Дали задното предаване не обещава по-дълъг пробег и повече удоволствие?
Porsche планира базови версии на Taycan, позиционирани под 4S – и без двойно предаване. Това ще понижи цената и би могло да удължи пробега и да повиши удоволствието зад волана – благодарение на достигащия 610 нютонметра въртящ момент, насочен към задния мост.
Най-евтиният в момента Taycan е вариантът 4S. С по-малкия (79,2 кВтч) акумулатор той струва в Германия малко над 105 000 евро и има мощност 530 к.с. И двата показателя оставят възможности за разширяване на гамата надолу, където чакат по-широки кръгове клиенти. Шефът на развойната дейност в Porsche Михаел Щайнер потвърди в интервю за Car Magazine появата на съответни „базови модели” в рамките на следващите 12 месеца. Благодарение на по-малките си батерии и липсата на двойно предаване те биха могли да се предлагат на по-ниски цени. Щайнер спомена изрично Китай като пазар, където с оглед на благоприятния климат в големи части от страната задното предаване би било достатъчно.
Задното предаване спестява тегло и разход на енергия
Задно вместо двойно предаване – това звучи не само като заявка за икономии, но носи и идеята за първично спортен характер. Например Lamborghini и Audi предлагат RWD версии на моделите си Huracán и R8, които поради спестеното тегло изкушават с по-чевръста водимост и благодарение на централно разположения си мотор не губят много по отношение на сцеплението. При Porsche моделът 911 GT2 е вариант на Turbo със задно предаване и по-висока мощност.
По-висока мощност обаче не се очаква при евентуалния Taycan със задно предаване, защото заедно със задвижването на предния мост отпада и вторият електромотор. Неговата мощност е 190 (Turbo S) респ. 175 (Turbo) кВт, чието отсъствие ще се усети. Ще се усети обаче и отсъствието на теглото му. Заедно със свързания към него инвертор предният мотор тежи най-малко 71 килограма (Turbo и 4 S). Ако се добавят задвижващите валове и останалата част от предавателния механизъм, спестеното тегло ще възлезе на около 100 килограма – малко повече от надбавката за двойното предаване на автомобил с конвенционален двигател. Тогава при Taycan 4S със 79,2-киловатчасова батерия собственото тегло би било около 2115 кг; акумулаторът с капацитет 93,4 кВтч е с 80 кг по-тежък.
Дори с един мотор са възможни около 460 к.с.
С него задният мотор (във варианта Turbo S) би могъл да развива сам 335 кВт (456 к.с.) и 610 Нм максимален въртящ момент (в режим Boost). Taycan 4S с големия акумулатор извлича от два мотора общо 571 к.с. и 650 Нм. С по-малката батерия общата мощност спада с около 8 процента, което прави 32 к.с. по-малко за всеки от моторите. Следователно базовата версия на Taycan със 79,2-киловатов акумулатор би могла да е с около 420 до 425 к.с. Може би за базовия модел в Porsche планират трети, още по-малък размер на акумулатора. Редуциран в същата степен, както при 4S, той би имал капацитет 65 кВтч и би разтоварил теглото с още 80 килограма. Мощността би намаляла с още 32 к.с., тоест би била около 390 к.с. По-малката батерия сигурно би повлияла на цената повече, отколкото отпадането на втория мотор. При Taycan 4S намалението е около 6500 евро.
Ограничаването на автономния пробег поради по-малкия капацитет на батерията обаче няма да е в същата пропорция; поради пониженото тегло и по-малката мощност разходът на енергия също намалява – при 4S с около един киловатчас на 100 километра. Освен това по отношение на разхода вариантът със задно предаване печели и от липсата на преден задвижващ блок. Неслучайно Tesla предлага за Long Range вариантите на Model 3 и задно предаване – така при Model 3 разходът спада с един киловатчас, а пробегът се увеличава със седем процента.
Разнообразни варианти вместо само един базов модел?
В интервюто си шефът на развойната дейност в Porsche говори изрично за базови модели. Какви варианти биха били възможни с оглед на изложените по-горе разсъждения? Ще зависи от това, колко размера предвиждат в Porsche за акумулаторните си пакети. При 4S големината на акумулатора влияние върху мощността, но не и върху названието на модела.
Това не съвпада с обичайната за моделите с ДВГ система от имена при Porsche, с която ще си послужим с цел по-ясно различаване. Предлагането на най-голямата батерия за Taycan със задно предаване би влязло в противоречие с идеята за базов модел, но е наистина изкушаващо с помощта на възможните комбинации на електрическите компоненти да приложим идеята за GTS модел върху Taycan. Още повече защото това би бил вариантът с най-голям пробег. Независимо че са резултат от пресмятания, всички числа в таблицата са твърде условни.
Други възможни варианти на Porsche Taycan
|
Porsche Taycan |
Porsche Taycan S |
Porsche Taycan GTS |
Батерия |
65 кВтч |
79,2 кВтч |
93,4 кВтч |
Мощност |
390 к.с. |
425 к.с. |
460 к.с. |
Пробег |
360 км |
435 км |
490 км |
Тегло |
2040 кг |
2120 кг |
2200 кг |
Цена |
93 000 € |
99 500 € |
108 000 € |
Заключение
Най-скъпото нещо в електромобила са акумулаторните батерии. Това, че Porsche предлага Taycan и с по-малък капацитет на акумулаторите, вече прави сегашния базов вариант 4S по-евтин. Потвърждаването, че бъдещият по-евтин модел ще има само задно предаване и с това един мотор по-малко, открива още една възможност за намаляване на цената. Колко по-евтин ще бъде, е трудно да се прогнозира и би трябвало да зависи от съответния пазар – вероятно в Китай Taycan ще може да бъде продаван за максимум 90 000 евро.
Възможностите за комбиниране между вариантите на задвижване и акумулаторите позволяват – поне теоретично – при серията електрически модели на Porsche същото многообразие като при моделите с ДВГ. С Taycan, Taycan S, GTS, 4S, Turbo и Turbo S вариантите биха станали шест. А може би някога ще се появи и максимално олекотен Taycan GT, GT2 или GT3?
Текст: Герд Щегмайер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт, Porsche