Двигателите с вътрешно горене ще доминират през следващите 20 години. Хибридът е мост към електрическите автомобили. Автомобилната индустрия трябва да обедини сили, за да разработи електрическия автомобил. Само през 2009 г. в проучвания и научно-развойна дейност ще се инвестират три милиарда евро.
Кой двигател ще задвижва автомобилите в бъдещето? Разнообразието на мнения и недостатъчното разбиране на технологията изглежда е довело до нереалистични прогнози. Докато електрическият автомобил един ден се превърне в реалност, надмощието на двигателя с вътрешно горене ще остане без конкуренция в следващите 20 години, тъй като преди това трябва да се преодолеят важни технологични предизвикателства на пътя като електрификация на предавателния комплекс. И преди всичко, шофирането трябва да стане по-безопасно. Бъдещето на автомобила беше основната тема на Международния автомобилен прес форум през 2009 г. Домакин на събитието, състояло се в Боксберг (Германия) в средата на юни 2009 г, беше Bosch - водещият в световен мащаб доставчик за автомобилостроенето. На конференцията присъстваха повече от 200 журналисти от 30 страни.
Превръщане на идеята за електрическа кола в реалност
Електрическите автомобили ще въведат съвсем нови подходи с нови бизнес модели, автомобили без директни емисии и значително подобрена ефективност на горивото. „Ние в Bosch усилено инвестираме, за да превърнем тази идея в реалност” каза в началото на събитието Д-р Бернд Бор, председател на борда на Bosch Automotive Group. “
Това означава, че като доставчик на системи Bosch допринася многостранно за развитието на технологиите и работи усилено върху електрическото задвижване на бъдещето, готово за едра серийна продукция. Това е едната страна на нещата. Другата е, че инженерите на Bosch ще дадат всичко от себе си, за да подобрят още повече двигателя с вътрешно горене през следващите десетилетия. “Ще направим едното без да пренебрегваме другото”, каза Бор. “Нашите инженери работят върху намаляване на разхода на гориво на бензиновите и дизеловите двигатели с до една трета. Така количеството на емисии въглероден диоксид при дизеловите автомобили ще може да се намали до под 99 грама на километър.” Освен това Bosch прави шофирането още по-безопасно: “Предотвратяването на катастрофи е точно толкова част от нашата стратегия, колкото и защитата на околната среда. В тази насока разработваме индивидуални решения. Те зависят от всеки отделен клиент и от различните пазари по света”, каза Бор.
Това е възможно благодарение на широкото международно присъствие на Bosch Automotive Technology. Бизнес секторът се състои от 168 000 служители, работещи в 131 производствени предприятия и 53 развойни бази по целия свят. Повече от 25 000 служители на Automotive Technology се занимават с проучване и разработка. Тази година в дейностите по проучване и разработка на сектора са инвестирани около три милиарда евро. “Дори в тези тежки икономически времена ние поддържаме високи нива на инвестициите в областта на проучването и разработките, благодарение на което сме се изкачили на върха на автомобилната индустрия,” каза Бор. “Ние се подготвяме за бъдещето след икономическата криза – бъдеще, което ще бъде белязано от постепенен спад на резервите от нефт, увеличена мобилност и съответната необходимост от безопасност на автомобилите.”
Изказването на Бор показва дългосрочната ориентация на компанията, която мисли за времето след сегашния спад на производството на автомобили с 15-20 % в световен мащаб. Спадът засегна и Bosch, точно както и всички останали. През 2008 г. бизнес секторът на автомобилните технологии регистрира значителни загуби поради спад на продажбите с 6,9 процента и до около 26,5 милиарда Евро. За 2009 г. Бор предвижда намаляване на продажбите с още 15 %.
Разработване на електрическо задвижване
“Електрическата кола ще е факт, но първоначално ще е в малки серии. Тя ще заеме ниша в пазара и няма да укаже голямо значение по пътищата до 2020 г.” каза Бор. Повишената урбанизация е една от причините електрификацията да има смисъл. До 2015 г. повече от 60 града в света ще имат население над пет милиона души. Електрическата кола е идеална за шофиране в тези мегаполиси. Твърде вероятно е тя да е успешна в гъсто населените региони на Азия, както и в някои европейски и американски градове. “До 2015 г. очакваме обем на продажбите от около 500 000 електрически автомобила за целия свят. За да постигнем по-високи показатели първо трябва значително да подобрим характеристиките на тези автомобили”, каза Бор.
