BMW 850 CSi, Ferrari 412, Jaguar V12, Lamborghini Jarama 400 GT, Mercedes 600 SL
За дванайсетцилиндровите двигатели настанаха тежки времена. Навсякъде говорят за даунсайзинг, редовно приемат закони, които ограничават CO2 емисиите и разхода на цялата производствена гама... Ние от ams решихме да издигнем паметник на този едновременно благ и могъщ цар на двигателите с вътрешно горене. Пет харизматични класически модела вече загряват 12-цилиндровите си мотори.
Митът за дванайсетцилиндровия двигател може да бъде изследван хладнокръвно в неговия генезис и развитие, но той живее и се храни на първо място с емоции. Възможно най-равномерният ход вследствие на идеалния баланс на масите и неимоверната охота към високи обороти благодарение на по-малките цилиндри и бутала биха били част от рационалните аргументи. Чувствата обаче ни карат да виждаме в дванайсетцилиндровия мотор на първо място символ на лукс и могъщество. Той е бил и си остава рядка скъпоценност – дори такива талантливи машиностроители като Maserati, Porsche и Alfa Romeo не се осмеляват да го произвеждат серийно.
Днес за по-малко от 5000 евро се предлагат V12 модели с изключителна и разточителна техника
Колко хубаво е, че класическият модел с дванайсет цилиндъра не е задължително да остане утопия за обикновения ценител! Членството в клуба може да ви струва само 10 000 евро, а за половината от тази сума можете да придобиете някой по-нов V12 седан.
Всеки любител с бензин в кръвта мечтае да изкачи върха на автомобилния Олимп. Във всеки въображаем гараж са паркирали Jaguar XJ 12, Porsche 911 S, Ferrari 365 GTB 4 Daytona, Mercedes 300 SL с повдигащи се врати или Lamborghini Miura. Неслучайно трима класици от този имагинерен иконостас са с дванайсетцилиндрови мотори. Това е показателно за очарованието, което носи изключителната, предизвикателно мощна техника. В продължение на цели четири десетилетия, от 1950 до 1990 г., само пет автомобилни марки в целия свят са си позволили да произвеждат шосейни модели с V12.
За суперспортните автомобили Ferrari и Lamborghini такъв сложен мотор от висш клас означавал не нещо друго, а самото им право на съществуване. Четири горни разпределителни вала, директно задействане на клапаните с чашковидни повдигачи, алуминиев блок с мокри цилиндрови втулки. Тази рецепта кристализира при конструкторите на Ferrari Джоакино Коломбо, Аурелио Лампреди и Джото Бицарини и бързо се превръща в оптимален модел. Четирилитровият агрегат на Lamborghini произлиза от същата школа. Патриархът на Jaguar сър Уилям Лайънс също осъзнава необикновения потенциал на V12 като мощност и престиж, затова нарежда двигателят на прототипа XJ13 на Хари Мънди да бъде опитомен за вграждане в серийни модели.
Първият германски следвоенен V12 модел е дело на BMW
След петролната криза в началото на седемдесетте BMW поставят под въпрос плановете за своя все още въображаем V12 и с модела 745i поемат по погрешния и неикономичен за времето си път на редови шестцилиндров мотор с турбокомпресор. Това продължава, докато конструкторът на двигатели в BMW Карлхайнц Ланге и неговият екип си поставят и осъществяват истинска Херкулесова задача, създавайки изцяло нов алуминиев V12. Ангренажна верига вместо зъбния ремък, силициев слой по стените на цилиндрите спестява цилиндровите втулки, а клапаните се задействат от нетипични за BMW кобилици. Първият германски следвоенен V12 в сериен пътнически автомобил придобива плът и кръв. Една машина с красива конструкция, развиваща 300 к.с. и 450 нютонметра. Нейният неочакван дебют в сполучливата във всяко отношение нова „седмица” нанася жесток удар по самочувствието на конкурентите от Mercedes. Хората от Daimler-Benz реагират бързо и увеличават мизата с шестлитровия M120. Четири вместо два разпределителни вала, четири клапана на цилиндър, 395 к.с. и 570 нютонметра.
Все пак дотогава конструкторите от Унтертюркхайм са държали V12 монопола, макар и при тежките камиони, с дизеловия мотор OM 404 (12 литра, 430 к.с., 1380 Нм). Двигателните конструктори на Benz умело композират своя V12 от два шестцилиндрови мотора с по 24 клапана и един нов алуминиев картер. Но пък M-power версията в BMW 850 CSi, вече с обем 5,6 литра, е почти наравно с него въпреки по-простата си конструкция.
V12 на BMW е увенчан с М-емблема
Яркочервеният баварски болид е първият, който отваря пред нас небесните порти към дванайсетцилиндровия рай. Преди стартирането, чието единствено следствие е почти незабележимият празен ход, хвърляме задължителния във V12 ритуала поглед под предния капак. Всичко е красиво подредено и симетрично оформено – автентичен машиностроителен продукт на BMW, увенчан с М-емблемата, която този път не символизира чудовищна мощ, а умело и фино оползотворяване на всички скрити резерви. Все пак този V12 е част от световното културно наследство в областта на двигателостроенето, а не някакъв ревящ звяр. С него и със завиващия многораменен („интегрален”) заден мост GT купето 850i се превръща в носител на нови технологии.
Едва във върховата си версия 850 CSi с предпазливо увеличена мощност, сдържано оформеното купе с 2 + 2 места придобива напълно завършен вид. Това се забелязва най-добре при шофиране, когато усетите мощното дръпване на освободения от оковите си дванайсетцилиндров агрегат, който с допълнително получената доза въртящ момент обезсмисля всяко минаване на по-ниска предавка в зоната над 2000 об./мин.
С помощта на електрониката спестявате гориво – но губите акустичната наслада
Излиза, че изключително точно превключващата шестстепенна трансмисия, строго погледнато, не е особено необходима. А ако ви се стори, че нефилтрираното пристрастие на 850 CSi към внезапно ускоряване е прекалено бурно, можете да му сложите юзди по електронен път. За да шофира без напрежение, пилотът на 850 трябва да превключи системата за електронно управление на мощността EML в режим Komfort. Тогава дроселовите клапи не се отварят толкова широко и се спестяват два до три литра на сто. При това положение разход от 13 литра е реално постижим; лошото е, че се лишавате от високите октави в най-горния оборотен диапазон на дванайсетака.
В акустично отношение 850 CSi е специално изживяване, изтънченият дванайсетцилиндров агрегат не познава нечистия, но извънредно привлекателен басов тътен на един американски V8. Той обича високите тонове, които звучат не по-малко опияняващо. Интериорът на 850 CSi е солидно облицован с кожа, но оптималната му функционалност клони към дефицит на емоции. За съжаление дори един яркочервен 850 CSi не е в състояние да даде видима изява на концентрирания в него инженерен потенциал. Той е една тиха, по-скоро подценявана звезда – също и затова, че не е свръхпотентен кабриолет.
Mercedes 600 SL остава неразпознат и неоценен
Като например сигнално червения Mercedes 600 SL, демонстриращ откритост и виртуозна техника благодарение на балетните движения на електрохидравличния си гюрук. Въпреки това той споделя съдбата на сдържано приемания 850 CSi. Отдалеч всеки го смята за чевръст 300 SL-24, затова 600 SL остава в еднаква степен неразпознат и неоценен. Когато постави своя съхраняван в гаража твърд покрив на купе, се превръща в идеален съперник на баварския гран туризмо. И двата модела въплъщават типичния темперамент на своята марка. BMW – със спортните си наклонности, Mercedes – в ролята на булеварден кръстосвач, който се носи към далечината с тихо, но настойчиво свистене. Динамичните характеристики говорят красноречиво в полза на 850 CSi, който с по-малката си мощност постига повече и благодарение на по-добрата кинематика на задния си мост позволява по-високи скорости в завой. А за улегналия 600 SL подобни екстремни спортове са органично чужди.
