Вход

Участвай в играта на auto motor und sport и спечели Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Отговорете правилно на въпросите и можете да спечелите някоя от седмичните ни награди или голямата награда - Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Моля, запознайте се с Общите условия на играта

 

Каква е основната разлика между зимната и лятната гума?



Коя компания изобретява първата в света зимна автомобилна гума?



Какво представлява технологията Aramid Sidewall на Nokian Tyres?



Какво представлява технологията Coanda на Nokian Tyres?



За какво служи WSI индикатора за безопасно шофиране върху гумите Nokian Tyres?



Защо Nokian Tyres става първият производител на автомобилни гуми, който използва рафинирани нискоароматни масла при производството на продуктите си?



 

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Рали Дакар: Мечтата на Матадора

16.01.2010 17:12 1
1
2571867111

Карлос Сайнц (Volkswagen) спечели рали „Дакар” в един уникален двубой с Насер Ал-Атия (Volkswagen), който завърши на 2:12 минути зад него. Трета победа за Сирил Депре (KTM) при мотоциклетистите и шеста за Владимир Чагин (Камаз) при камионите.

След 47:10 часа бясна надпревара между Тихия и Атлантическия океан, през пампата, проходите на Андите и пясъците на Атакама двукратният рали шампион Карлос Сайнц най-накрая реализира целта, която си постави през 2005 г., включвайки се към екипа на Volkswagen – да спечели рали „Дакар”. Миналата година Матадора бе само на крачка от това постижение, но отпадна два етапа преди финала. През тази обаче той демонстрира впечатляващо постоянство и въпреки че бе най-бърз само в два етапа, завърши като победител четвъртото си участие в „Дакар”.

Отборни заповеди ли?

Успехът на Сайнц обаче съвсем не дойде лесно, въпреки че основният му конкурент през последните години Стефан Петерхансел (BMW) загуби два часа още в петия етап заради счупен вал. Причина за това бе впечатляващото каране на неговия съотборник Насер Ал-Атия, който в началото на миналата година напусна BMW X-raid и се присъедини към заводския тим на германците. Катарецът нито за миг не върна газта и до последно атакуваше Сайнц, като вчера двамата дори се удариха леко. В крайна сметка обаче, въпреки че спечели днешния последен етап, Ал-Атия не можа да навакса изоставането си и завърши на 2:12 минути зад своя съотборник. За това каква е била конкуренцията между двамата, може сами да прецените - 2:12 минути за близо 5000 състезателни километра.

Миналата година VW спечели първо и второ място в „Дакар” и стана първият производител, триумфирал в надпреварата с турбодизелов двигател. През тази армадата от Волфсбург бе още по безпощадна, след като зае и трите места на подиума. Марк Милър финишира на 32:51 минути зад Сайнц и се качи на почетната стълбичка, редом до двамата си съотборници. Надеждите на миналогодишния победител Жинил де Вилиър за съжаление приключиха още в третия етап, когато повреда в двигателя му коства близо три часа. Южноафриканецът обаче свърши чудесна работа за своите съотборници, като често ги изчакваше и водеше колоната, а и в крайна сметка прогресира до седмото място в генералното класиране.

Конкуренцията преви гръб

BMW X-raid потегли към Южна Америка с обновен автомобил и две нови попълнения в екипа – останалите без отбор след напускането на Mitsubishi Нани Рома и Стефан Петерхансел, печелил цели девет пъти в „Дакар”. Рома стартира по перфектен начин и триумфира още в първия етап, но две последователни грешки във втория и третия го оставиха извън надпреварата. За сметка на това Петерхансел уверено водеше колоната и след четвъртата отсечка имаше повече от седем минути преднина спрямо втория Сайнц. Счупен вал обаче коства на рекордьора по победи цели два часа в петия етап и той напусна битката за подиума, като в крайна сметка завърши четвърти. Неговият съотборник Герлен Шишери също имаше проблеми със своя автомобил – повреда в двигателя още в първия етап и счупено окачване в дванайсетия. Въпреки тях обаче французинът направи най-силния си „Дакар” като чисто каране и завърши пети.

След като Mitsubishi прекрати програмата си в рали-рейда, Никола Мислен купи заводските Racing Lancer и формира тим от цели пет екипажа, като самият той пое волана на единия автомобил. Представянето на неговите пилоти, особено на шестия в крайното класиране Карлос Соуса, показа, че Racing Lancer е имал потенциал да се бори поне за подиума при евентуална подкрепа от страна на Mitsubishi. За разлика от миналата година обаче японският боец бе оборудван с класическия бензинов мотор от Pajero, а не с дизела, който създаде толкова проблеми на Петерхансел и компания през 2009 година. Останалите екипажи на JMB Stradale завършиха съответно девети – Орландо Теранова, десети – Гилермо Спинели, дванайсети – Мигел Барбоса и тринайсети – Никола Мислен.

Роби Гордън (Hummer) бе изненадата на „Дакар 2009”, финиширайки трети. Пустинята Атакама обаче спря устрема му в тазгодишното издание на надпреварата. В седмия етап Гордън получи повреда в алтернатора и изгуби цели два часа, които в комбинация с някои навигаторски и пилотски грешки го оставиха осми на финала. Въпреки проблемите обаче Роби спечели победата в отворения клас. При серийните автомобили триумфира Юн Митсухаши с Toyota LandCruiser VDJ200.

