Конкуренцията се опитва всячески да си набави достатъчно количество акумулаторни батерии
Още в рамките на годишното общо събрание през лятото на 2019 година Мъск посочи, че Tesla се интересува не само от собствено производството на акумулаторни клетки и комплектоването на батерии от тях, но и от всякакъв вид друга информация, технологии и идеи в тази област. След по-късните съобщения на основателя на компанията в Twitter стана ясно, че на първоначално планираният за април 2020 година "Battery Day" ще бъдат предоставени допълнителни подробности за акумулаторните клетки, които в Tesla планират да произвеждат самостоятелно. Вследствие на кризата с коронавируса, сега събитието бе отложено за третата седмица на май, но ентусиазмът на Илън Мъск към темата изглежда се запазва. Това "ще бъде един от най-вълнуващите дни в историята на Tesla", сподели Мъск в Twitter. Засега са известни много малко конкретни подробности в тази връзка. Продължават упоритите слухове, че в бъдеще Tesla ще поеме и производството на самите акумулаторни клетки и по този начин ще сложи ръка и на следващата, много важна част от веригата на формиране на стойността при акумулаторните батерии. Твърди се, че някои от новите клетки вече са били използвани в тестовете на Tesla на Северната отсечка на Нюрбургринг.
Какви са отношенията с Panasonic?
Наското сайтът за електрическа мобилност Electrek съобщи, че Tesla вече са монтирали в своя завод във Фримонт екипировка за експериментално производство под името Roadrunner. От самото начало Tesla произвеждаха батериите за своите електромобили в сътрудничество с Panasonic, но през последните години връзките между Tesla и Panasonic значително се влошиха. Panasonic обявиха, че ще се оттеглят от съвместното производство на слънчеви покриви, а Tesla от своя страна вече не използва клетки на Panasonic за производството на батерии за Model 3 и Model Y в своята Gigafactory в Шанхай, а вместо това ги купува от конкурентните LG Chem и CATL.
Причината Илън Мъск да е толкова запален привърженик на собственото производство на батерии е ясна - той се стреми към максимална дълбочина във веригата на формиране на стойността. В ранните години той бе принуден да споделя чест от нея с Panasonic, тъй като Tesla все още не бе в състояние да организира собствено производство на клетки. И досега, въпреки че клетките на Тesla се произвеждат в Gigafactory, екипировката и служителите в производството на клетки са на Panasonic. Едва след приключването на техния производствен процес, служителите и машините на Tesla могат поемат по-нататъшното производство на батериите за автомобилите.
Стационарни акумулаторни паркове
Интересни подробности наскоро разкри и финансовият директор на Tesla Закари Къркхорн. Неговото изявление при представянето на данните за първото тримесечие на 2020 година не дават индикация, че Tesla в в състояние да поеме производството на самите клетки толкова бързо. Според него от решаващо значение за Tesla са конкурентните технологии и цени - това се отнася както за съществуващите партньори на компанията, така и за бъдещите такива. Но при Tesla трябва винаги да се обръща голямо внимание на детайлите - възможно е например Tesla да продължи да разчита на партньори (включително Panasonic) за производството на батерии за автомобили, но да стартира самостоятелно производство на батерии за статични приложения (слънчеви покриви и големи акумулаторни паркове за електроразпределителни дружества).
Покупка на технологии
Към момента вече е ясно, че по принцип Tesla са в състояние да произвеждат свои собствени акумулаторни клетки. Неслучайно Tesla погълна специализираната в технологиите и инсталациите за енергосъхранение Maxwell Technologies през 2019 година. В допълнение към технологиите на Maxwell, за ключов фактор в проекта Roadrunner се счита и 63-годишният изследовател Джеф Дан. Той ръководи, финансираната от Tesla изследователска лаборатория в Канада и вече успя да си спечели легендарна репутация с многобройните патенти в областта на акумулаторните батерии. Съвсем наскоро той публикува информация за нова акумулаторна клетка с експлоатационен живот 1,6 милиона километра.
Себестойност и производствен обем
Освен от достъпа до достатъчно батерии, Илън Мъск, разбира се, се интересува и от цената, като целта е постигането на 100 щатски долара на киловатчас. В глобален план специалистите считат именно тази стойност за границата, отвъд която електрическите автомобили ще могат да изравнят производствените разходи с превозните средства с ДВГ без необходимост от субсидиране на производството и/или потреблението. Освен оптимизацията на самите акумулаторни пакети и свързването на блоковете, основният фокус в развойната дейност в момента е насочен към промяната на клетъчната химия и постигането на икономия от мащаба на производството. Според Мъск Tesla планира да увеличи производството с няколко тераватчаса годишно именно с тази цел. За сравнение, производството на използващата технологии на Panasonic фабрика Gigafactory в американския щат Невада в момента достига около 30 гигаватчаса годишно.
Заключение
Както винаги досега, при Tesla има твърде много туитове и слухове и твърде малко факти. Независимо от това, добре е всички да гледат много сериозно както на проекта „Roadrunner“, така и на непрестанната нужда на Илън Мъск да говори на батериите. Не на последно място, защото Мъск вече многократно доказа, че е в състояние да обедява в едно блестящи умове и перспективни технологии. Изграждането на собствено масово производство на акумулаторни клетки и батерии би бил следващият етап, след който преднината на Tesla пред всички останали конкуренти ще нарасне на поне три, ако не и на четири години. Tesla вече официално потвърди, че иска да произвежда собствени батерии и в новостроящата се германска Gigafactory, като името на Panasonic въобще не е споменавано.
Може би всички в индустрията се фокусират прекомерно върху автомобилния „балон” на Мъск и пренебрегват обстоятелството, че Tesla отдавна поставя основен приоритет върху бизнеса си със стационарни акумулаторни паркове и иска да започне да произвежда собствени клетки за това приложение. Изненади не са изключени, а развитието на ситуацията около бизнес начинанията на Мъск остава все така вълнуващо.