Ако бъде оставена на спокойствие, автоматичната трансмисия бързо превключва до най-високата четвърта предавка и обикновено остава на нея. Мощността е постоянно налице в излишък; едно натискане на педала – и 600 SL се изстрелва напред, а събудените за живот близо 400 коня изпръхтяват надменно, изпреварвайки поредния застигнат. Липсва характерното изреваване на мотора, всичко става на четвърта предавка. Това безгрижно спокойствие се отразява добре както върху разхода на гориво, така и върху нервите на водача.
Изобилие от мощ, никакво напрежение
Всъщност дванайсетцилиндровият мотор означава много повече възможност, отколкото задължение. Изобилието от мощност намалява напрежението. Това може би най-същностно от всички усещания в дванайсетцилиндровите модели се излъчва най-вече от лимузината Jaguar XJ. Комфортното разгръщане на мощността й я прави напълно сравнима с 600 SL. Създаващият усещане за флегматичност тристепенен автоматик на GM не обича низходящото превключване, понеже винаги е доволен от изобилния въртящ момент на V12 агрегата. Моделът на Jaguar е и най-тихият V12 в това сравнение. Неговата сложна ходова част с изолирани от купето подрами и еластично окачен, точно направляван заден мост е изцяло ориентирана към повече комфорт.
Благополучие в Jaguar XJ
При Jaguar най-важната тема е чувството за уютна защитеност, за благополучие на пътя. Стресът остава някъде навън, когато затворите шофьорската врата и се вмъкнете в сякаш скроената по мярка ниша на седалката. Моделът на Jaguar, за разлика от перфектните технократи 850 CSi и 600 SL, излъчва автентично усещане за автомобил от друга епоха, управлението на функциите му изисква повече старание, а собственикът трябва да се примири с някои малки недостатъци. Отключването, пускането на чистачките, ритуалът на зареждане с гориво са малко по-продължителни и изискват способност за вживяване. Ако наистина обичате този Jaguar, той ще разговаря с вас, макар и без думи.
Дори впечатляващото с динамиката си Ferrari 412 не изпитва непреодолима склонност към високооборотни оргии – те просто не са присъщи за автомобил, предназначен да бъде шофиран от своя богат собственик. Неговият легендарен мотор Colombo V12 (наречен на конструктора Джоакино Коломбо) с четири горни разпределителни вала вече е достигнал пределния си работен обем от почти пет литра (412 х 12 = 4944 кубика), но продължава да развива мощността си при амбициозните 6500 оборота в минута.
Тристепенната автоматична трансмисия на GM не копнее за такива върхове, тя превключва приятно рано – 450 нютонметра отговарят на солидния запас от въртящ момент, който тя познава от родните модели на Cadillac.
Ferrari 412 предпочита да пътешества, а не да се състезава
Действително може да ви впечатли настойчивостта, с която преминалият още при 1500 оборота на трета предавка 412 се хвърля в атака, без това да изглежда като излишно изсилване. Моторът фучи, вие, крещи и свири, създавайки неподправено усещане за радост, чийто връх настъпва при скорост от 200 км/ч и 5500 об./мин – лимит, избран от самия собственик, за да предпази машината от бързо износване. Тапицираният с кожа Connolly интериор мирише на салон за обувки, широката централна конзола напомня за малък реактивен самолет. Като абсолютно чистокръвен GT модел 412 предпочита пътешествията пред спорта; теглото и размерите му пречат на добрата управляемост. Ако искате да сте наистина бърз, по-добре си вземете Testarossa.
