През 2004 година моделът на Mercedes с четири врати и силует на спортно купе предизвика истински фурор и успя да се превърне в дизайнерска икона. Под шикозната външност на CLS се крие техниката на E-класата.
От показаната през 2003 година на IAA студия през 2004 г. се роди серийният CLS, който в своята първа генерация (до 2010 г.) успя да се утвърди като стилна и изискана алтернатива на традиционните модели в своя клас. Под атрактивната опаковка на автомобила откриваме познатат техника на E-класата.
Двигател: Подобаващо на своето по-високо позициониране, CLS (генерация C 219) се предлага единствено с V6 и V8 двигатели и серийна автоматична трансмисия. С еволюцията на модела всички двигатели са преработени или заменени от нови и по-икономични агрегати, което леко затруднява ориентацията при търсене на подходящ автомобил. V6 моделите 350 и 320 CDI са мощни и култивирани, докато наличният след фейслифта от 2008 година вариант CLS 280 страда от осезаем недостиг на тяга и темперамент. Пълна противоположност по отношение на динамиката е лакомият за гориво бензинов V8 в CLS 500, особено що се отнася до 5,5-литровия агрегат с по четири клапана на цилиндър и 388 к.с., предлаган от 2006 година. Топверсиите CLS 55 Kompressor и CLS 63 AMG са интересен избор за заклетите фенове на Mercedes.
Каросерия: С дължина на каросерията 4,91 метра, четири врати и четири пълноценни места, CLS е по-функционален от класическите купета, макар да не е просторен колкото седан. За недостатъчно място отзад може да се говори само при хора с ръст над 1,80 метра, докато багажникът (около 500 л) не дава никакви поводи за оплакване.
Изработка: В това отношение CLS се представя като истински Mercedes, което за жалост важи в същата сила и за оборудването – въпреки по-високите с около 10 000 евро спрямо Е-класата цени (когато е бил нов), моделът не разполага с много по-богато серийно оборудване. До 2006 година са налични и проблемните SBC спирачки. Добрата новина е, че интериорът безспорно е значително по-изискан от този на Е-класата.
Безопасност: Пакетът от мерки за безопасност е на типичното за Mercedes високо равнище. Някои от опциите в тази област обаче не са серийни за всички модели.
Ходова част: Добрата управляемост се допълва от отличен комфорт на возене, който се повишава допълнително пневматичното окачване Airmatic (серийно при CLS 500).
Кой двигател ви препоръчваме
Като икономически целесъобразна алтернатива се препоръчва не толкова слабоватия базов шестцилиндров бензин, колкото мощния V6 турбодизел (среден разход около 8л/100 км). 3,5-литровият V6 се представя в добра форма едва от 2006 година, когато преминава към директно впръскване (350 CGI) и въпреки по-високата си мощност (292 срещу 272 к.с.) харчи с около два литра на сто по-малко. По същото време петлитровият V8 (306 к.с.) в CLS 500 е наследен от 5,5-литров агрегат с по четири клапана на цилиндър с 388 к.с. и великолепна тяга.
От коя година да е моделът
Заради по-икономичните двигатели (CLS 350 CGI, CLS 500, CLS 63 AMG) и отпадането на проблематичните SBC спирачки, моделите след 2006 г. са най-препоръчителни. Фейслифтът от 2008 година носи на модела единствено козметични ретуши и не се отразява нито на надеждността, нито на техниката.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Повечето купувачи на нов CLS са инвестирали солидни средства в допълнително оборудване като кожени тапицерии, лак металик, навигационна система, електрически люк на покрива, парктроник и биксенонови светлини, автоматичната трансмисия също се среща при повечето представители на модела. В заводските екстри липсва подготовка за теглич, така че който има подобни нужди, трябва да се обърне към външни фирми.
Каква е цената
Във висшия клас CLS е един от моделите с най-стабилни цени. В зависимост от двигателя, петгодишните екземпляри вървят средно между 24 000 и 30 000 евро.
Колко е надежден
Експертите от Dekra твърдят следното: Подобно на Е-класата (генерация W211), на чиято база е създаден, CLS отначало създава проблеми с инфо-развлекателната система и SBC спирачките. При по-новите екземпляри също трябва да се внимава за разбити елементи по ходовата част и за течове от задвижващия тракт. Ако случите на безупречно поддържан екземпляр, имате всички шансове да се радвате на един култов автомобил, който без съмнение скоро ще се превърне в класика.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(по-зле от средното ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(на средно ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
(на средно ниво)
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили