В първата част от поредицата представяме Alfa Romeo Spider и Fiat 124 Sport Spider
Навсякъде, където се появят, те стават център на вниманието – и това продължава вече повече от четири десетилетия. Но една Alfa Romeo 1750 Veloce и един Fiat 124 Sport Spider умеят нещо повече от това да са просто красиви. Много повече.
Почти всички затаяват дъх още щом забележат двата кабриолета. Първа е Alfa Romeo, червен 1750 Veloce от 1969 г. Някога заради закръглената му задна част този модел е получил прозвището Osso di sepia („сепийна кост”), днес той е най-търсеният от семейството Spider. Следва го един Fiat 124 Sport Spider, произведен през 1971 г., интелигентно конструиран модел с дълъг живот, постигнал най-големите си пазарни успехи в Америка. Ако съдим по многото погледи, които тези имените италиански играчи привличат по време на нашия излет, тяхното очарование не е помръкнало и до днес.
Признаваме, че синхронното пилотиране на двете италиански машини по време на екскурзията и фотосесията въодушеви и автора на тези редове. Сигурно това се дължи на лекотата, с която можехме да подгоним Alfa и Fiat по шосето в този идеален летен ден, и на онзи съвършен пуризъм, който е изчезнал отдавна при повечето съвременни кабриолети. Закръглена, с издължена и тънка фигура, Alfa не може да бъде сбъркана с нищо друго – нейната физиономия носи прочутия щит (Scudetto) и разделена на две броня. Предната и задната част, леко заострени, преливат към средната линия, постигайки почти съвършени пропорции.
Можем да упрекнем дизайнера Серджо Пининфарина единствено за това, че отпред на представения в новата си форма през лятото на 1966 г. Spider не е оставил достатъчно място за едроформатните табели с регистрационните номера в някои от страните, закъдето се изнася автомобилът – въпреки че повечето екземпляри от Spider са били предназначени именно за чужбина. В сравнение с тогавашните италиански предни минитабелки германските номера изглеждат грамадни и е трябвало да бъдат закрепени във висша степен асиметрично под една от броните. Или дори във вид на фолио върху предния капак.
Fiat 124 Sport Spider с издутини на предния капак
За разлика от Alfa Romeo, кабриолетът на Fiat носи възпитано табелата в средата на характерната си предна част с черна решетка тип пчелна пита. Двете малки издутини върху плавно спускащия се надолу преден капак обозначават автомобила като въведена през 1970 г. версия със 110 к.с. на 1,6-литровия мотор, чиито високи двойни карбуратори са изисквали повече място, поне от страната на водача. Втората издутина съответно е лишена от определени функции и се дължи на стремежа към стилистична хармония на дизайнера – да, правилно – Серджо Пининфарина. Той проектира и двата автомобила почти по едно и също време в средата на шейсетте години за конкуриращите се пряко помежду си концерни Fiat и Alfa Romeo.
Но докато създадената от Пининфарина необичайна закръглена задна част на Alfa се оказва тежко изпитание за вкуса на много алфисти, кърмата на представения само шест месеца след Alfa Spider (ноември 1966 г.) открит Fiat открай време се смята за много добре пропорционирана. Забелязващата се веднага двойна чупка напомня с формата си за лястовича опашка и би трябвало по аеродинамичен път да стабилизира движението в права посока.
Дори и в новото издание от 1982 г., носещо името Pininfarina Spidereuropa, класическият дизайн на изглеждащия вечно млад спортен автомобил с 2 + 2 места остава непокътнат, докато Alfa пенсионира недолюбваната някога кръгла задна част още след четири години с представянето на версията Fastback.
И един пикантен страничен детайл: „Fiat Spider беше най-доброто съчетание между дизайн и разум”, казал някога Серджо Пининфарина. Думи, които много фенове на Alfa не могат да му простят и до наши дни.
Старата школа на Alfa – естетична и функционална
Притежателят на Spider Улрих Буркхард днес гледа доста спокойно на този случай, въпреки че мъжът от Бьоблинген (близо до Щутгарт) е карал винаги и единствено Alfa Romeo. Червеният Veloce от десет години е част от парка на този алфист; автомобилът е в състояние, каквото може да си пожелае всеки собственик, и човек веднага изпитва желание да се качи в него.
„Няма проблем.“ Изглежда, Буркхард е прочел мислите на автора по време на първата почивка и подава ключовете. Първият поглед попада върху волана, поддържан от три метални спици, после върху ясно ошрифтените кръгли контролни уреди зад него. Скоростомерът и оборотомерът са завъртени така, че зоната на максималната мощност да е точно в зрителното поле на водача. Вдясно от тях са трите допълнителни индикатора за съдържанието на резервоара, налягането на маслото и температурата на охлаждащата течност. Старата школа на Alfa – естетична и функционална.
Брилянтно конструираният мотор с два разпределителни вала, зает от модела 1750 Berlina, се обажда още при първото повикване и дори при работа на място въодушевява с дрезгавия си глас. Звукът се променя леко, когато Spider отново излиза на шосето, и става по-остър и страстен. Още при ниски обороти четирицилиндровият агрегат със 115 к.с. поема чисто газта и тегли прекрасно докъм 5500 об/мин. По-нагоре започва малко да се задъхва, но това отдавна вече не играе никаква роля.
Завоите изобщо не плашат Veloce – дори когато са цяла поредица, те се преодоляват почти като на игра с два пръста на волана, като при това дори твърдият заден мост не изпуска избраната линия. Петстепенната трансмисия също е цяла поема! Работи директно – и всички предавки са степенувани идеално една спрямо друга. Много трудно е да слезете от тази машина. Улрих Буркхард познава това чувство.
Почти 30 години в едни и същи ръце
Наред е обаче пробната обиколка с Fiat 124 Sport Spider на Дитмар Балингер от Шлайтдорф. „Смяната не е лоша, нали?” Човекът е напълно наясно с въздействието на своя автомобил. Отначало го купил само за едно лято, а вече го притежава цели 29 години. Повече въпроси са излишни.
Арматурното табло на Fiat със своите шест кръгли уреда изглежда също като при Alfa неподвластно на времето. Тук обаче всички индикатори са в прякото полезрение на водача. Единствено воланът с три перфорирани спици не е оригинален, допълва Балингер. „Фабричният волан за тази версия на Spider имаше две спици.”
Под предния капак на открития Fiat вече мърмори на празен ход неговият 1,6-литров четирицилиндров мотор. Той произхожда от Fiat 125 и също разполага с два горни разпределителни вала. Докато в модела на Alfa Romeo те са задвижвани от дуплекс верига, при Fiat е налице един от първите произвеждани в големи серии агрегати с два горни разпределителни вала, привеждани в движение чрез назъбен ангренажен ремък.
Fiat 124 Spider е бестселър в САЩ
„Сега на Alfa ще й стане горещо”, пророкували през 1966 г. колегите от тогавашния auto, motor und sport при представянето на модела на Fiat с модерен двигател, петстепенна трансмисия и изгодна цена. Всъщност за фирмата от Милано не настъпват чак толкова тежки дни, но туринският Spider се превръща в бестселър, особено в САЩ – близо две трети от всички произведени открити 124 намират късмета си в Новия свят.
Времето за привикване с автомобила трае само няколко минути. Без никакво напрежение откритият Fiat следва извивките на изпълненото със завои шосе, дирижира се с лекота посредством забележимо полегатия волан и занася леко с предните колела единствено при наистина бързо вземане на завоите. Действително късоходовият мотор ви изкушава към по-динамичен маниер на шофиране, защото се чувства най-добре между 4000 и 6000 оборота, като при това звучи подканящо и дръзко. Ако все пак положението стане напечено, и тук, както при Alfa, четири дискови спирачки осигуряват нужното спокойствие зад волана.
Нашата екскурзия приключва едва късно вечерта. Зад двата кабриолета остава един перфектно изминат маршрут, а техните пилоти са доволни от себе си и от света – което няма как да се дължи на друго, освен та тези автомобили. Повече няма какво да добавим...
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Редакторът Михаел Шрьодер: Както Alfa Romeo 1750 Veloce, така и Fiat 124 Sport Spider попадат в категорията „автомобил мечта”. При тях всичко се върти около удоволствието от шофирането. А накрая възхищението е още по-голямо, защото тъкмо тези автомобили доказват за пореден път колко малко е нужно, за да го постигнете.
Разбира се, „малко” е относително понятие. Двигателят с 1750 куб. см на Alfa предлага максимум италианска автомобилна история – едно възхитително във всяко отношение спортно сърце. С такава машина под предния капак вие не потегляте, а се наслаждавате на старта, сякаш поставяте началото на един празник. А фактът, че подиграваният някога заради формата си Spider със закръглена задна част става родоначалник на една легендарна моделна серия, в крайна сметка го прави още по-желан.
Моделът на Fiat навремето е имал задачата със своя пъргав и модерен мотор да направи живота на Alfa колкото може по-тежък. Красивият Spider от Торино отдавна е свършил тази работа и днес може спокойно да излезе изпод сянката на голямата икона на Alfa Romeo.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Alfa Romeo 1750 Veloce
Двигател
Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава и блок от лека сплав, колянов вал с пет основни лагера, два висящи клапана за всяка горивна камера, два горно разположени разпределителни вала, задвижвани с дуплекс верига, два двукамерни карбуратора с хоризонтален поток Weber 45 DCOE 14.
Работен обем: 1779 см³
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 80,0 x 88,5 мм
Мощност: 115 к.с. при 5000 об./мин
Макс. въртящ момент: 169 Нм при 3000 об./мин
Степен на сгъстяване: 9,0 : 1
Силово предаване
Еднодисков сух съединител, напълно синхронизирана петстепенна предавателна кутия, задно предаване.
Каросерия и ходова част
Самоносеща стоманена каросерия
Отпред: независимо окачване с напречни носачи, винтови пружини, стабилизатор, телескопични хидравлични амортисьори.
Отзад: твърд мост, надлъжни носачи, т-образна щанга, винтови пружини, телескопични хидравлични амортисьори.
Кормилна уредба с червячно-ролков механизъм
Спирачки: дискови отпред и отзад
Гуми: 155 SR 14.
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 4250 x 1630 x 1290 мм
Междуосие: 2250 мм
Тегло: 1040 кг.
Динамични характеристики и разход
Максимална скорост: 187,5 км/ч
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 10,4 сек
Разход: 14 л/100 км.
Период на производство и тираж
От 1966 до 1970 г., общо около 15 000 екз. (всички версии със закръглена задна част: 1300 Junior, 1600 Duetto и 1750 Veloce).
Fiat 124 Sport Spider
Двигател
Модел 125 BC, четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава от лека сплав, колянов вал с пет основни лагера, два клапана за всяка горивна камера, задействани от два горно разположени разпределителни вала, задвижвани с ангренажен ремък, два карбуратора с регулиращ шибър и с вертикален поток Solex C 40 P II или Weber 40 IDF.
Работен обем: 1608 см³
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 80 x 80 мм
Мощност: 110 к.с. при 6400 об./мин
Макс. въртящ момент: 148 Нм при 3500 об./мин
Степен на сгъстяване: 9,8 : 1
Силово предаване
Еднодисков сух съединител, напълно синхронизирана петстепенна предавателна кутия, задно предаване.
Каросерия и ходова част
Самоносеща стоманена каросерия
Отпред: независимо окачване с напречни носачи, винтови пружини, стабилизатор, телескопични хидравлични амортисьори
Отзад: твърд мост, надлъжни носачи, винтови пружини, надлъжни реактивни щанги, диагонална напречна щанга и стабилизатор, телескопични хидравлични амортисьори
Кормилна уредба с червячно-ролков механизъм
Спирачки: дискови отпред и отзад
Гуми: 165 x 13
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 3971 x 1613 x 1250 мм
Междуосие: 2280 мм
Тегло: 995 кг
Динамични характеристики и разход
Максимална скорост: 180 км/ч
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 10,3 сек
Pазход: около 12 – 15 л/100 км
Период на производство и тираж
Fiat 124 Sport Spider от 1966 до 1971 г., общо 21 545 екз. (европейски версии от AS до CS1)
Текст: Михаел Шрьодер
Снимки: Артуро Ривас