Lamborghini Jarama с мощен V12
Или пък Lamborghini Jarama, който потегля с див устрем, стреми се неистово към високи обороти и с жадуващо за повече завои късо междуосие търси изява по тесните криволичещи провинциални пътища. Jarama е истински представител на мощните дванайсетцилиндрови модели от старата школа – той се чувства добре едва над 4000 об./мин и изразява радостта си от живота с още по-звучен рев от леко укротеното с възрастта Ferrari.
Точно и леко превключващата трансмисия играе ролята на прецизна диригентска палка за френетичния концерт под украсения с предизвикателни отвори за въздух тип NACA преден капак. Jarama е била любимката на Феручо Ламборгини и когато я карате, разбирате защо.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ НА РЕДАКТОРА АЛФ КРЕМЕРС
Рядко съм бил изправян пред толкова мъчителен избор, както при петте модела с по 12 цилиндъра. Трябва ли непременно да избера само един от тях, макар и виртуално? Мисля, че ако не посоча поне двама любимци, ще извърша предателство. Изборът на главата е Jaguar V12, а сърцето не протестира – сравнително достъпната като цена и поддръжка лимузина на Jaguar все пак носи достатъчно емоции. Сърцето ми гласува за Lamborghini Jarama, а главата реагира замаяно като при първа любов. Един див и темпераментен автомобил с екзотична красота, силно отдалечен дори от тогавашната мода в дизайна. Автомобил мечта от моята младост, който не забравих никога. Моделът на Jaguar отговаря много повече на моя натюрел. Обичам удобното, спокойно шофиране с отворен люк на покрива. От касетофона се носят Sketches of Spain на Майлс Дейвис, а стрелката се колебае около 2500 об./мин. Нискооборотният V12 и автоматикът от GM могат да издържат така до безкрайност. Jarama изкушава като дрога с опасно пресичане на граници. Огънят на страстта се разгаря напълно едва при 5000 об./мин
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
BMW 850 CSi, E 31
ДВИГАТЕЛ Модел S 70 (M-Power), 12-цилиндров V-образен мотор (ъгъл между цилиндровите редове 60 градуса) от лека сплав, водно охлаждане, седем основни лагера, един горен разпределителен вал за всеки ред цилиндри, задвижван с дуплекс верига, два клапана на цилиндър, задействани чрез кобилици и хидравлични повдигачи. Работен обем 5576 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 86 x 80 мм, мощност 380 к.с. при 5300 об./мин, макс. въртящ момент 550 Нм при 4400 об./мин, степен на сгъстяване 9,8:1, система за впръскване във всмукателните колектори Bosch Motronic DME M 1.7 (двойна), регулиран катализатор, масло в двигателя 7,5 литра.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задно предаване, система против приплъзване (ASR), самоблокиращ диференциал (25%), 6-степенна предавателна кутия Getrag.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Самоносеща стоманена каросерия, преден мост с двушарнирно окачване с коаксиални пружини и амортисьори (тип Макферсън), долни напречни носачи, стабилизатор, отзад завиващ интегрален заден мост с помощна рама, надлъжни и напречни носачи (5 на колело), стабилизатор, регулиране на нивото, активно управление на пътното поведение (ASC, DSC), кормилна уредба ZF със сачмено-винтов механизъм и сервоусилвател, дискови спирачки, ABS, джанти 8J x 17 или 9J x18, гуми 235/45 ZR 17, по избор 265/40 ZR 18.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Дължина х широчина х височина 4780 x 1855 x 1330 мм, междуосие 2680 мм, предна следа 1554 мм, задна следа 1562 мм, тегло 1865 кг, резервоар 90 л.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Максимална скорост 250 км/ч (ограничена),ускорение от 0 до 100 км/ч за 5,7 сек, разход 14,8 л бензин 98 на 100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ BMW 850 CSi, 1992 – 1996, 1510 екз.; 840 Ci, 1993 – 1999, 7803 екз., всички E31, 1989 – 1991, 30 621 екз.