Тройка без гарнитура

В категорията на мотоциклетите Сирил Дерпе (KTM) спечели третата си победа в „Дакар” след успехите през 2005 и 2007 г. Миналата година той бе съпътстван от множество проблеми, особено в началото на надпреварата, и трябваше да се задоволи с второто място, но през тази оглави класирането още след третия етап и нито за миг не изпусна водачеството. За безпроблемния „Дакар” на Депре допринесоха най-вече неудачите на основния му конкурент Марк Кома (КТМ). Каталунецът първо бе наказан с 22 минути след втория етап заради превишаване на максимално позволената скорост в населено място, после, само ден по-късно, изгуби нови 20 минути заради проблеми с двигателя, а за капак на всичко след седмата отсечка бе санкциониран с цели шест часа, тъй като смени своята гума в етапа. В резултат победителят от 2006 и 2008 г. остана на 6:32 часа зад Депре и трябваше да се задоволи с петнайсетата позиция на финала.

Интрига около първото място при мотоциклетистите на практика нямаше, но Пал Андерс Улевалсетер (КТМ) и Франциско Лопес (Aprilla) сътвориха истинско шоу в битката за подиума. Двамата си разменяха неколкократно местата във втората фаза от надпреварата, като разликата помежду им така и не надхвърли пет минути. След единайсетата отсечка те дори имаха абсолютно идентични времена, но с прекрасно каране вчера Улевалсетер спечели първата си етапна победа в „Дакар” и се измъкна на четири минути пред Чалеко. Днес норвежецът бе победен от Рубен Фариа (KTM), и остана втори в етапа с пасив от 3:45 минути. Този резултат обаче бе напълно достатъчен, за да се пребори за второто място в генералното класиране, защото Чалеко изгуби повече от шест минути. При всяко положение обаче подиумът на чилиеца е страхотно постижение с оглед на огромната конкуренция при мотоциклетистите и факта, че той се качи за първи път на своята Aprilla буквално дни преди старта на „Дакар”.

В един момент от надпреварата Елдер Родригеш (Yamaha) също имаше шанс да се бори за място на подиума, но постепенно изостана спрямо Улевалсетер и Чалеко, като в крайна сметка завърши необезпокояван четвърти. Зад него обаче вреше и кипеше, като третият от миналата година Давид Фретине (Yamaha) трябваше да се защитава от атаките на Ален Дюкло (KTM). Дюкло, който е бивш заводски пилот на КТМ, участваше в този „Дакар” като аматьор, със собствен бюджет и четирима приятели за механици, но въпреки това направи феноменално каране. До единайсетият етап той удържаше петото място, но Фретине се измъкна пред него и тази сутрин стартира с три минути аванс. Въпреки че днес Дюкло бе по-бърз, той трябваше да се задоволи с шестата позиция на финала, тъй като Фретине загуби само 21 секунди в етапа. В крайна сметка обаче тя му донесе победата при аматьорите.  

Без никаква жалост

За втора година в „Дакар” има и АТВ категория. Йозеф Мацачек (Yamaha) спечели предишното издание, но не можа да защити титлата си в това, след като отпадна още в третия етап. Друг от фаворитите – Юбер Делтрю (Polaris) пострада при едно от паданията си ден по-рано и също напусна надпреварата. Това даде път на братята Патронели, които тотално размазаха конкуренцията и спечелиха първите две места. По-младият Маркос (Yamaha) завърши първи, а неговият брат Алехандро (Yamaha) остана втори, на 2:22 часа зад него, след като в петия етап изгуби повече от два часа. Под аплодисментите на аржентинската публика, която поздравяваше своите двама шампиони, мина и третият Хуан Мануел Гонсалес Короминас (Yamaha), финиширал на пет часа зад победителя.

Днес Камаз спечели четиринайсетата си етапна победа от четиринайсет етапа в „Дакар 2010”, като този път неин автор стана Илгизар Мардеев. Всички погледи днес обаче бяха отправени към двамата други заводски пилоти на руснаците – Владимир Чагин и Фирдаус Кабиров, които тотално смачкаха конкуренцията тази година. Царя спечели рекордната шеста победа, колкото има и чехът Карел Лопрайс с Tatra, и същевременно стана пилотът с най-много етапни победи в „Дакар” въобще – 56, с една повече спрямо Петерхансел. Единствен Кабиров поддържаше сходно с неговото темпо, но миналогодишният победител в крайна сметка остана втори, на 1:13 часа зад своя съотборник. Това ви се струва голяма разлика? Тогава погледнете резултата на Марсел Ван Влиет (Ginaf). Холандецът завърши трети в общото класиране, но на 10:43 часа зад абсолютния рекордьор в „Дакар” Владимир Чагин.

Тази вечер Буенос Айрес ще празнува с победителите от 32-ото издание на „Дакар”. Какво можем да си пожелаем за следващото? Аржентина и Чили отново да са домакини на това феноменално състезание, а другите производители да последват примера на Volkswagen и да се включат в рали-рейда. Защото няма по-голям от „Дакар” …

Пълното класиране в рали „Дакар 2010” може да видите тук.

Текст: Борислав Петров

Коментари

trex
Само така. Натриха им зурлата.

comments powered by Disqus