Новият завод ще подслони производството на батерии и електрически автомобили
Както съобщава Wall Street Journal, американската компания Tesla провежда преговори с местните власти в Холандия и Германия за определяне на място за първия европейски завод Gigafactory, който ще бъде под номер 4. За това заяви шефът на Tesla Илън Мъск още през 2016 г., когато проектът бе наречен Gigafactory 2. От тогава обаче номерирането непрекъснато се променя. Новият завод ще събере под един покрив производството на задвижващи батерии и електрически автомобили.
Заводът, който носи името Gigafactory 1, разположен в Невада, е специализиран в производството на литиево-йонни батерии, както и някои компоненти на електрическата система.
Въпреки първата копка в началото на 2017 г., Gigafactory 1 все още не е завършен. Очаква се да бъде напълно готов едва през 2020 г. Наред с другите неща, там ще има цех за рециклиране на стари батерии (с повторно използване на материали в новите батерии и създаване на неопасни отпадъци).
Разширяването на производствените площадки в САЩ, както и извън техните предели, е важно за растежа на глобалните планове за продажби на компанията, особено на все по-популярния седан Tesla Model 3. Между другото, през юли Panasonic, партньор на Tesla в Gigafactory 1, представлявана от шефа на автомобилното подразделение Йошио Ито обяви готовността си да разшири инвестициите си в предприятието, за да увеличи допълнително капацитета си.
Споразумение за сътрудничество в областта на строителството на Gigafactory 3 бе подписано на 10 юли от заместник-кмета на Шанхай Джоу Бо (вляво) и вицепрезидента по глобалните продажби на Tesla Робин Рен.
Независимо от развитието, Gigafactory не може да се справи с нуждите на компанията, така че са необходими нови предприятия Gigafactory. След поглъщането на SolarCity от Tesla, заводът на компанията в Бъфало, Ню Йорк, който произвежда слънчеви панели, бе наречен Gigafactory 2. Номер три наскоро получи голямо предприятие на Tesla в Шанхай. То трябва да заработи до две години, а след още две – трябва да достигне пълния си капацитет от 500,000 електрически автомобила годишно, предназначени за Китай. Добре е да припомним, че общото производство на Tesla расте бързо. Така че през второто тримесечие на 2018 г. възлиза на 53 339 автомобила, което е два пъти повече в сравнение със същия период на миналата година, или четири пъти – от производството през 2015.
Компанията Tesla не включва само производствени съоръжения и сервизни центрове. В германския Прюме работи дъщерната компания Tesla Grohmann Automation (по-рано Grohmann Engineering),), занимаваща се с автоматизацията на производството, а в Атина наскоро бе създаден неголям изследователски офис.
Властите на няколко европейски държави поканиха Tesla на своя територия. Кандидати са Португалия, Испания, Франция, Чехия, Полша, Унгария, Финландия, Естония и Литва. В момента обаче Илън Мъск ограничи избора си до Германия и Холандия. В същото време Илън счита Германия за най-подходящия вариант, ако, разбира се, бъде постигнато споразумение. Докато в Холандия Tesla вече разполага с един промишлен обект - монтажните цехове в Тилбург. Вярно е, че те не носят гръмкото име Gigafactory. Както не носи подобно име и главното предприятие на Tesla във Фримонт, Калифорния. Но Tesla все още не е избрала площадка в САЩ за нов завод, където ще бъде произвеждан новият Model Y. Този завод трябва да получи наименованието Gigafactory 5 (ако до това време в номерацията не се случи ново преразпределение).