Ще успее ли новият модел да надмине своя доста впечатляващ предшественик?
Ето това вече е сериозна приказка… Според Андреас Минд, екстериорен дизайнер в Audi, есенцията на марката е концентрирана в състезателния 90 Quattro IMSA GTO. Ако човек отдели достатъчно време на видеокадрите от онова време и се потопи в атмосферата на люти битки, на сълзи от радост и на разтърсващия сетивата рев и „чуруликане” на турбодвигателите, ще установи, че това може би наистина е така. Тогава, в края на 80-те, Audi уверено и със самочувствие размазваше конкуренцията по отвъдокеанските писти с двойното си предаване и мощта на петцилиндовите машини с принудително пълнене.
Днес ситуацията е много по-спокойна. Цари затишие и запалянковците на Audi по трибуните с натърпение чакат оглушителния трясък на състезателните машини, който отново да погали слуха им. В преносен смисъл, разбира се. В гамата на марката от Инголщат през последните години се усещаше стагнация, която през 2018 година ще бъде прекратена и Audi ще премине в мощна пазарна офанзива. След представянето на топлимузината A8, през март на пазара ще излезе и A7 Sportback, а по-нататък през годината ще последват новите издания на A6, A1, Q3, Q8 и e-tron.
Дали новият А7 ще успее да възроди феноменалния имидж на своя вдъхновител? В интерес на истината, новият модел е далеч от агресивната екстравагантност на IMSA GTO, но в излъчването му е осезаемо по-ярко от това на предходния модел, линиите и ръбовете са по-ярки и отчетливи, а светлинните ефекти са не по-малко впечатляващи от тези при А8. Връзката с топмодела личи и в новата концепция на вътрешното пространство, където пряката връзка с Audi 90 Quattro IMSA GTO се губи и преминава на изцяло виртуално ниво. В новия A7 вече няма класически аналогови прибори, а сведената до минимум механика в управлението на функциите придава на нови модел хладния, високотехнологичен чар на концептуалните модели по изложенията.
Само че при A7 Sportback целият този футуризъм е част от серийното оборудване – хоризонтално ориентирани, големи сензорни площи с великолепно, прецизно осветление. Не се притеснявайте, воланът, педалите и регулаторът на силата на звука с функция за „прескачане” на станции и песни са запазили физическите си форми и механичната природа на интерфейса между водача и автомобила.
Концентрация, моля!
Преди да потеглите, задръжте за момент. Особено хората, които не познават новия А8, трябва да отделят минута-две, за да се ориентират в А7 – всъщност това става изключително бързо и лесно на фона на изобилието от функции и възможности, предлагани от новия модел. Разбира се, ще продължите да откривате нови и интересни неща и дълго време след първата среща с автомобила, но като цяло запознанството протича доста леко и приятно. Работата с двата големи екрана изисква пълна концентрация единствено по време на движение – въпреки тактилната обратна връзка чрез електромоторен импулс и звуков сигнал при докосване, все пак трябва да насочите пръста си точно.
Всъщност по-голямата част от функциите могат да се управляват и чрез системата за гласови команди, която благодарение на връзката с мощни онлайн сървъри е в състояние да разпознава и свободно формулирани фрази (засега на няколко езика). Лостчетата на кормилната колона изглеждат познато и привично, а замяната на класическия превключвател на светлините със сензорни бутони се компенсира от информацията за включени светлини в зрителното поле на водача.
Добре видимо за всички в купето е и традиционното за Audi високо качество на изпълнението. Всичко в новия A7 изглежда и пасва отлично – от шевовете на кожените тапицерии, през декоративните панели и живите детайли като осветения надпис Quattro до перфекционизма на метализираните повърхности.
Всичко това създава впечатление за хармания, отлично качество и висока класа. Очевидно в Audi са майстори в тази област. Вероятно след няколко години ще гледаме на предшественика на модела като на симпатичен млад класик с потенциал за дългосрочна слава – конвенционален, традиционен, със стрелки на контролните прибори и така нататък. От гледна точка на дизайна второто поколение е по-модерният тип, насочен към най-напредничавите вкусове в обществото.
Същото може да се каже и за поведението на пътя. Всъщност това беше ясно още в момента, в който преди време в Audi създадоха специален отдел и едва ли не вмениха на висшия мениджмънт пряката отговорност за усещането зад волана. Важното е, че тази стъпка се изплаща за поеден път и в новия A7 – усещането за управлението е по-свежо и прецизно, без помен от прекомерна, изкуствено наложена острота. Със своите 340 к.с. версията 55 TFSI Quattro е еднакво отдалечена както от бруталността IMSA болидите, така и от лежерната природа на големите лимузини, чиито почитатели традиционно се насочват към моделите с четири врати без толкова ярко изявени динамични амбиции.
