Със специфичната комбинация от чертите на спортно комби, хечбек с динамичен уклон и купе с 2+2 места, С30 определено е модел, който се откроява сред конкурентите си в компактния клас, и същевременно е коренно различен от всичко, предлагано в момента от Volvo. Тест на дизеловата топверсия D5.
Според маркетинговия отдел на шведите, позиционираният в премиум-сегмента на компактния клас модел С30 е насочен най-вече към младите и успели хора на възраст до 35 години с активен начин на живот, със свежо мислене и нюх към оригиналния и индивидуален стил, които по презумпция живеят предимно в големите градове. Автомобилът категорично се противопоставя на ширещата се сивота в компактния клас, демонстрирайки интересна смесица от класически и екстравагантни стилистични решения. Докато предницата на практика почти не се отличава от познатата от S40/V50 „физиономия”, профилът и най-вече задната част притежават излъчване, каквото няма да срещнете при нито един от останалите представители на продуктовата гама на Volvo. Динамичният профил на автомобила напомня на леко позабравената „порода” спортни комбита с две врати, известни като „Shooting Brake”. Задната част с изцяло стъклен капак на багажника е реверанс към един от най-култовите модели в историята на марката, а именно появилият се на пазара през 1971 година Р1800 ES. Както не напразно споменават маркетинговите специалисти на Volvo, формите на този автомобил ще бъдат или обичани, или мразени, в зависимост от личните предпочитания на отделния човек, и именно това е била една от основните цели на дизайнерите – да създадат нещо, което да се отличава от всички останали представители на класа, подчертавайки индивидуалността на своя притежател.
Изработката е на добро ниво, също както и качеството на по-голямата част от вложените в интериора материали. Мястото отпред е в изобилие, а подредбата на управелнието на основните функции е почти идеална и С30 не изисква време за привикване от страна на водача. Интересното в случая е, че конструкторите на автомобила са се отказали от идеята за традиционната седалка с 2+1 места отзад, а са заложили на две напълно самостоятелни седалки, които са леко изместени по посока на центъра на автомобила. Просторът за пасажерите отзад е учудващо голям, а седалките са достатъчно удобни и за дълги разстояния. Единствената неприятна подробност в тази връзка е, че за да оцените иначе комфортните места на втория ред, трябва да се справите с нелеката задача да достигнете до тях – тук шведите определено имат още доста работа за вършене. Неособено практичен е и доста малкият като обем багажник (при нормални условия товарният обем на С30 възлиза на 278 литра, а при сгъване на задните седалки достига до 921 литра), тъй като интригуващото стилистично решение за стъклен заден капак освен до лавина от любопитни погледи от страна на минувачите, е довело след себе си и някои функционални недостатъци: отворът за товарене е тесен и недостатъчно голям, а долният ръб е разположен изключително високо.
Базирана на техниката на Ford Focus, ходовата част на автомобила притежава резерви, които ще задоволят вкуса и на най-амбиционираните водачи. Поведението на С30 в завой остава неутрално изключително дълго, автомобилът е лесен за овладяване дори в граничен режим, когато вместо типичната за автомобил с предно предаване склонност към недозавиване, „шведът” показва леко и контролирано изнасяне на задницата. Страничното накланяне на каросерията почти не се наблюдава, кормилната уредба работи прецизно, а возията е направо превъзходна за представител на компактния клас, който притежава динамичния потенциал на истински спортист. Благодарение на хармоничната настройка на системите за активна безопасност като ESP и тракшън-контрола, автомобилът не може да се оплаче даже и от проблеми със сцеплението с настилката – нещо, което съвсем не се подразбира при комбинацията от предно предаване и турбодизелов двигател със 180 конски сили и 350 нютонметра...
Върховият дизел в гамата на модела предлага не само изобилие от мощ, но и атрактивен акустичен дизайн. Освен когато говорим за суперспортен автомобил, изглежда леко нелогично представянето на впечатлението от задвижването на един автомобил да започва със звука на двигателя, но тук случаят е по-специален. Насърчаван от двата внушителни накрайника на ауспуховата система, насеченият тътен на петцилиндровата машина под предния капак на С30 буди истински възторг както при равномерно шофиране, така и при по-рязко ускоряване. Подобна особеност може би няма да се понрави на всеки, тъй като общото ниво на шумовете в купето наистина не е ниско, но спортен звук от дизелов двигател не е нещо, което се среща всеки ден, и всъщност досега никога не се е появявало в компактния клас... Още по-важното е, че 2,4-литровият задвижващ агрегат може да се похвали не само с агресивен саунд-дизайн, но и с чудовищен въртящ момент, който катапултира сравнително леката каросерия напред като на шега, и неимоверно облекчава работата на плавно работещия петстепенен автоматик.
Текст: Божан БошнаковСнимки: Мирослав Николов
Оценка

Volvo C30 D5
С30 без съмнение притежава една от най-ярките индивидуалности в компактния клас. Солидно изработеният автомобил печели точки с извънредно динамичното поведение на пътя, отличните спирачки и фантастичния петцилиндров дизелов двигател. Разходът на гориво и обемът на багажника дават поводи за известно недоволство.
Технически данни
Volvo C30 D5 | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 132 кВт (180 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,5 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м |
Максимална скорост | 220 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,8 л/100 км |
Базова цена | 54 591 лева |
Цвети
Леле,това по всичко личи е уникална кола...искам я на всяка цена...