Според пазарните предвиждания, в края на тази година Saab ще отбележи най-успешната година в своята история. Може и да звучи парадоксално, но успехът се дължи на етиловия алкохол...
Съвсем наскоро Scandinavian Motors представиха модела и в България, така че всеки желаещ може да се сдобие с такъв, но... за съжаление засега няма да може да се възползвате от пълните му възможности, защото етанол у нас просто няма къде да се зареди. За съжаление, защото при изгарянето на етанола в атмосферата се отделят по-малко вредни вещества, отглеждането на суровините за производството му балансира изхвърления от автомобилите CO2, а местното му производство е особено ценно за бюджета на държави, които не разполагат с петролни залежи. Тъй като България е именно от тях, със сигурност не е лошо да почерпим от опита на европейски страни като Швеция, където алкохолът в качеството си на автомобилно гориво заема трайни пазарни позиции или Унгария, която в момента разработва система от данъчни преференции за автомобилите на етанол и инфраструктура за зареждане с чистото гориво.
Алтернативите
Това не е случайно, както не е случаен и фактът, че напоследък в търсенето на ефективни производствени методи за получаване на алкохолно гориво се включват и някои петролни компании - типичен пример в тази насока е съвместната работа на Shell и канадската фирма Iogen. Целта на съвместния проект е производството на т. нар. „екоетанол”, който не ползва за суровина годната и за друг тип преработка зърнена или плодова маса на растенията, а само отпадната целулоза. От химическа гледна точка процесът за получаване на етанол от целулоза, а не от въглехидрати е много по-сложен, но практическата полза от внедряването му е неимоверно по-висока от тази на класическата дестилация.
В един от предишните броеве (04/2006) ви запознахме подробно с качествата на алкохолното гориво и затова тук ще си позволим само да отбележим, че в историята на автомобила алкохолът неведнъж е излизал на дневен ред като възможна алтернатива на нефтените продукти и дори се е ползвал с подкрепата на фактори като Хенри Форд, но в крайна сметка обстоятелствата винаги са се стичали в полза на петрола. Няма период на нефтена истерия, в който етанолът да не е сочен за потенциален спасителен пояс, но още първите изгледи за разведряване на обстановката и откриване на нови петролни находища отново са го пращали зад кулисите. Този цикъл продължава до днес... В момента Saab подготвят версия BioPоwer и за модела 9-3, превръщайки се постепенно в един от най-активните пропагандатори на алкохолната идея...
Saab и етанолът
Тяхната задача вероятно ще става все по-лека, защото е факт, че задвижваните от етанол автомобили имат не само екологични предимства. Благодарение на високото октаново число на етанола конструкторите имат възможност да увеличат налягането на турбокомпресора в режим на работа с алкохол и с помощта на оптимизираната специално за версията BioPоwer интегрална електронна система за управление на процесите в двигателя Trionic (следяща за налягането на турбокомпресора, впръскването и запалването) да увеличат мощността на 9-5 BioPower с цели 30 к. с., достигайки 180 вместо 150-те конски сили на 9-5 със стандартния бензинов мотор. Благодарение на това първият сериен „турбоалкохолен” автомобил в света постига чувствително по-добри динамични характеристики при работа с етанол, двигателят работи по-меко, покачва оборотите с по-голяма лекота и реагира по-спонтанно при подаване на газ. Заради по-добрата еластичност дори и прекалено дългата пета предавка на трансмисията се превръща в плюс – в режим на работа с бензин голямото комби реагира доста вяло на подаването на газ при движение с висока скорост, докато при пълен с Е85 резервоар шведът създава доста по-динамично впечатление. Затова при модела на Saab и теоретичното увеличаване на разхода с около 30% при употреба на Е85 не е налице – при режим на работа с бензин водачът е принуден да преминава по-рано на по-ниска предавка, а по-високото налягане на компресора подобрява ефективността на двигателя. В крайна степен собственикът на Saab 9-5 2.0t BioPower може да спести немалко средства от цялостно преминаване към експлоатация на автомобила с Е85.
Текст Георги Колев
Снимки Saab