Ferrari 412, модел F 101
ДВИГАТЕЛ Модел F 101 E 070, 12-цилиндров V-образен мотор (ъгъл между цилиндровите редове 60 градуса) от лека сплав, водно охлаждане, мокри цилиндрови втулки, седем основни лагера, два горни разпределителни вала за всеки ред цилиндри, задвижвани с ангренажна верига, два клапана на цилиндър, задействани чрез чашковидни повдигачи. Работен обем 4943 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 82 x 78 мм, мощност 340 к.с. при 6500 об./мин, литрова мощност 68,8 к.с./л, макс. въртящ момент 451 Нм при 4200 об./мин, степен на сгъстяване 9,6:1, по една механична система за впръскване Bosch K-Jetronic за всеки ред цилиндри, електронно запалване Marelli, масло в двигателя 18,5 литра. Версия с регулиран катализатор, 325 к.с. при 6300 об./мин.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задно предаване, самоблокиращ диференциал ZF (40%), 5-степенна предавателна кутия с двудисков сух съединител (от 1986) или тристепенна автоматична трансмисия с хидравличен преобразувател GM Turbo-Hydramatic 400.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Каросерия от стоманена ламарина, рама от стоманени тръби. Отпред и отзад мостове с с двушарнирно окачване с триъгълни напречни носачи, винтови пружини, стабилизатор, телескопични газови амортисьори. Регулиране на нивото на задния мост, кормилна уредба ZF с червячно-ролков механизъм и сервоусилвател, четири вътрешно вентилирани дискови спирачки, ABS. Джанти Cromodora 180 TR 415, гуми Michelin 240/55 VR 415 TRX.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Дължина х широчина х височина 4810 x 1800 x 1314 мм, междуосие 2700 мм, тегло 1390 кг, резервоар 120 л.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Максимална скорост 250 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 6,7 сек, разход 19,5 л бензин 98 на 100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ Всички Ferrari 400 вкл. 365 GT4 2 +2, 1972 – 1989, 2908 екз. Ferrari 412, 1985 – 1989, 576 екз.
Jaguar V12
ДВИГАТЕЛ Модел XK V12 H. E., 12-цилиндров V-образен мотор (ъгъл между цилиндровите редове 60 градуса) от лека сплав, водно охлаждане, мокри цилиндрови втулки, седем основни лагера, по един разпределителен вал за всеки ред цилиндри, задвижван с ангренажна верига, успоредно висящи клапани, задействани чрез чашковидни повдигачи. Горивна камера May-Fireball, работен обем 5343 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 90 x 70 мм, мощност 264 к.с. при 5250 об./мин, макс. въртящ момент 377 Нм при 2750 об./мин, електронна система за впръскване на бензин Bosch-Lucas, електронно запалване, регулиран катализатор, масло в двигателя 10,8 литра.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задно предаване, самоблокиращ диференциал, автоматична предавателна кутия GM Turbo-Hydramatic 400 с хидравличен преобразувател и 3-степенна планетарна трансмисия
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Самоносеща стоманена каросерия с предна и задна помощна рама. Отпред трапецовидно-триъгълни напречни носачи, винтови пружини, телескопични амортисьори, стабилизатор. Отзад независимо окачване с водещи щанги, надлъжни носачи и водещи полуоси, две винтови пружини на колело с разположени вътре в тях телескопични амортисьори, кормилна уредба със зъбна рейка и сервоусилвател, дискови спирачки с ABS, джанти 6J x 15, гуми 215/10 VR 15.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Дължина х широчина х височина 4960 x 1770 x 1370 мм, междуосие 2865 мм, тегло 1910 кг, резервоар 2 x 45,5 л.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Максимална скорост 223 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,9 сек, разход 18,5 л/100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ Jaguar XJ 12 серия III, 1979 - 1992, 18 769 екз., всички XJ V12, 49 789 екз.