Преди всичко това означава по-висока компактност на батерията, която служи за „резервоар” на електрическите автомобили. ”За да измине 200 километра, един електрически автомобил днес се нуждае от литиево-йонна батерия, тежаща 250 килограма. При цена от около 17 000 евро тази батерия не само е прекалено тежка, но също така и прекалено скъпа. За 2015 г. ценовите нива са между 8 000 и 12 000 евро – все още прекалено скъпи за масовия пазар. Поради това разработващите инженери трябва да работят за намаляване на теглото и цената на батериите. За да направят батерията достъпна за средния потребител, основните доставчици ще разпределят големите инвестиции, направени за разработване и производство, върху възможно най-големи обеми.
“Ако сравним двама производители, съответно с годишен обем 50 000 и 500 000 батерии, по-малкият производител трябва да поеме около 500 Евро повече разход за разработка на брой,” обясни Бор. Освен това икономия в мащаба, който може да се постигне от едросерийните производители на комплексни продукти, може значително да намали производствените разходи, в сравнение с производителите нa малки серии. За да може електрическата кола да излезе бързо на пазара, разходите трябва да се намалят от наполовина до две трети. И именно това е причината, поради която Бор призовава производителите в Европа и САЩ да не фрагментират ресурсите си. Те трябва по-скоро да преминат към координиран метод – както Япония или Китай вече постъпиха.
Предимствата от силата на партньорствата
Bosch вярва, че има смисъл автомобилните производители и доставчиците на системи да работят като партньори за създаването на новите технологии, което се отнася и за електрическата кола. В тази връзка производителите променят цялостния дизайн на автомобилите според тази нова технология. В същото време доставчиците разработват нови технологии като литиево-йонната батерия за автомобила и ще предоставят на производителите голям обем от тези иновации на разумна цена.
Хибридните технологии на Bosch ще преминат към серийно производство в началото на 2010 г. Опитът на доставчика в областта на хибридното задвижване е оптимална стартова точка на пътя на електрическия автомобил. Bosch работи над електрификацията на предавателния комплекс в отделено бизнес подразделение, в което се трудят 400 инженери. До края на тази година броят им ще нарасне на 500. Консорциумът SB LiMotive със Samsung SDI също е допринесъл за увеличаването на силата на иновациите на компанията. Консорциумът има за цел да разработи сърцето на електрическото задвижване от бъдещето: литиево-йонната батерия. Новата технология за батерии ще бъде готова за серийно производство през 2011 г.
Борбата с промените на климата
Според Бор обаче, “независимо от това колко много Bosch работи върху разработката на концепции за алтернативни задвижвания, двигателят с вътрешно горене ще остане доминираща технология през следващите 20 години.” По-нататъшното развитие на бензиновите и дизеловите двигатели е най-бързият начин за ефективно намаляване на разхода на гориво и емисии CO2, заедно с все по-стриктната световна политика за борба с промените в климата. “Така дизелът от среден клас ще се превърне в автомобил, изминаващ 80 мили с галон гориво – с емисии на въглероден диоксид под 99 грама на километър. Благодарение на по-ниския разход на гориво, допълнителните разходи за по-комплексните двигатели се изплащат за три години.”
Поради това от Bosch очакват делът на производството на дизелови автомобили в световен мащаб да се увеличи леко от 25 на 28 % до 2016 г. Докато броят на дизеловите автомобили ще остане почти стабилен в Европа, той ще нарасне предимно на развиващите се пазари в Азия и САЩ. Развитието на бензиновите двигатели ще е точно толкова интересно. До 2016 г. делът на новите автомобили, оборудвани с пестяща гориво система за директно впръскване на бензин, ще се утрои до 16 % в света. Тази технология печели популярност, особено в Западна Европа, Северна Америка, Япония и Корея. Една от причините е, че комбинацията от директно впръскване на бензин с турбокомпресор прави възможно създаването на по-малки и по-ефективни двигатели, без загуба на производителност. “Едно е ясно,” каза Бор, “тенденцията за ефективен двигател с вътрешно горене е пред нас.”
