Законодателите се решиха на радикалната стъпка под натиска от страна на производителите
Дискусията за смяната на огледалата за задно виждане с камери в серийните автомобили се води от десетилетия. Такова решение има своите плюсове и минуси. А индустрията отдавна е готова, но въпросът е труден камък в законите.
Страната на изгряващото слънце по този въпрос е пионер: от 17 юни официално е разрешено производството на автомобили с камери вместо огледала и през следващите месеци можем да видим тези модели по пътя.
Според производителите основното предимство на камерата е в ниското тегло и по-добрата аеродинамика.
Ако вземем под внимание някои демонстрационни автомобили, камера (а понякога и повече от една) вместо огледала се използва в автомобилната индустрия вече близо 60 години : първият експеримент започна с Buick Centurion 1956.
Още миналата есен участниците в Световния форум на ООН за хармонизиране на законовата база на автомобилното движение обявиха, че е допустимо по принцип смяната на огледалото в салона и външните огледала с камера. Сега на ход са правителствата и законодателите в различните страни да узаконят тази промяна. През тази година може да бъдат направени подобни промени в правилата на Европейския съюз, се казва в публикация Automotive News. През 2018 г. ще последва САЩ, а по-късно експертите прогнозират и членство на Китай в този клуб.
Тези промени в наредбите очакват с интерес фирмите-доставчици на компоненти, като Ichikoh Industries, Robert Bosch, Continental, Denso и Valeo. Те са готови да произвеждат съответните системи.
Камери, които осигуряват видимост във всички посоки при маневри или показват пътя в близост до задната броня, от много години се използват в различни модели. Следващият преход към видео оборудване за други цели няма да бъде никак трудно. Дигиталните огледала в салона вече са въведени серийно, остава сега и другите камери, които автомобилните производители са показвали неведнъж в свои прототипи, да бъдат разрешени официално от законодателите.
Напредъкът в областта на електрониката доведе да подобряване на качеството на изображението на мониторите на мястото на огледалото, въпреки че все още не може да се сравни с естественото отражение.
Законодателите се решиха на радикалната стъпка под натиска от страна на производителите. И все пак остават някои въпроси. Ако например камерата изгуби изображение, човек как трябва да реагира адекватно на ситуацията. Още по-лошото, ако изображението идва със закъснение или има изкривяване, при което водачът не може да се ориентира своевременно, а това неминуемо означава риск от злополука.
Освен това камерите може да бъдат поставени на няколко места, за да предоставят по-голям зрителен ъгъл и премахване на мъртвата зона. Картината може да бъде излъчена след цифрова обработка, което повишава яркостта и контраста в условия на ниска осветеност или силен дъжд.
Друг недостатък на новата технология е фиксираното изображение на екрана, когато водачът завърта главата си. С конвенционалното огледало е лесно да се промени посоката или ъгъла на виждане при маневри. Отражението на страничните части на автомобила във външните огледала и колонката на огледалото в салона помагат да бъде направена преценка на перспективите и позицията на автомобила спрямо други обекти. Предаването на тези възможности посредством камера е невъзможно.
Представителят на Министерството на транспорта на Япония Масару Мияшита смята, че преходът към камерата трябва да бъде плавен. Камерите и мониторите трябва да бъдат поставени приблизително на същото място, както и обичайните огледала, така че водачът не трябва да променя драстично навиците си.
Във всеки случай този процес вече тече. Решението от страна на японските власти може да бъде първият сигнал, че в скоро време ще бъде променен външният вид на автомобилите. Представител на компанията Ichikoh заяви, че според неговата експертна оценка до 2023 г. на японския пазар 29% от автомобилите ще бъдат с монитори вместо огледала за задно виждане в салона и 12% (или около 900 000 единици) - с камери вместо странични огледала.