Баварците считат, че горивните клетки все още са скъпи за серийно производство
За водородната програма на BMW се чува много по-рядко, отколкото за усилията при разработването на електрически автомобили. Но това не означава, че баварците са изоставили темата за горивните клетки. Миналата година представители на компанията обещаха ограничен брой автомобили с горивни клетки за редица пазари до 2021 г. Сега пред журналисти директорът на BMW Motorsport, Йенс Маркарт заяви, че серийните модели от този тип ще бъдат произвеждани в средата на 2020-те.
Автомобил, подобен на компактния i3, с водород не се очаква. Немците намекнаха , че внедряването на горивни клетки ще започне с големи модели. (На снимката: експерименталната водородна Серия 5 GT)
В BMW считат, че горивните клетки все още са скъпи за масово производство. Любопитното е, че Toyota не споделя този възглед, при това е стратегически партньор на BMW, включително и по "водородната" тема. Тя неотдавна обяви план за увеличаване на производството на автомобили с горивни клетки, само за да се намалят разходите.
По въпроса за възможната поява на водороден състезателен прототипи Маркарт каза, че специално за състезания няма да бъде създадена нова технология, но състезанията може да бъдат разглеждани като полигон за тестване някои технические идеи, точно както се случва в момента с електрическа Формула Е. Уместно е да се припомни, че през 2013 г. френският-швейцарски спортен прототип GreenGT H2 с горивни клетки намери място на стартовата решетка на Льо Ман, но бе изтеглен от състезанието преди неговото начало. Независимо от това обаче съществува прецедент.
На снимката: Рекордното BMW H2R от 2004 г. с V12 двигател 6,0, адаптиран за течен водород. По времето на създаването си то стана най-бързият автомобила с двигател с вътрешно горене на водород, като разви 301,95 км/ч. За това в голяма степен заслугата е на рационалната каросерия (коефициент на въздушно съпротивление 0,21), както и мощността на двигателя от 235 к.с.
Едно от препятствията за по-бързото внедряване на водородни автомобили е слабата мрежа от зарядни станции, но това е временно. Подразделението BMW Designworks заедно със Shell, между другото, отдавна мислят и над естетиката на такива съоръжение.
Нека да уточним, че във всички случаи (шосе или писта) става дума точно за горивни клетки, които превръщат енергията на водородното гориво в електричество за задвижващите електрически двигатели. Изгарянето на водород в двигателя баварците изпробваха отдавна, дори произведоха ограничен брой такива автомобили. Сега това е минал етап, който вече е изоставен.