Добре оборудваните комби-модели с мощни и едновременно с това икономични бензинови двигатели в момента се радват на вниманието на потребителите. Ще успее ли новият Ford Focus Turnier да се наложи над утвърдени конкуренти като Opel Astra Sports Tourer и Peugeot 308 SW?
Ако червеният Ford Focus Turnier с номер на рамата WFOLXXGCBLB-58849 знаеше какво го очаква, сигурно нямаше да пожелае да слезе от конвейера... Докато колегите на комбито с двигател 1.6 Ecoboost се радват на лежерното си участие в първите медийни тестове, къпейки се в блясъка на светкавиците, то е принудено да срещне суровата реалност на полигоните и да премери сили рамо до рамо със своите утвърдени на пазара съперници Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo и Peugeot 308 SW 155 THP.
Най-важното
Пристъпваме направо към изследване на ключовия фактор, диктуващ покупката на комби – наличният вътрешен обем. След отваряне на вратите и задния капак става ясно, че новите форми на задната част на Focus Turnier не крият някаква сензация. Отличаващият се с добро качество на изпълнението багажник на дългoто 4,6 метра комби на Ford побира между 490 и 1516 литра, което го прави напълно подходящо за семейни пътешествия, но възможностите за индивидуално оформяне на обемите се изчерпват с лесната за сгъване задна седалка, четирите халки за фиксиране на багажа и отделението с тъничък, вибриращ капак в страничната облицовка.
Astra Sports Tourer прави впечатление на доста по-практично оборудвана. При нея покривалото на багажника може да се прибере удобно заедно с други дреболии в голямото отделение под стабилния двоен под, а специален механизъм сгъва автоматично напред задните облегалки при натискане на бутоните в багажното отделение (серийно при ниво Cosmo). Дори и да не сгънете напред долната част на задните седалки, ще получите равна повърхност с почти хоризонтален под и общ обем от 1550 литра. Почитателите на системите от мрежи, прегради и релси за организиране на багажното пространство могат да поръчат предлагания на прилична цена допълнителен пакет Flex Organizer.
Дългият 4,5 метра френски 308 SW не задълбава чак дотам с организацията, предлагайки единствено класическа преградна мрежа, но пък демонстрира недостижима за конкурентите си гъвкавост на товарния обем. Моделът на Peugeot предлага три индивидуални седалки на задния ред, които могат поотделно да бъдат сгъвани, измествани и размествани надлъжно и една спрямо друга, и дори демонтирани при необходимост. По желание срещу доплащане се предлагат дори две допълнителни седалки, които се инсталират в багажния отсек и увеличават пътническия капацитет до седем, а при отстраняване на всички седалки в задната част се освобождава изключително по обем пространство в размер на 1736 литра.
Влез вътре!
За съжаление точките, които 308 SW успява да натрупа в този раздел, се стопяват при оценката на комфорта за пътниците – докато седалката на водача и неговия спътник са достатъчно широки и комфортно оформени, индивидуалните места отзад са значително по-тесни, твърдо тапицирани и с по-къса хоризонтална част. Неудобството при дълги пътувания трудно може да се компенсира от серийното оборудване на 308 SW с разкошен панорамен покрив, сгъваеми масички и слънцезащитни щори. В това отношение класическите задни седалки на Focus и Astra се представят значително по-добре с леки предимства за модела на Ford, предлагащ с една идея повече място в областта на краката и главите на пътниците от по-дългия с 14 сантиметра конкурент от Opel. Радва фактът, че и трите комбита предоставят на разположение на пътуващите на първия и втория ред достатъчно отделения и поставки за съхранение на бутилки и дребни предмети, както и електрически контакти за включване на мобилни телефони и портативна електроника.
Няма място за сериозни забележки и по отношение на качеството на изпълнение на тестовите автомобили. Детайли като мяркащите се тук-там части от твърда пластмаса при Astra или непретенциозния на външен вид 12-волтов куплунг при 308 SW не могат да развалят общото добро впечатление от видимо и осезаемо висококачествените материали и изпълнение на арматурните табла, облицовките на вратите и елементите на централните конзоли. Представителите на Opel и Ford радват и с отлично оформените си предни седалки, способни да осигурят опора и комфорт на хора с различна анатомия. Повод за критика предизвикват единствено твърде тесните облегалки за глава при Focus – ако не бъдат уловени с абсолютна точност при движението си назад в случай на удар, съществува потенциална опасност главите на водача или пътника до него да влязат в съприкосновение с рамките на вратите.
