В продължение на повече от 100 000 километра – колкото две и половина обиколки на земното кълбо – румънската Dacia Logan трябваше да докаже колко безпроблемно и убедително се справя с всекидневните задачи този изкусителен с цената си автомобил.
Първо, нека хвърлим светлина върху тайната, защо Logan MCV дори след 100 000 километра изглежда почти като нов – както отвън, така и отвътре. Причината е в това, че твърдата пластмаса, оформяща семплия интериор на автомобила, почти не се износва с времето, а дизайнът на каросерията не блести с впечатляваща красота, която, както знаем, е доста преходна. За красота не ставаше дума и когато MCV започна маратонския тест през февруари 2007 г. – много по-важен беше въпросът как този евтин автомобил ще се справи с дългия пробег.
Какъв е бюджетът?
Впрочем той може да бъде наречен евтин единствено с оглед на базовата му цена от 8400 евро (в Германия), която днес е със 100 евро по-висока. Тъй като за тези пари комби моделът не предлага дори сервоуправление, цената на тестовия автомобил във версия на оборудване Laureate, с турбодизелов мотор с 68 к.с. и екстри от рода на трети ред седалки, радио със CD, климатик, алуминиеви джанти и лак металик нарасна до 15 000 евро.
Който има желание, може да пресметне дали тогава това са били много или малко пари. Отговорът обаче с нищо не променя факта, че за тази цена днес няма друг автомобил, притежаващ в подобна степен таланта да подслони седем пътници или да транспортира до склада за вторични суровини цяло стадо стари перални машини.
Функционалността преди всичко
MCV не разочарова никого, защото никой не е очаквал от него нещо повече, пък и производителят не обещава нищо друго, освен прагматична и непретенциозна мобилност. Въпреки това този модел може да промени начина, по който гледате на автомобила – два-три дни зад волана му са достатъчни, за да осъзнаете, че всъщност нямате нужда от много повече.
Докато пътешествате с Logan, можете да отделяте повече внимание на шофирането, защото почти нищо не ви отклонява от него. Малкото предлагани функции наистина се използват. Нищо не се регулира заради самото регулиране и това важи дори за скромната аудиосистема. Нейният прегракнал гласец притежава силата на радиобудилник, но при шума, който двигателят издава от 130 км/ч нагоре, една по-скъпа уредба би била напразно разточителство.
Душа под наем
Малко повече мощност обаче никак нямаше да е излишна. Наистина динамичните показатели на 1,5-литровия дизел субективно не изглеждат толкова флегматични, колкото показват измерените стойности. Максималното тегло от 1860 килограма обаче претоварва 68-те коня. „При потегляне винаги си мислех, че ръчната спирачка е дръпната”, пише колегата Ханс-Йорг Гьоцел в тестовия дневник. Справедливостта обаче изисква да добавим, че тогава MCV е превозвал наред с петчленното семейство Гьоцел цялото им оборудване за къмпинг и една сгъваема лодка Klepper.
Въпреки някои предимства на двигателя – приемлив среден разход от 6,8 л/100 км, при това поради малката мощност спирачките и гумите се износват слабо – след обновяването на комби модела през октомври 2008 г. Dacia вече не предлага този мотор в Германия. Единствен дизел в гамата остава версията на 1.5 dCi с 86 к.с. Тя струва с 600 евро повече, има същия разход и предлага повече темперамент – но водачът вече не изпитва гордото усещане, че е победил планината или дългия преход благодарение и на собствения си шофьорски талант.
На люлеещия се стол
Автомобилът с номер B-LO 1025 се разхожда дълго из цяла Европа. Известно притеснение предизвикваха бавните реакции на отоплението и бързото претоварване на климатика, както и неудобните седалки. Те станаха причина и за първото незапланувано посещение в сервиза. От километър 35 644 седалката на водача мутира в люлеещ се стол. В рамките на гаранцията беше сменен целият опорно-регулиращ механизъм, но по този начин проблемът беше решен за кратко.