Oтличен простор
„Разбира се, всеки е добре дошъл и на задната седалка на A7 Sportback. При качване можете да забележите за момент силно снижаващата се линия на покрива, но веднъж заели своето място, ще се чувствате добре. Просторът е в изобилие както в областта на краката, така и над главите на пасажерите, а освен това новият А7 предлага между 535 и 1390 литра багажен обем. Тапицерията на задните седалки също не отстъпва на тази на предните, което съвсем не означава, че най-хубавите места в новия модел не са отпред. Срещу известна допълнителна инвестиция тук може да получите мултиконтурни седалки с безброй индивидуални възможности за настройка, енергична масажна функция и чудесна странична опора.
Последната определено е от полза, тъй като използващото по-стабилна каросерийна структура второ поколение на А7 бележи значителен скок по отношение на динамиката на пътя. Модерната ходова част с петзвенна конструкция на предния и задния мост може да бъде оптимизирана допълнително със спортно окачване, адаптивни амортисьори или с комбинация от пневматична система и адаптивни амортисьори, благодарение на която 4,97-метровият модел на Audi прави всичко възможно да държи сътресенията от малките и големи неравности по платното далеч от интериора, без при това да допуска излишни надлъжни и напречни колебания на каросерията. От друга страна обратната информация за водача е достатъчно пълна, без да става бъбрива. Различните режими на работа на свой ред променят характера на автомобила по ваше желание, но без да го размиват до степен на безхарактерност. На практика това означава например, че можете да използвате изцяло режим Dynamic без нито за миг да усетите неприятна твърдост.
Като цяло A7 не държи да акцентира толкова силно върху динамиката, колкото някои от своите конкуренти и си остава последователен представител на баварската марка. Eдин от тези, които феновете на Audi харесват – включително и заради превъзходното Quattro сцепление (знаете, IMSA, S1 и т.н.…). Естествено, Щук, Рьол и компания навремето са могли само да мечтаят за фините маниери в поведението, на които се радваме днес.
Въпреки теглото си от 1,8 тона, новият модел се справя със завоите с лекота и без необходимост от каквито и да било корекции при динамичен стил на шофиране. Не са проблем дори острите маневри, които по принцип не са точно в природата на този конкретен модел. Управлението на всички колела върши работата си леко и прецизно, следвайки принципа за виртуално скъсяване на междуосието при движение с ниска скорост и съответно удължаване при висока. Най-ярката черта в характера на използващия централен електронен модул за контрол на пътното поведение A7 Sportback обаче си остава невъзмутимото му хладнокръвие и липсата на излишно напрежение във всяка ситуация на пътя.
Това е добре да се отбележи, имайки предвид, че новият A7 разполага с достатъчно предпоставки за автономно движение. Моделът наистина не достига Level 3 като по-старшия си събрат A8, но иначе е в състояние да се справи сам с най-различни предизвикателства – от адаптивния темпомат с контрол на дистанцията и асистент за поддържане на лентата при скорост до 250 км/ч, до подпомагането на водача в почти всяка пътна ситуация, включваща участието на напречен трафик, велосипедисти и движещи се в тъмнината пешеходци благодарение на прибора за нощно виждане. Стандартните LED светлини са част от серийното оборудване, а по желание се предлагат матрични и лазерни фарове. Последните определено не са задължителни, но спомагат за осезаемо и наистина впечатляващо увеличаване на обхвата на предните светлини.
И на не последно място по важност – двигателите. Наред с трилитровия V6 TDI с внушителни 620 Нм и осемстепенна конвенционална автоматична трансмисия, много ни допадна и трилитровия бензинов турбомотор с 340 к.с. във версията 55 TFSI. Машината радва с масивна тяга при потегляне и ускорение, обича оборотите и демонстрира отлични работни маниери. Често в тихия като цяло A7 става съвсем тихо – наред с по-устойчивата каросерийна структура и усъвършенствания монтаж на предния мост, в тези случаи се намесва и бордовата електромрежа с напрежение 48 V. Благодарение на нея става възможно движението с изключен ДВГ със скорост между 55 и 160 км/ч, както и почти незабележимото му рестартиране с асистенцията на трансмисията с два съединителя, която подготвя предварително най-подходящата за актуалната скорост на движение предавка.
Може да се каже, че Audi като цяло в момента се движи на подходяща предавка, защото след успешната премиера на новия A8 сега в лицето на A7 Sportback идва и следващото добро попадение с много от есенцията на марката Audi.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
В случай, че външността на новия А7 Sportback не успее да предизвика възклицания, интериорът със сигурност ще го направи. Никой не може да остане безучастен при вида на тези бляскави черни повърхности – дори почитателите на механичните хронографи. Вместо сложни механизми, тук ви очакват обраните форми и високотехнологичния интерфейс на бъдещето, изобилие от електронни системи за подпомагане на водача и сериозен хардуер в областта на ходовата част и задвижването, които работят хармонично, комфортно и без търсене на излишни ефекти.
Teкст: Йорн Томас
Снимки: Audi