Шведската компания Saab разработва електронна система за разпознаване на изморени и разсеяни водачи. Устройството предупреждава с визуални, звукови и тактилни сигнални стимули още щом регистрира първите признаци на спад в концентрацията. Интелигентните сензори функционират през нощта и дори когато шофьорът носи тъмни слънчеви очила.
За разлика от Citroen например, чиято система AFIL се активира едва при напускане на лентата за движение, шведите предпочитат концепция, която залага на превантивното действие. В основата на лявата предна колона и в средата на арматурното табло са инсталирани две миниатюрни камери, работещи с инфрачервени лъчи, които следят очите на водача. В случай че клепачите му покажат симптоми на умора, системата бие тревога.
При първо предупреждение върху екран в кокпита се изписва въпросът "Уморен ли сте?". После асистентът се намесва с акустично указание и ако тогава не последва реакция, устройството алармира посредством силен звуков сигнал.
Друга задача на камерите е да следят движенията на зениците и тези на главата на водача. Ако погледът му се отклони от пътното платно (основно зрително поле е челното стъкло), таймер започва да отброява две секунди, след изтичането на които седалката започва да вибрира. Впрочем иновативната техниката разпознава кога очите на шофиращия са насочени към огледалата за задно виждане и към другите участници в движението.
В момента се провеждат практическите тестове на системата, която би могла да се наложи в следващото или по-следващото моделно поколение на Saab. Шведите се надяват с прилагането на асистента да бъдат отстранени две от основните причини за произшествия по пътищата - умората и недостатъчната концентрация на вниманието.
rado_vladi@abv.bg
SAAB са ненадминати в иновациите!