Впрочем това остана единствената действително дразнеща и скъпа (извън периода на гаранцията) повреда. Всички други проблеми бяха сравнително дребни – например около средата на теста се наложи спирачките на задните колела да бъдат почистени и смазани, а при второто извънредно посещение в сервиза беше сменена една крушка за късите светлини. При третото си извънпланово гостуване в работилницата автомобилът получи нов прекъсвач за стоп светлините и една дюза за чистачките.
Прост, но надежден
По Logan нямаше повече повреди, но той и не притежава много неща, които биха могли да се повредят. Стареене почти не се усеща – и след 100 000 км предавателната кутия превключва със същото запъване като през първия ден, а съединителят зацепва късно, както винаги дотогава. Няколко драскотини по броните свидетелстват за трудното възприемане на габаритите. Веднъж в един паркинг някаква колона откъсна лявото странично огледало, но няма случай на авария, която да извади автомобила от строя. А може би евтината машина тропа или дори ръждясва? Нито следа от подобни явления.
Крепкото здраве, на което се радва MCV, е основано върху редовна профилактика. И без това късите сервизни интервали от 20 000 км са разполовени от проверки на 10 000 км. По този въпрос указанията на Renault са противоречиви. Например читателят Волфганг Краутмахер получава от производителя предписание, според което таза проверка е само еднократна – след 10 000 км.
На нашето официално запитване обаче отговориха, че за да важи гаранцията, е необходимо да се правят проверки след всеки интервал от 10 000 км с нечетен пореден номер. Факт е, че се наложи MCV не само да се явява на редовно обслужване срещу сравнително високата средна цена от 285 евро, при което всеки път получаваше солидно количество (5,5 литра) свежо моторно масло, но и да премине през няколко междинни проверки, струващи средно по 71 евро.
Равносметката
В крайна сметка се оказва, че с почти 1260 евро Logan изисква приблизително два пъти по-големи разходи за поддръжка от Renault Clio с 30 000-километров сервизен интервал. Това се отразява и в калкулацията на общите разходи за автомобила, които без гумите, маслото и горивото възлизат на 1,6 цента – с около 50 процента повече от обичайните за този ценови клас.
Следователно въпреки високата си стойност при продажба на старо след 100 000 км, моделът на Dacia не е истински евтин автомобил – но все пак е достатъчно изгоден за всички, които търсят не кола, в която да се влюбят, а такава, която да им помага в реалния живот.
Текст: Себастиан Ренц
Logan MCV на българския пазар
В България Logan MCV се предлага с бензинови (75, 90 и 105 к. с.) и дизелови мотори със 70 и 85 к. с., като двата по-мощни бензинови агрегата и дизелът с 85 к. с. могат да се поръчат само с най-високото ниво на оборудван Laureate. Базовата цена на дизеловия вариант с 85 к. с. е 23 590 лв. в петместно и 25 590 лв. в седемместно изпълнение (с възможност за връщане на ДДС).
Интересно предложение е и модификацията, работеща с пропан-бутан (90 к. с., 24 190 лв. със седем места), която, за разлика от други модели с допълнително монтирани газови уредби, ползва пълната фирмена гаранция. Освен това бутилката за газ е разположена на мястото за резервната гума и не отнема от товарното пространство.
Оценка
Dacia Logan MCV 1.5 DCI
Второ място според индекса на повредите на ams за съответния клас. Високи разходи за поддръжка поради кратките сервизни интервали (10 000 км).
Технически данни
Dacia Logan MCV 1.5 DCI | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 68 к. с. при 4000 об./мин. |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
18,8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 150 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
5,3 л |
Базова цена | --- |
ВДВ
Зная много добре, разбира се, че са Мерцедеси, затова и посочвам марката като пример, но става въпрос за българската действителност и доходи.
Анонимен
Карал съм Дачия и ми се стори доста прилична кола!Не е луксозна,но за парите си струва(според мен). Бих си купил Дачия главно заради двигателите. В последните години Рено се доказа като много добър производител на двигатели, даже новата Е класа на Мерцедес ще се обзавежда с 1.6(156кс)на Рено.А и половината отбори във F1 са с френски двигатели.Не знам къде четете,но за миналата година най-продаваната вносна марка автомобили в Германия е Дачия.Това пак показва какво е практичност-даваш малко,получаваш малко,караш колкото искара, после в автоморгата и нова.Не сам фен на Рено(харесвам и карам Алфа Ромео),но не сам и от хората които казват на черното бяло.
Анонимен
ВДВ, май не сте излизали в чужбина. Разходете се във Франция идете в Германия, там любимите ви таксиметрови шофъори карат мерцедеси и аудита. Хора, които харесват талиги като дачия, живеещи в панелка и повечето им електроуреди са китайски няма да разберат разликата между дачия и мерцедес.
ВДВ
Нещо компютъра ми скрои номер та го постна без да искам, та ще си продължа мисълта: та исках да попитам - като са много яки, защо не се карат като такси Мерцедес, БМВ, Ауди. Дачията си има предимствата и достойнствата. Разбира се, че има и недостатъци със сигурност, но я ми посочете една марка, която да няма. Не ми изтъквайте куп "железни" и "яки", от които вече са се отървали отдавна въпреки хвалебствията - що не си карат, нали железни? Ама от сервизите не излизат. Само за пояснение - не карам Дачия, но съм напълно съгласен с колегата по-горе, който казва, че по-хубава от новата кола няма - самия Форд го е казал, като са го питали коя е най-добрата марка.
ВДВ
Е, ако струва 25000 да, но колегата "здн" виж какво казва "Купети си сендеро от румъния-12 000лв. Със здраве." ??? Тогава вече нещата са други. И с колегите по-горе съм съгласен, защото и аз говорих с таксиметров шофьор и той беше доволен. Изобщо таксиметровите се насочват към здрави и изгодни за поддръжка коли. Няма как да ги минеш - те търсят изгодното. Бизнес.
Аз
Много са ми интересни феновете на новите коли. Така, викат, било на Запад. Да, така е. Ама знаете ли що е така? Ми щото една кола на 10 години, която трябва всеки 2 месеца да влиза в сервиза за разни дреболийки, ще ти излезе златна. Щото в Германия няма квартални майстори, дето ти оправят колата за 50 лева и с части от моргата. Има само фирмени сервизи, където слагат само нови части и цената на труда започва от 100 Евро на час. И като идеш 5-6 пъти в годината с 10-годишната си таратайка в такъв сервиз и кихаш по 500-600 Евро всеки път, старата кола наистина ще ти излезе златна и новата просто ти е по-изгодна. Обаче у нас нещата изобщо не стоят така. Тъй че Дачия за 25 000 лева си е чисто набутване. Отделно каското за такава кола също е много скъпо. От друга страна обезценката е жестока. След 5 години по българските пътища тази Дачия няма да струва и 5 000 лева. Е, кое му е изгодното на новата кола? Ако имаш 25 000 лева готови, можеш спокойно да си купиш 5-6 годишна съвсем прилична кола (много по-добра от Дачия) за половината пари и с останалата половина да я поддържаш през въпросните 5 години и накрая пак ще и вземеш 5 бона. Само че ще си карал истинска кола - Ауди, БМВ или Мерцедес, а не румънска талига.
walentin
be karam takawa - moq, ... taxi i za 300 000 km. samo karam i smenqm konsumatiwi... i 1 put saedinitel i 2 puti 6arniri i nakrainici.i predni amortesiori. i towa e!!! imam nad 60 i kudur hilqdi lw. oborot!!! defakto,tq se e izplatila 5 puti!!!(6toto sum q wzel na staro) i wse o6te e kato nowa!!!!!!! ebem ti golfowete,mercedesite i wse ti mu bokluci!!! towa e pe4atnica za pari! pa wie si znaete. ma to grozdeto e kiselo... obiknowenno... kakto i obiknowenno tiq ,deto kazwat 4e Da4iata (Logana) e bokluk, karat koli po za 2000 lw. maksimum. be,selo newidelo.. i te si go znaqt towa.
