Китайците са готови да се намесят активно на руския пазар
Brilliance, Changan, FAW, Dongfeng, BYD, Hawtai… Преди няколко години мнозина дори от изкушените от автомобилите хора не познаваха тези имена на китайски автомобилни компании. Сега обаче въпросните марки имат сериозни планове относно руския пазар. Много експерти в Русия смятат, че в случай на задълбочаване на икономическите санкции на Европейския съюз и САЩ именно те ще заемат мястото, освободено от компаниите от Стария континент.
Експертите оценяват по различен начин потенциала на китайската автомобилна промишленост в Русия. Според някои от тях при развитие на сегашната външно политическа ситуация още след три години китайските компании ще заемат 10- процентен дял от руския автомобилен пазар. В голяма степен това се дължи на изключителния ръст на развитието им през последните две години. За мнозина това е напълно обяснимо. Досега съществуваха значителни ограничения пред разрастването на експорта на китайски автомобили и това се дължеше най-вече на защитата на местните производители в Русия. В неформална форма обаче на висше ниво в двете държави като че ли има споразумение това състояние на нещата да се промени. Русия започва все повече да се сближава с източните си партньори.
Смекчаването на позицията на Кремъл по отношение на китайските компании в голяма степен може да се обясни с факта, че след множеството дотации и финансови инжекции Автоваз най-после успя да обнови моделната си гама и да промени в положителна насока своя бизнес модел. Междувременно запазилата дълго своя статут на „родна“ компания вече не може да се третира като такава. Тя принадлежи и се управлява от алианса Renault-Nissan, а това от своя страна означава, че проблемите й вече не са проблем на правителството на Руската федерация.
Китайците обаче много внимателно наблюдават случващото се между ЕС и Русия. Очевидно е, че възможните санкции ще усилят стокообмена между тях и Руската федерация. В момента между 65 и 70% от руския автомобилен пазар е зает от автомобилни компании, които са данъкоплатци в Евросъюза. По този начин голяма част от средствата от продадените автомобили се връщат обратно в Европа, гневят се в Русия. Факт е, че за европейските производители запазването на руския пазар е важно и е сериозен контрапункт на последиците от санкциите срещу страната. В същия момент китайците са готови във всеки един момент да заемат тяхното място. А автомобилите им вече не изглеждат жалки в сравнение с европейските. Разбира се, в премиум сегмента продължават да доминират германските и японските грандове, но в средната ценова категория китайците стават все по-привлекателни. Пазарното им присъствие в Русия е на вълни – след първоначалното нахлуване на марки, последва охлаждане на страстите, макар че някои марки – като Geely и Chery заеха стабилни позиции. Всяко последваща вълна обаче добавя нови такива. Китайците се учат бързо, разширяват моделната гама и организират стабилни доставки на части и сегашните им автомобили вече са много различни от тези от преди 4-5 години.
Работата на дилърите на китайски автомобили в Русия е доста по-проста. Европейците налагат значителни изисквания и трудно правят отстъпки. Китайците са доста по-гъвкави в това отношение. Според изследвания около 23% от руснаците твърдят че биха си купили китайски автомобил когато качеството им се повиши, 5% и сега биха го направили, а 2% вече са избрали такъв.