Преди почти тридесет месеца манипулациите на Volkswagen с измамния софтуер са били известни
Според Financial Times Европейската комисия е знаела за манипулациите по време на изпитанията на вредните емисии в рамките на последните две години, преди скандалът да избухне в Съединените щати.
„Съществуват много сериозни подозрения, че показателите са били прецизно оптимизирани, за да отговорят на изискванията на предвидените норми за сметка на значителното увеличаване на реалните емисии извън този тест”. Това е заявил словенецът Янез Поточник, европейски комисар за околната среда през февруари 2013 г. към колегата му, отговарящ за промишлеността, италианеца Антонио Таяни (преди това и шеф на комисията по транспорта), пише Financial Times, цитиран от The Independent.
Преди почти тридесет месеца манипулациите на Volkswagen с измамния софтуер, инсталиран в дизеловите четирицилиндрови двигатели на концерна да станат известни на Американската агенция за опазване на околната среда и да станат повод за глобалния скандал, в ръководството на ЕС са знаели добре за тази аномалия. Въпреки това нищо не е предприето спрямо Volkswagen или по-специално спрямо това, че по време на изпитанията системата е била фалшифицирана и са показвани неверни данни за азотен окис (NOx) в лабораториите, в полза на показателите, разхода на гориво и цените, но във вреда на общественото здраве.
"Моите служби и лично аз, често сме били поставяни в неудобно положение, когато ни обвиняваха в пасивност от страна на Комисията и държавите-членки за справяне с този очевиден проблем", продължи Янез Поточник, като подчерта факта, че автомобилите е трябвало да отговарят на стандартите за вредни емисии "при нормални условия на шофиране", което предполага, че колегата му е трябвало заплаши производителите и да забрани продажбите на някои модели, ако не бъде отстранен проблемът.
След края мандата на Европейската комисия през 2014 г., Поточник отива на работа в управлението на природните ресурси в ООН. Той не даде категоричен отговор на Financial Times защо не са предотвратили дизеловия скандал още преди две години.