Пантелей Панов
Много коментари, много мнения, малко факти. Истината е че в България, Логан е най-продавания модел за 2006, 2007, 2008, 2009 и 2010 година. За 5 години, ако беше лоша щяхте да разберете всички. Цената на сервизното обслужване, колегата не споменава, че става въпрос за ремонт с подмяна на ангренажен ремък, ролки, масла, филтри и т.н. Смяна ангренаж комплект на Дачия дизел /по скъпият за обслужване е 450 лв. не е 700/
дачиа фен
Здравейте аз съм горд собственик на Дачия MCV и бих казал,че по добър семеен автомобил не бих намерил.Колата ми е нова взех я на 2км.какво по хубаво от това да карш нов надежден гаранционен автомобил па макар и Дачия.
Aнонимен
Spored men celevata grupa na dachiata e tazi na avtomobilite vtora ruka. Izbirash si dve godishen avtomobil ot kompakniq klas ili nova dacia.
К.Стратев
Уважаеми г-да, да сте чували за "целева група клиенти". Нито марка автомобил, която да обхваща целия пазар. Това, че вие не попадате в целевата група клиенти на Дачия, не означава, че това не е супер автомобил за някой др, нали така .
Aнонимен
za tiq patishta i karucite ne stavat
адаша
Интервала за смяна на масло бил малък 20 хил км. Ми то аз като минавам по 15 на година ми е предостатъчен. Така или иначе маслото се сменя на 1 година.
nikolay_bakalov
Момчета прочетете!! Прост, но надежден По Logan нямаше повече повреди, но той и не притежава много неща, които биха могли да се повредят. Стареене почти не се усеща – и след 100 000 км предавателната кутия превключва със същото запъване като през първия ден, а съединителят зацепва късно, както винаги дотогава.
анонимен
Освен че е евтина е една от малкото коли с срамните 3 звезди от EURONCAP. Пък нека някой умници да разправят как новата кола била най-хубава. Най-хубава е 1-2 годишна кола на 50 000км от официалния вносител с пълна сервизна история и оставаща гаранция.
анонимен
Тия френски тояги никога не са могли да спечелят пазара , защото саществуват немските компании които знаят как да произвеждат автомобили , за това и постоянно компаниите на фолксваген отчита повишаване на продажбите и още нещо станаха най- продаваните автомобили в целия свят изпревариха генерал моторс сега вече и тоуота. по добре голф 3 тди да си взема парво ще изкара повече години второ комфорт повече ще има и най- добрия дизел си е на фолксваген .
Frigo
Облсужването на този иначе евтин автомобил е твърде скъпо.Автомобила като цяло е твърде посредсвен и считам че малко по скъп автомобил с по евтино обслужване компенсира първоначалната си по висока цена!
mima
az si kupix da4iq i mislq 4e e mnogo dobra novoto e nai dobro
Кирил
Това твърдение, че коли втора ръка не се продават в Европа, не е вярно! В ЕС можеш да си купиш всякакви автомобил ивтора ръка, чудно от къде ли четете подобна информация. Идеята е малумна и по друга причинина, в момент като този, при който финансовата криза принуждават потребителите да намалят разходите държавата да ни ограничи алтернативите. За катастрофите виновни са не колите, а хората застанали зад волана и калпавите пътища. А сарказмът за гащите и храната втора ръка не ти се получи също.
Иво
Може да се даде толеранс до 5 години например но не повече.Все пак хора уважавайте се така ако мислите ще почнете и гащи втора трета ръка да си купувате после и храна втора ръка и т.н.
Иво
Аз имам един въпрос.Ако може някой да ми отговори ще съм му благодарен.Защо в БГ не се забранява вносът на автомобили втора ръка както е във всички нормални държави от ЕС (та даже и в турция сърбия и др).Така ще си решим проблема със задръстванията и голяма част от катасрофите по пътя.
Бай В
След 172000 км. с личен бензинов и от впечатленията от 4 дизелови Логана - тези коли не се чупят. Само да имаха по-добра шумоизолация.
taksimetrov 6ofior
da4iq no dizel,benzinovite nestruvat.
AZ
Просто не е бракма. Дори и германците го казват!!!!
