Нека видим какво може новото поколение на модела
Макар да е част от семейството на Volkswagen, Seat Leon иска да бъде по-различен и по-нестандартен от своите близки роднини.
Понякога изобщо не е лесно да намериш своето място в едно семейство. Особено когато това семейство е голямо, успешно и водено от строги правила. Попитайте например Seat Leon, който от години иска да има своето подобаващо място не само в компактния клас, но и в йерархичната структура на Volkswagen.
Традиционно испанският модел е с по-силно изразена емоционална страна от Golf и Octavia – дотук добре. Само че следващата част от уравнението става доста специфична – той трябва да бъде по-различен от събратята и посестримите си, но и да остане по-достъпен спрямо повечето от тях. Звучи като предизвикателство. И е точно така.
Четвъртото издание на Leon е призвано да се бори със силна конкуренция. Досегшният Leon можеше да се похвали с доста темпераментен нрав и характерен дизайн, който го открояваше в тълпата. Малко повече острота в управлението, малко по-спортна настройка на окачването, малко по-пиперлив стил на оформление – рецептата беше проста, но ефикасна и с чудесен резултат. Новият модел с преминаващата по цялата широчина на задната част LED ивица може да се похвали с атлетични пропорции благодарение на увеличената с цели девет сантиметра дължина каросерията при същевременно редуциране на височината. Удълженото с пет сантиметра междуосие позволява на MQB Evo платформата да осигури повече място за пътниците на втория ред, а вместимостта на товарното отделение запазва стойността от 380 литра.
Време е да се качваме. Holla! Таблото е решено в стил, който леко напомня на Lamborghini, ергономията е отлична, спортните седалки дават добра странична опора, не липсват и солиден брой елементи в контрастен цвят. Зад мултифункционалния волан виждаме 10,25-инчов екран на дигиталния контролен прибор. Дисплеят на инфо-развлекателната система е десетинчов, като има всевъзможни функции за онлайн свързване, дистанционен достъп до някои функции в автомобила през смартфон и така нататък. Leon работи с Apple Wireless CarPlay през Bluetooth или WiFi, както и с Android Auto през кабелна връзка. Управлението на функциите става от волана, от сензорни полета, от така наречения „слайдер” (допълнително сензорно поле отдолу на дисплея за регулиране на температурата и височината на звука), както и с гласово командване.
Динамичен характер
Версията FR със спортно окачване (серийно) и гуми 225/40-18 (опция) се отличава с изключително пъргаво поведение на пътя, директно управление, неутрална водимост и отличен комфорт на возене благодарение на регулируемите амортисьори на адаптивното окачване DCC. Под елегантния преден капак работи най-новото, което семейството на VW може да предложи в компактния клас – в случая на изпробвания екземпляр четирицилиндров мотор 1.5 eTSI с конвенционален турбокомпресор (турбокомпресорът с променлива геометрия и цикълът на Милър за момента се предлагат само за по-слабите варианти), както и 48-волтова технология от типа мек хибрид. Ремъчният стартер-геренатор не увеличава мощността или въртящия момент (250 Нм), но помага при потегляне и при движение без тяга, както и рекуперира при намаляване на скоростта.
Седемстепенната трансмисия с два съединителя се управлява от малък джойстик и е серийна при eTSI Serie, единствено при по-спортен стил на шофиране желанието й да демонстрира спортен нрав изглежда малко пресилено. Моделът се предлага и с цяла армада от асистиращи системи, позволяващи частично автономно управление до 210 км/ч, при условие че водачът не сваля ръцете си от волана за повече от 15 секунди. От друга страна, при такова активно поведение на пътя, защо му е на човек всъщност да се оставя да бъде управляван от изкуствен интелект?
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
И в своето четвърто поколение Leon запазва характера си на динамична и елегантна алтернатива на Golf. Визията и пътното поведение на модела са приятно спортни без някакви крайности, наред с това Leon може да се похвали с богато оборудване в областта на асистиращите и инфо-развлекателните системи, добра ергономия, изобилие от място в интериора и модерна задвижваща гама.
Текст: Йорн Томас
Снимки: Росен Гарголов