Lamborghini Jarama 400 GT
ДВИГАТЕЛ Модел L 405, 12-цилиндров V-образен мотор (ъгъл между цилиндровите редове 60 градуса) блок и цилиндрови глави от лека сплав, водно охлаждане, мокри цилиндрови втулки, седем основни лагера, по два горни разпределителни вала за всеки ред цилиндри, задвижвани с ангренажна верига, два клапана на цилиндър, задействани чрез чашковидни повдигачи. Работен обем 3929 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 82 x 62 мм, мощност 350 к.с. при 7500 об./мин, литрова мощност 89,2 к.с. на литър, макс. въртящ момент 400 Нм при 5500 об./мин, степен на сгъстяване 10,7:1, шест двукамерни карбуратора Weber 40 DCOE с хоризонтален поток, транзисторно запалване, масло в двигателя 14,3 литра.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задно предаване, 5-степенна предавателна кутия, хидравлично задействан сух еднодисков съединител. По желание самоблокиращ диференциал.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Самоносеща стоманена каросерия, отпред и отзад мостове с двушарнирно окачване с по два трапецовидно-триъгълни напречни носача на всяко колело и винтови пружини. Телескопични амортисьори, стабилизатори. Кормилна уредба ZF с червячно-ролков механизъм. Дискови спирачки с двукръгова спирачна система и 2 спирачни усилвателя, джанти 7J x 15, гуми 215/70 VR 15.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Дължина х широчина х височина 4850 x 1820 x 1190 мм, междуосие 2380 мм, тегло 1480 кг, резервоар 100 л.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Максимална скорост 249 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 6,9 сек, разход 19,8 л бензин 98 на 100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ Lamborghini Jarama, 1970 – 1976, 332 екз, от тях Jarama 177, екз. и Jarama S с 365 к.с. и сервоуправление, 155 екз.
Mercedes-Benz 600 SL, R 129
ДВИГАТЕЛ Модел M 120, 12-цилиндров V-образен мотор (ъгъл между цилиндровите редове 60 градуса) от лека сплав, водно охлаждане, цилиндрови стени с покритие Elnisil, седем основни лагера, два горни разпределителни вала за всеки ред цилиндри, задвижвани с ангренажна верига, четири V-образно висящи клапана на цилиндър, задействани чрез чашковидни повдигачи. Работен обем 5987 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 89,0 x 80,2 мм, мощност 394 к.с. при 5200 об./мин, макс. въртящ момент 570 Нм при 3800 об./мин, степен на сгъстяване 10:1, електронна система за впръскване Bosch LH-Jetronic, електронно запалване, масло в двигателя 9,5 литра.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задно предаване, система против приплъзване (ASR), 4-степенна автоматична предавателна кутия с хидравличен преобразувател и програми Sport/Economy.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Самоносеща открита стоманена каросерия със свалящ се алуминиев покрив тип купе, гюрук с електрохидравличен механизъм за прибиране под алуминиев капак. Преден мост с опорни амортисьори, винтови пружини, напречни носачи и стабилизатор, заден мост с пространствено окачване (с пет носача) с по два напречни носача, опъваща и реактивна щанга на всяко колело, винтови пружини и стабилизатор. Система с адаптивни амортисьори ADS, регулиране на нивото на задния мост, кормилна уредба със сачмено-винтов механизъм и сервоусилвател, дискови спирачки с ABS, джанти 8J x16, гуми 225/55 ZR 16.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Дължина х широчина х височина 4465 x 1812 x 1285 мм, междуосие 2515 мм, тегло 1980 кг, резервоар 80 л.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Максимална скорост 250 км/ч (ограничена),ускорение от 0 до 100 км/ч за 6,5 сек, разход 18,7 л/ 100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ R 129, 1989 – 2001, общо 204 940 екз., 600 SL/ SL 600, 1992-2001, 11 089 екз.
Текст: Алф Кремерс
Снимки: Харди Мучлер