Невсеяден
Много филосовстваш или харесваш дачия или не точка. Готов ли си да жертваш комфорта за нова кола. Кола ама бракма, бракма но пък нова.
Кирил
В крайна сметка всичко зависи от човека, от това какви финанси разполага и какви компромиси е готов да направи. Вторият определящ фактор е субективното му мнение относно автомобила и за какво ще го ползва, дали е почитател на някоя конкретна марка, на няколко или е всеяден.
W210
Подобен боклук НЕ, по-добре кола на старо!
здн
Купет си сендеро от румъния-12 000лв. Със здраве.
AZ
Господин всезнайкото да види как се продава колата по Европа в Гермаия, Франция и т.н. За три заплати си купуваш нова кола! Не всички коли втора ръка са боклуци естествено но от новата по-хубава няма. Апропо вчера се возих на такси на 280 000 км. Доста добре си вървеше и човека беше много доволен. Простата истина е че Дачията далеч не е най-добрата кола но за тези пари определено е!
До аз
Защо дачия се купува предимно в Индия, България, Русия и бившите соц.страни, защо в Австрия или Унгаря не се купува? Да не говорим за големите Еврп. страни. Една двегодишна кола ако можеш да наречете боклук, аз не знам 10 годишните таратайки какво трябва да бъдат. За по малко от 20 000 можеш да си вземеш 3-годишен форд, астра, голф, меган, сийд. Комплексарщина е да смятате, че всички коли 2-ра ръка са боклуци. Лоугънът е по дървен от опел, по скучен интериор от голф дори и болтовете и гайките стърчат. Пласмасите са на нивото на китайски ван, а качеството е .... малиии. Комплексарщина е да се смята, че всяка нова кола е по добра от старата била тя и две годишна. Убеден съм че с дачията единственото качество е че е нова след 5 години колко ще струва? Ако разбира се не сте я изхвърлил.
AZ
След 60 000 км, мога да кажа че това е един прекрасен автомобил, който даже е прекалено добър за парите си. Няма по-хубава кола от новата. А комплексарите нека купуват бараките на Европа само защото са реномирани на половин милион километра... Просто бай Ганьо да се покаже пред съседите. Боже какво мислене. А часите на Дачията са абсолютно достъпни. Широка, удобна, висока. Нищо повече не ми трябва. Не бих се поколебал да си я купя пак. LOGAN MCV 1,4 MPI/LPG.
SUV
Vtora ruka kolko li 6te struva ako nova e 25 000 lv
КС
Съвет от мене: никога рено, камо ли дачия!
Кирил
Аз съм привърженик на колите втора ръка, поради простата причина, че като изминат около 3 години колата се смята за стара и употребявана и струва грубо казано наполовина от сумата, която са я закупили. Не е задължително да си вземеш А6 или Е класа. За 25 хиледарки можеш да си вземеш три годишен меган със абсолютно същите технически данни и даже ще ти останат пари за гориво. Преди време притежавах голф4, който го купих за 15 000 лв. Като нов не бих могъл да си го позволя, но съм убеден, че е много по добър автомобил от дачията въпреки, че е втора ръка.
Батето
Резултатите от анкетата показват нещо твърде интересно - маса българи не биха си купили нов, здрав и в крайна сметка функционално и грамотно конструиран автомобил на ниска цена, само защото е от марка, която не им звучи "гъзарска". За сметка на това с готовнощ те теглят стотния си потребителски кредит от 10 000 лева, ще си купят Ауди А6 или друг автомобил подобен клас, докаран от италианска автоморга, с пет тотални щети и три основни ремонти зад себе си, ще налеят още толкова пари в ремонтите му (ако намерят такава сума), и ще си го държат пред блока в панелното гето, щото нямат пари за гориво. Мила родна картинка от комплексари, които искат "хубаво и евтино", и то не за друго, а за да се докажат че имат хубаво, само че без да имат пари за него, та затова "на далавера".
аз
за сравнение 2.0 140 тди 140кс на октавия е 800лв
az
имам същата дачия и за 85000км нищо не се счупвало но дразни скъпото обслужване(700лв за ремък и масло)