Повече връзки, повече безопасност – платформата е ESP®
Безопасността на автомобила е точно толкова важна, колкото и икономичното и благоприятно за околната среда шофиране. Bosch разработва нови функции чрез свързване на съществуващите системи за безопасност и сензорни технологии. Платформата е ESP®, електронната стабилизираща програма, която може да предотврати до 80 % от катастрофите, причинени от поднасяне. Bosch беше първият производител, който стартира със системата през 1995 г. Днес тя е монтирана в до една трета от всички нови автомобили по света. До 2012 г. половината от новите автомобили ще бъдат оборудвани със системата.
В Европа ESP® ще стане задължително за всички категории автомобили до 2014 г. Тази наредба е една стъпка пред своята американска аналогия, която посочва, че ESP® трябва да имат всички превозни средства до 4,5 тона. Може да последват разпоредби и в други региони, защото броят на фаталните произшествия варира според региона. В Европа, САЩ и Япония те са намалели с една четвърт от 2000 г досега, а в някои региони – дори с една трета. Точно обратното – броят на фаталните пътни произшествия в Индия се е удвоил в сравнение с 1990 г. В светлината на подобни увеличения технологиите като ESP® са силно необходими.
“Ние искаме да подобрим още повече нашите системи за предотвратяване на произшествия”, каза Бор, например чрез комбиниране на ESP® с радар и видео сензори. Този тип мрежа позволи на Bosch да разработи автоматично или превантивно спиране, което е планирано за серийно производство през 2009 г. Според преценката на проучванията на Bosch тази функция може да предотврати три от четири удара отзад – тип катастрофа, особено преобладаващ за автомобилите със стопанско предназначение. Европейският съюз реагира: от 2015 г автоматичното аварийно спиране ще е задължително за новите автомобили със стопанско предназначение, включително камиони, автобуси и микробуси с тегло над 3,5 тона. В същото време Bosch разработват евтини версии на ABS и ESP® за страните с развиващ се пазар.
Това са причините Bosch да се фокусира еднакво към технологии за подобрена безопасност на пътя и нови технологии за задвижване. Компанията внедрява резултатите от тази работа навсякъде по света. През 2007 г. Bosch стартира производството на антиблокираща спирачна система в Бразилия. През 2009 г. в Индия ще стартира производство на ABS. В Китай компанията отвори друг зимен тестов център за своите системи за контрол на спирането само преди шест месеца.
В Bosch остават отдадени на разработването на иновативни продукти и рекламирането на тяхната широка употреба по целия свят.
GG
За мен лично подобрият вариант за алтернативно задвижване е водородът. По този начин принципно сменяме само горивото без да се налага да се инвестира в разбработки на нови двигатели батерии и тн моторите и звукът си остават същите :D. И тук разбира се има проблеми за решаване като безопасното съхранение пренасяне и призводство на самият водород и тук наистина няма да имаме отделяне на вредни емисии за разлика от електрическото задвижване където просто ще прехвърлим замърсяванията в някои зони или ще повишим риска с поголямото производство на ядрена енергия.
жичко жичков
А тези ел. коли с ток от де ще взимат? От тецовете, а те с Какво върват? Ядрената енергетика имат само богатите страни за другите ТЕЦ-ве
Краси
И аз неискам еко горива защото не ми се яде хляб от 5 кинта и една бутилка олио да струва 10.Много ще изгубят единствено петролните компаниий и страните от ОПЕК.Ел двигателите имат 95 % Кпд ,максимилен върятщ момент още от първите обороти.Остава проблема с акумолаторните батерий,но с това развитие на технологийте скоро мисля,че ще бъде решен.
ekologut
Никой нищо не казва за "еко горивата". Етанол, био-дизел и прочие. Причината е лесна никой неще гориво от водорасли, рапица и пр. по простата причина, че големите компании ще изгубят много.