SQ7 TDI e едно от своебразните технологични чудеса в арсенала на Audi
Задвижваният от дизелов V8 с 435 конски сили пълноразмерен SUV се превръща в технологичен флагман на марката от Инголщат – с 24 асистиращи системи, 48-волтова бордова електрическа подсистема и електрически компресор.
При автомобили като този добрите познания по физика са от ключово значение – и поради тази причина определено се радваме, че по време на първите си километри зад волана му компания ни прави не кой да е, а Клаус Бугелниг, който е ръководител на проекта Audi SQ7. „Мощността е равна на напрежението, умножено по силата на тока” – започва своето разяснение по повод 48-волтовата електрическа подсистема той. „Когато искам да имам на разположение много ватове, трябва да имам или много волтове (напрежение), или много ампери (сила на тока). И тъй като поради добре известни конструктивни особености при автомобилите силата на тока няма как да бъде увеличавана до безкрай, то ни остава да поработим върху напрежението.”
Audi SQ7 е първият сериен автомобил в света, който разполага с 48-волтова електрическа бордова подсистема. Тя не отговаря за всички електрически консуматори, а за електрическия компресор, който създава солидна тяга още при най-ниски обороти – когато задвижваните от отработилите газове турбокомпресори все още са неефективни. Другата технология, за която иновативната електрическа подмрежа осигурява необходимата енергия, е елетромеханичен активен стабилизатор за редуциране на колебанията на каросерията (повече за двете технологии може да откриете в карето на с. ??).
Всичко това звучи извънредно впечатляващо, а в реални условия резултатът от сложните инженерни решения е буквално изумителен. Тежащият 2,2 тона и дълъг над пет метра Audi SQ7 се стрелка по завоите с направо нереална за подобен колос пъргавина, а същевременно комфортът при пътуване е запазил познатото вече върхово равнище. Преди да потеглим обаче, господин Бугелниг ни обръща внимание на твърде интересната крива на въртящия момент при могъщия V8 – като в случая говорим по-скоро за високи плата с резки покачвания, отколкото за класическа крива. Едва малко над 1000 оборота в минута на разположение са чудовищните 900 Нм. Отговорен за това е електрическият компресор, който започва да сгъстява въздух далеч преди първият от двата турбокомпресора да заработи при подаване на повече газ. Само четвърт секунда е необходима на перката на задвижвания от електричество компресор, за да заработи със скорост 70 000 об. /мин.
Електрическият компресор напълно елиминира турбодупката
Звучи ви малко сложно? На практика ефектът се забелязва по съвършено прост начин: турбодупка липсва напълно. Подемът е могъщ като при супермощен електромотор, а дизеловата природа на задвижващия агрегат може да бъде разпозната, при това много трудно, единствено при студен старт. През останалото време звукът на мотора е като от расов бензинов V8. Наличен е и звуков генератор, който прави акустичното изживяване още по-забавно и дори дава възможност за моделирането му.
Audi SQ7 се катапултира от място до 100 километра в час за под пет секунди, а междинните ускорения при изпреварване да почти нереално кратки. V8 двигателят осигурява динамика, която на моменти действа направо объркващо от гледна точка на сетивата. В съчетание с предлагания като опция спортен диференциал и управлението на четирите колела пътното поведение е почти като при спортен автомобил – разбира се, доколкото това е постижимо при великан с тегло 2,2 тона.
Със сигурност може да разкажем още много за Audi SQ7 – например за неговите асистиращи системи, за копринено меката работа на осемстепенната автоматична трансмисия, за разхода на гориво, който при първите изпитания отчете стойности под десет литра на сто километра, или за възхитителната лекота, с която се дирижира автомобилът по пътища с много завои. И непременно ще го направим съвсем скоро – след първите по-подробни и обстоятелствени тестове!
На фокус
Технологиите в Audi SQ7 TDI
Електрозадвижваният компресор е първият в света, използван в сериен автомобил. EPC подкрепя изключително ефикасно двигателя 4.0 TDI при потегляне и ускоряване при ниско натоварване, осигурявайки чиста динамика без турбозакъснение. Той е разположен във въздушния тракт след междинния охладител и в близост до двигателя. Тъй като EPC няма нужда от газов поток, за да създаде налягане, той може да бъде използван по всяко време, за да компенсира слабостите на класическия турбокомпресор. Най-важният му принос обаче е елиминирането на турбозакъснението. EPC осигурява на двигателя необходимото налягане за бързо разгръщане на мощността в рамките на 250 милисекунди. Задвижвано от компактен електрически мотор, неговото компресорно колело се върти с до 70 000 оборота в минута. По този начин 4.0 TDI разгръща своята невероятна мощ без осезаема турбодупка: големият въртящ момент е на разположение веднага след като бъде натиснат педалът за газта. Това е голям плюс, особено когато става дума за потегляне.
Захранването компресора EPC се осигурява от 48 волтова електрическа подсистема. Audi SQ7 TDI я използва и за да захрани изискващи повече енергия системи, като електромеханичния активен стабилизатор (EAWS) и EPC. За да посрещне техните нужди по отношение на мощност и енергия, електрическата подсистема включва собствен 48 волтов литиево-йонен акумулатор, монтиран под багажното отделение, с номинален енергиен капацитет от 470 Втч и пикова мощност до 13 киловата. Конверторът прав ток/прав ток (DC/DC) свързва 48 волтовата и 12 волтовата електрическа система. Необходимата енергия се осигурява от по-мощен и високоефективен генератор с КПД над 80 процента и мощност до 3 кВт.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Audi