Сертификациите по новите стандарти за вредните емисии вървят с пълна пара
От септември 2018 година емисионната процедура WLTP замени NEDC при хомологацията на новите модели автомобили. От гледна точка на крайния потребител тази промяна носи значително по-реалистична информация за разхода на гориво. През тази година на ход е Real Driving Emissions (RDE)
Спомняте ли си още стария стандарт „90 км/ч, 120 км/ч, градски цикъл” и неговите невероятно ниски стойности по отношение на разхода? През 1996 г. той беше заменен с NEDC – и с обещанието за постигане на по-близки до реалността числа. Всъщност първоначално нещата изглеждаха точно така, но в последвалите две десетилетия автомобилните компании се възползваха все по-ефективно от огромната сива зона в процедурите по подготовка на тестовите автомобили и отново доведоха измерения в цикъла NEDC разход до неузнаваеми стойности, достойни за приказките от 1001 нощ. Вече актуалният цикъл WLTP (World Harmonized Light Vehicle Test Procedure) трябва да коригира всички тези слабости и да се приближи максимално близо до постижимите в реални условия данни за разхода. Надеждите са това да се случи в голяма степен - най-малкото поради отстраняването на възможността (както при NEDC) в измерванията да се използват специално подготвени от производителите прототипи, чиито характеристики могат да бъдат и доста далеч от тези на серийните образци. Известни са безброй случаи на употреба на специални моторни масла, свръхвисоко налягане в гумите, изключени алтернатори и екваториален климат в лабораторните условия. След затварянето на всички подобни вратички в процедурата е напълно нормално отчетеният по WLTP разход, а оттам и количествата на CO2 емисиите да се покачат осезаемо в сравнение с досегашните. При по-малките двигатели ръстът може да надхвърли 20%, а при по-големите като работен обем и мощност агрегати, отчетеният в лабораторни условия разход може да бъде с 10 до 15% по-висок.
Влизането в сила на новия стандарт WLTP доведе до това, че септември 2018 г. остана в автомобилната история с драматичните спадове на продажбите на нови автомобили. На много европейски пазари производителите отчетоха двуцифрени сривове при новите регистрации, достигащи до половината от продажбите през предходния месец – единствено поради факта, че голяма част от автомобилите не бяха хомологирани по новата норма. Бъркотията бе огромна и погълна значителни средства, защото всяка свързана с разхода на гориво подробност в оборудването на моделите трябваше да премине индивидуално през тестовия цикъл и иглените уши на техническите служби и бюрократичната машина. Само при BMW, преминаването към WLTP наложи обработката на 400 000 единици данни, свързани с всички подлежащи на нова хомологация конфигурационни варианти. Както винаги се случва при подобни радикални промени, някои компании оцениха навреме надвисналата опасност и инвестираха време и пари за форсиране на изпитанията и документооборота, но други бяха подценили риска и обема на предстоящата работа, поради което на първи септември не бяха в състояние да предложат почти нищо от актуалната си гама.
Real Driving Emissions (RDE)
Това обаче не бе всичко, защото освен стойностите от стендовите изпитания по WLTP цикъла, за всеки вариант на оборудването на определен модел, трябва да бъдат измерени и количествата на емисиите в условия на реално пътно движение - Real Driving Emissions или RDE. Стойността на RDE се изисква за типово одобрение още от месец септември 2017 година, но за нови автомобили влиза в сила от септември 2019 година.
Изпитателната процедура за определяне на RDE е следната – тестовият автомобил се оборудва с комплект портативна измервателна апаратура (PEMS) и в рамките на 90 до 120 минути преминава двукратно по отсечка със смесени условия на движение (градско/извънградско/магистрала), като стойността на разхода трябва да бъде с минимум 20% по-висок от стойността по WLTP, а максималната скорост не трябва да превишава 145 км/ч. Счита се, че така конфигурираната процедура отразява по-добре реалните условия на движение по пътищата, а критичните ограничения засягат преди всичко емисиите на азотни окиси при дизеловите двигатели, които според изискванията на нормата Euro 6 не трябва да надхвърлят 80 мг/км при стендови изпитания. За реалните емисии на пътя засега се ползва т.нар „коефициент на съвместимост” от 2,1, който от 2021 година ще бъде намален на 1,5. Така емисиите на NOx в RDE теста сега трябва да са в рамките на 168 мг/км, а от 2021 година нататък – не повече от 80 мг/км. Звучи драстично, но трябва да се има предвид, че високотехнологичните дизелови двигатели с SCR система и в момента отговарят на RDE 1,5.
Що се отнася до емисиите на CO2, обявената от официален Брюксел цел от 95 грама очевидно няма как да бъде изпълнена в периода до 2020 г.а – особено след въвеждането на WLTP. Това на свой ред доведе до куриоза емисиите на CO2 да продължават да бъдат измервани според изискванията на старата норма NEDC с малка добавка. Освен това въпреки влизането в сила на WLTP абсурдните стойности на разхода при рlug-in хибридните модели са налице и досега, тъй като индиректните емисии при производството на електроенергия биват просто игнорирани при изчислението на емисиите на CO2 на съответния автомобил. По този начин общото ниво на емисиите в гамата на даден производител може да бъде удобно снижена, за да намали поне донякъде размера на санкциите поради прекрачване на границата от 95 грама. Това безспорно ще свърши временно работа на производителите, но е мечешка услуга за околната среда и обществото като цяло.
Teкст: Йоахим Делекер