Изобилието от бутони по масивните централни конзоли и по воланите на представителите на германската автоиндустрия е малко прекалено, изисква определен период на привикване и със сигурност няма да допадне на всеки. Много по-положително върху лекотата на управлението се отразява по-семпло и прегледно оформеното място на водача в модела на Peugeot – скрити при него остават единствено функциите на лостчетата зад спортния волан.
Напред - назад
На малко по-различен тип изобилие ще могат да се насладят бъдещите собственици на предлагащия внушителен арсенал от модерни електронни системи за подпомагане на водача Ford Focus. Докато 308 SW не може да се похвали с нито една активна система, а моделът Opel разполага само с разпознаване на пътните знаци и контрол на лентата на движение, Focus може да бъде оборудван както с активно подпомагане на аварийното спиране, така и със система за следене на безопасната траектория и за предупреждение при умора на водача. Astra на свой ред отвръща на удара с отличните си адаптивни биксенонови предни светлини с променливо разпределение на светлинния поток. И трите комбита спират надеждно в случай на внезапна необходимост, като Astra отново прави най-добро впечатление и спира с около метър преди съперниците й да достигнат състояние на покой.
Доста по-сдържано е представянето на модела на Opel в ускорението с положителен знак. По принцип разполагащият с максимална мощност от 140 к.с. 1,4-литров бензинов турбодвигател набира обороти с желание, но динамичните възможности страдат осезаемо от скромния въртящ момент от 200 Нм и дългите предавки на трансмисията. Много по-добра динамика демонстрират задвижваните от 1,6-литрови мотори Focus и 308, въоръжени с мощност съответно 150 и 156 к.с., по-къси предавки и по-висок с 40 Нм от този на Astra максимален въртящ момент. В междинното ускорение от 80 до 120 км/ч 308 SW успява да изпревари Astra Sports Tourer с обезкуражаващите 5,1 секунди без при това да влезе в преразход на гориво. С регистрирания в теста среден разход от 8,4 л/100 км французинът е най-икономичен – само Focus успява да постигне по-ниска стойност на стандартната отсечка на ams.
Последен шанс
С това стигаме и до коронната дисциплина на поредното поколение Focus – поведението на пътя. Подобно на варианта хечбек, комбито от Кьолн прави изключително добро впечатление с прецизното си управление и стегнатата, но не недодялана работа на окачването, гарантираща отлична стабилност при следване на зададената траектория в бързите завои. Доста по-различни са преживяванията на водача зад волана на 308, принуден да се съобразява едновременно с индиректните маниери на податливата на влияния от страна на задвижващите колела кормилна уредба и с неприятно директния нрав на амортисьорите, предаващи без филтър сътресенията от неравностите по пътната настилка. Оборудваният с предлаганата по желание система с адаптивни амортисьори Flex Ride модел на Opel е не по-малко безкомпромисен към пътниците в режим „Sport”, но изборът на „Tour” ще ви се отблагодари с отлично балансиран комфорт и прецизна работа на управлението.
В изпитваната версия на Astra биксеноновите светлини и адаптивната ходова част са вградени серийно и с тях моделът вече не е най-евтиният в сравнителния тест. Високата цена на Focus се компенсира от серийната старт-стоп система и гаранцията от пет години без ограничение на пробега. По отношение на серийното оборудване тримата съперници са с приблизително изравнени възможности. Всички разполагат с автоматични климатични инсталации, аудиосистеми със CD-плейър и електрозадвижвани прозорци – и макар Focus да не може да се поръча нито с панорамен стъклен покрив, нито с адаптивни предни ксенонови светлини, дебютантът успява да измъкне победата изпод носа на своите конкуренти.
Teкст: Mихаел фон Майдел
Снимки: Карл-Хайнц Аугустин
Технически данни
1. Ford Focus Turnier 1.6 EcoBoost Titanium - 482 точки | 2. Peugeot 308 SW 155 THP Allure - 470 точки | 3. Opel Astra Sport Tourer - 470 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 150 к.с. при 5700 об./мин | 156 к.с. при 6000 об./мин | 140 к.с. при 4900 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,5 с | 8,8 с | 10,2 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
37 м | 38 м | 36 м |
Максимална скорост | 210 км/ч | 211 км/ч | 200 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,7 л | 8,4 л | 9,0 л |
Базова цена | 45 730 лева | 41 047 лева | 39 146 лева |
ВДВ
И трите, Дядо Попе, и трите!