Първа среща с най-луксозното изпълнение на Renault Koleos
В момента в автомобилната индустрия са се развихрили две основни тенденции, които буквално помитат всичко след себе си. Едната от тях, разбира се, е темата за екологията, която, правилно или недотам експлоатирана, насочва мнението на обществеността към масова електрификация на транспорта, заклеймяване на дизела, намаляване на вредните емисии и т.н. Другата тенденция, принципно, откровено противоречи на първата, и засяга не просто вълната, а истерията по всякакви възможни интерпретации на тема SUV, кросоувър и така нататък. Принципно, погледнато през призмата на екологията и ефективността, този тип автомобили са доста далеч от идеала за практични и щадящи околната среда превозни средства, но модата е нещо, което рядко се подчинява на логиката. Особено в този случай...
На гребена на модната вълна
Истината е, че в момента ако един масов производител иска да се задържи на повърхността, не може да си позволи да не предлага на клиентите си не просто поне един кросоувър или SUV, а в повечето случаи е добре да се касае за цяла гама. В Renault навреме реагираха на тези промени в пазарните нагласи и могат да се похвалят с цели три предложения - Captur, Kadjar и Koleos, като последният в момента играе ролята на флагман в SUV флотилията на френската компания. Както знаем, Koleos на практика е стопроцентов технологичен близнак на Nissan X-Trail, който се отличава от японския си събрат единствено по външното и вътрешното оформление на каросерията.
Характерен стил отвън
Не може да се отрече факта, че дизайнерите на Renault са съумели да придадат на автомобила стилно и доста респектиращо излъчване, при това стилистиката има отчетлив френски привкус. Това важи в особена сила за най-луксозната серия в гамата на Koleos, носеща допълнителното наименование Initiale Paris. Специалният модел се предлага с избор от два отличителни цвята на лаковото покритие - единият от тях е перлено бял, а другият - лилав "аметист". И тук сме категорични, че двата цвята са удар в десетката и кореспондират чудесно както с дизайна на каросерията, така и със специално разработените за серията 19-цолови джанти. На няколко места се забелязват и допълнителни надписи Initiale Paris.
Двуцветна кожена тапицерия отвътре
В интериора откриваме познатия от останалите версии на Koleos, който обаче е значително облагороден благодарение на меките тапицерии от мека естествена "едрозърнеста" кожа в два цвята. Седалките носят допълнителна емблема Initiale Paris, която може да бъде забелязана и на други места, включително на елегантните декоративни апликации на таблото и волана. Място има в изобилие, а комфортът на седалките за дълги разстояния не дава повод за забележки. За съжаление обаче качеството на изработката на места не изглежда особено убедително - например в тестовия автомобил се чуваше отчетливо скърцане в областта на подлакътника. Качеството и ергономията на големия сензорен екран на централната конзола също можеше да бъде по-добро при автомобил с цена над 70 000 лева.
Спокоен на пътя
Пътното поведение на Renault Koleos Initiale Paris не се отличава от това на стандартния модел - или казано с други думи, той е един типичен семеен автомобил със сигурен и предвидим характер, без да блести нито със спортен талант, нито с особено разглезващ комфорт на возене. По-скоро уравновесен е нравът и на задвижването - съчетанието между двулитровия дизел със 175 конски сили и 380 нютонметра и безстепенна CVT трансмисия e подходящо основно за по-спокойни натури. Системата за двойно предаване от японското подразделение на алианса Renault-Nissan за пореден път прави отрадно впечатление и в режима, който заключва предавания между двата моста въртящ момент в съотношение 50:50 осигурява впечатляваща за SUV с преобладаващо шосейно предназначение проходимост.
В заключение можем да кажем, че в специалното изпълнение Initiale Paris моделът Koleos e останал верен на себе си, с всички типични за модела предимства и недостатъци. Фактът, че промените в дизайна и допълнителното оборудване прибавят солидна доза изискан стил, е неоспорим. Дали доплащането от около 5500 лева си заслужава, е въпрос на вкус, приоритети и, не на последно място, възможности.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Renault