Тест на многообещаващия градски кросоувър на Seat
Seat Arona може да се причисли към онези щастливци в автомобилната индустрия, чийто пазарен успех изглежда предизвестен. Защото се появява в точното време, предлагайки на публиката точно това съчетание от качества, което се търси.
След Seat Ibiza и VW Polo, Seat Arona e третият модел на концерна VW Group, изграден върху модулната платформа за модели с напречен двигател от малкия клас MQB A0 – и първият от очакваната поредица градски кросоувъри на групата в градския сегмент. Концепцията на този автомобил сама по себе си гарантира успех и макар вече да не е новост, това не променя факта, че е осъществена по извънредно впечатляващ начин. Защото понякога фактите говорят сами за себе си, като в случая няма как да не отбележим, че автомобилът е създаден на основата може би най-модерната и най-високотехнологична платформа в малкия клас. И съответно обещава съчетание от ефективни задвижващи агрегати, зряло пътно поведение, изключително високо равнище на активна и пасивна безопасност, най-богатия в сегмента набор от системи за подпомагане на водача, както и инфо-развлекателни възможности, далеч надхвърлящи обичайните за категорията граници. Като към това прибавим атрактивната визия на кросоувър, леко увеличения клиренс и така ценената при този тип автомобили висока позиция на седене, съчетана с подобрен обзор във всички посоки, крайният резултат просто няма как да не бъде гаранция за силни продажби.
Обещаваща визия
Безспорно първото качество, с което Seat Arona печели сърцата на аудиторията, е неговата въшност, която е модерна и привлекателна, но не и самоцелно провокативна. Дизайнът следва актуалната линия на испанската марка със своите остри черти и изчистени линии, прибавяйки към познатите стилистични похвати допълнителна доза приключенски дух, която носят големите колела, допълнителните защитни панели на каросерията и релсите на покрива. Възможностите за допълнителна персонализация са многобройни, като сред тях се откроява опцията за различни двуцветни изпълнения на лаковото покритие. Отвътре също се открояват ефектни цветни акценти, внасящи повече свежест в като цяло прагматичното интериорно оформление. Просторът специално на първия ред седалки е на ниво, което съвсем доскоро се възприемаше като добро постижение за представителите на по-горния сегмент, където е позициониран Leon. Ергономията и удобството на седалките са достойни за пример, същото важи в пълна сила и за качеството на шумоизолацията – пътуването с магистрална скорост е по-тихо, отколкото в редица модели от по-висок клас. Както отбелязахме още в самото начало на материала, възможностите за оборудване също поставят Arona на водеща позиция сред нейните пазарни противници.
Хармоничен трицилиндров бензинов мотор
Като много добро може да се окачестви и представянето на еднолитровия бензинов мотор с три цилиндъра и мощност 115 конски сили, който в съчетание с прецизно превключващата шестстепенна трансмисия се очертава като оптимална възможност за задвижването на Arona от гледна точка на съотношение между динамични показатели, разход на гориво и цена. За по-комфортно ориентираните натури се предлага и също толкова добре настроена спрямо параметрите на двигателя седемстепенна предавателна кутия с два съединителя.
По отношение на пътното поведение може да обобщим, че автомобилът демонстрира всички качества, които вече познаваме от новата Ibiza, но с две важни допълнения. Първото от тях касае радващото обстоятелство, че автомобилът в никакъв случай не се усеща по-нестабилен или с повече склонност към колебания на каросерията, отколкото конвенционалния хечбек – по-високият клиренс и съответно промяната в центъра на тежестта практически не се усещат при шофиране. Още по-приятната изненада е, че Arona в осезаемо по-голяма степен спрямо Ibiza залага на хармоничното преминаване през неравности и демонстрира неочаквано добър комфорт дори по силно разбити пътни участъци.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Seat