролите на продуктите на GM вече са ясно дефинирани – марката Cadillac ще води борба в премиум сегмента, Chevrolet ще има грижата за бързо развиващите се пазари, а в Европа Opel ще се стреми да настъпва в сегментите с голям производствен и пазарен потенциал. И все пак парещият въпрос остава: ще успее ли изтеглянето на Chevrolet от Европа да гарантира достатъчни продажбени обеми за печелившо пазарно съществуване на Opel на Стария континент. Вероятно не, докато не стане факт усилено разработваният от германците базов модел, позициониран под Adam и Corsa. Той ще има архитектура с четири врати и четири места, ще използва глобална платформа на GM и цената му ще е под 10 000 евро. Случайно или не, стартът на модела е планиран по същото време по което Chevrolet трябва да се изтегли напълно от Европа.
Съвместни предприятия с кратък срок на годност
Последните 15 години бяха доста повратни в историята на GM и включваха не едно и две създадени и прекратени съвместни дружества, както и един фалит. Пресен пример в това отношение е продажбата на наскоро придобития миноритарен дял от PSA. През 2000 година пък GM получи 20-процентен дял от Fiat срещу 6 процента от акциите на GM, като се предвиждаше по-късно американският концерн да закупи и останалите 80 процента от италианската компания. Напускането на това губещо начинание струваше на GM 2 милиарда долара. Освен някои общи платформи (като използваната от Croma и Signum и тази на Corsa/ Grande Punto) и дизеловите двигатели, с които се сдобиха от Opel, не бе постигнато нещо кардинално, което да спести значителни средства на двете компании. Създадената от шведските инженери луксозна платформа за Saab 9-5 и Alfa 159 по логични причини остана достояние само на италианците, защото в Швеция се превърна в безкрайно скъп за производство продукт в малка серия, който въпреки безспорните си качества трябваше да бъде спрян. Подобно нещо се случи и през 2005 година, когато GM напусна съюза със Subaru (Fuji Heavy Indisties) и двойникът на Tribeca, брандиран като Saab, така и не стигна до производство.