Пилотът на MINI Стефан Петерхансел спечели четвъртия етап на рали „Дакар” и си върна лидерската позиция, след като Насер Ал-Атия (Hummer) загуби над 20 минути. При мотоциклетите най-бърз бе Марк Кома (KMT).
Българският пилот Петър Ценков завърши етапа с 13-о време, но все още има състезатели в етапа и може да мине назад. Съотборникът му в Рали рейд.БГ Младен Вачков също е стигнал финала, но резултатът му все още не излиза в официалното класиране на надпреварата.
„Това може би беше най-тежкият етап до момента“, заяви Ценков пред БНТ 2. „Машината ми изгасна още в началото, бяхме объркали кабелите при смяната на бензиновата помпа. Загубих много време в отсечката, защото чаках Младен. Той се забави и се притесних, а след това се оказа, че е финиширал преди мен“.
Ценков обясни, че няма някакви поражения по машината му след тежкия етап. „Щетите са по нас. Организаторите явно целят максимално да унищожат мотористите. Притеснявах се къде е Младен и това най-много ми тежеше. Машината на моменти едва вървеше заради терена - организаторите подбират отлично трасета от всякакъв тип. Но това е „Дакар“, затова сме дошли“.
Отсечката от Сан Хуан до Чилесито започна по прекрасен начин за победителя от 2011 г. Насер Ал-Атия, който още на първата контрола оглави класирането. Катарецът методично трупаше преднина спрямо основния си съперник Стефан Петерхансел, която надхвърляше три минути преди предпоследния уейпойнт. 40 километра преди края обаче Ал-Атия затъна в калта и и бе принуден да чака Роби Гордън, за да може отново да се върне на трасето. Това му коства не само възможната лидерска позиция в етапа и в общото класиране, а и близо половин час изоставане спрямо новия водач Петехансел.
„Към края на специалния етап заседнахме в калта. Трябваше ни много време, за да се измъкнем“, заяви катарецът на финала. „Състезанието обаче все още не е свършило и ще направим всичко възможно в оставащите десет дена до финала. Вече започвам да усещам автомобила. Тази сутрин поддържахме страхотно темпо, давахме добри времена, без да натискаме здраво. Изпреварихме двата автомобила на MINI. Да видим какво можем да направим.“
Вчера Петерхансел пука гума на два пъти и по този начин позволи на своя съотборик в екипа на MINI Кшищов Холовчиц да поведе класирането. Деветкратният победител в "Дакар" обаче си върна бързо първото място, възползвайки се от проблемите на повечето си конкуренти. Малко изненадващо Орландо Теранова се оказа най-големият му конкурент с пасива си от 5:19 минути, а вторият пилот на Toyota Жинил де Вилиърс показа, че дори при отсъствието на VW той може да се бори за място в челото. Победителят от 2009 г. завърши трети в етапа и по този начин излезе на втора позиция в общото класиране, като пасивът му спрямо Петерхансел е 5:41 минути.
Роби Гордън също имаше проблеми подобно на своя съотборник Ал-Атия, но от друго естество. Серия спукани гуми забавиха американеца с 18 минути, което е и причината той да се смъкне от втора на пета позиция в общото класиране зад двамата пилоти на X-raid Нани Рома и Кшищоф Холовчиц.
Двамата пилоти на KTM Марк Кома и Сирил Депре отново бяха с класа над останалите в категорията на мотоцикетистите и завършиха със сериозен аванс пред третия за деня Франс Верховен (Sherco). Този път етапната победа отиде в ръцете на каталунеца, който изпревари Депре с две минути, но в общото класиране Кома остана на втора позиция след загубеното заради навигационна грешка време вчера.
„Това беше един много тежък специален етап, особено в началото с този бърз старт”, коментира Кома след финала. „После трябваше да се фокусираме върху навигацията и да се борим с водните препятствия, имаше много от тях. Опитвах се да държа високо темпо от самото начало, но беше доста тежко. Все пак изпреварих няколко пилоти и намалих аванса на Сирил. Фиамбала и още много отсечки са пред нас. Засега ситуацията е такава. Ще продължа да се боря през всеки един ден.”
Франс Верховен, който завърши втори вчера, отново демонстрира страхотно темпо, което го изведе директно зад двамата основни претенденти за победата, въпреки че пасивът му спрямо Кома достигна осем минути в края на етапа. По този начин пилотът на Sherco се изкачи на седмо място в общото класиране, където начело е Депре, следван на 8:10 минути от Кома. След днешния етап Елдер Родригеш (Yamaha) излезе трети, след като Франциско Лопес изгуби близо 15 минути заради грешка в навигацията.
При камионите досегашният лидер Артур Ардавикус с "КамАЗ" загуби над 13 минути в етапа и се свлече на пето място във временното класиране, като това е и пасивът му зад новия водач Джерард де Рой (IVECO). Холандецът беше най-бърз в етапа, следван от сънародника си Ханс Стейси и двукратния рали шампион Мики Биазион. Тримата пилоти с камиони IVECO запазват същия ред и в общото класиране, където са събрани в 3:06 минути.
Петият етап на рали „Дакар“, който е и последен на територията на Аржентина, ще ни отведе до дюните на Фиамбала. Два напълно различни маршрута ще трябва да прекосят участниците в зависимост от категорията, в която те се състезават. При мотоциклетистите и ATV машините етапът е дълъг 246 км, като основните предизвикателства са свързани с навигацията. Автомобилите и камионите ще трябва да прекосят само 177 км, но сред белите пясъци на Фиамбала.
Резултатите на първите десет при автомобилите след четвъртия етап може да видите тук, а на всички категории - на официалната страница на "Дакар".