Тоби Прайс и KTM надделяха в титаничната битка при мотоциклетистите
Насър Ал-Атия спечели по безапелационен начин 41-ото издание на рали „Дакар”. Катарецът не бе начело в генералното класиране единствено след края на втория етап, не допусна нито една съществена грешка, а и разполагаше с бърз и надежден автомобил, за да вземе третата си победа в най-популярния рали рейд. Любопитен факт е, че трите успеха на Ал-Атия са с различни автомобили – през 2011 г. с Volkswagen, през 2015 г. с MINI, а сега и с Toyota.
За японския производител това е първа победа на рали „Дакар”, но тя идва след оттеглянето на Peugeot. Ако французите не бяха прекратили заводската си програма, едва ли Toyota и Ал-Атия щяха да триумфират на финала в Лима, тъй като бъгито от 2017 г. на Peugeot категорично имаше превъзходство като чиста скорост в ръцете на Себастиан Льоб.
Деветкратният рали шампион, за чиито автомобил отговаряше екипът на PH-Sport, спечели най-много етапи в надпреварата – четири, а днес остана само на 42 секунди зад Карлос Сайнц (MINI). Малките грешки в началото, трите спукани гуми в третия ден и повредата в трансмисията в деветия обаче го оставиха едва на трета позиция в крайното класиране.
Пред Себ завърши Нани Рома, който изненадващо бе и най-добре представилият се състезател на MINI. Причините за това са две. Победителят от 2014 г. не направи нито една сериозна грешка, а същевременно 4х4 версията на MINI видимо е по-надеждният от двата автомобила на X-Raid.
Двамата големи фаворити и съотборници на Нани Рома – Карлос Сайнц и Стефан Петерхансел, изненадващо не завършиха дори и в топ три. Тринайсеткратният победител напусна надпреварата вчера, след като навигаторът му Давид Кастера се контузи при едно от тежките приземявания в дюните на Ика. При Сайнц поредица от пилотски грешки и технически проблеми го оставиха дори извън челната десетка.
От проблемите на фаворитите в най-голяма степен се възползва Якуб Пжигонски (MINI), който се пребори за четвъртата позиция на финала, въпреки че в шестия етап загуби час и половина заради повреда в трансмисията. Сирил Депре можеше да изведе бъгито на MINI пред старото ALL4 RACING на Пжигонски, но в предпоследния етап мина през таван и трябваше да се задоволи с петата позиция.
Любопитен факт е, че шестият Мартин Прокоп (Ford) помогна на Депре да се измъкне в края на деветия етап. Ако не го беше направил, чехът можеше да е в топ пет, а не Депре, тъй като разликата на финала между двамата бе половин час.
И ако при автомобилите интрига за първото място почти нямаше, то при мотоциклетистите тя се запази жива до последно. Само минута разделяше настоящия шампион в световния крос кънтри шампионат Тоби Прайс (KTM) от предшественика му Пабло Кинтанийа (Husqvarna) преди финалните 112 километра. На теория австралиецът трябваше да загуби този двубой. Той изкара цялото състезание с контузена китка, след като миналия месец катастрофира по време на подготовката за „Дакар”. Теорията обаче е едно, а практиката – друго!
Прайс направи изумителен финален етап и завърши с най-добро време, докато съперникът му падна още десет километра след старта. Осемнайсетата поредна победа на KTM стана факт! За Прайс това бе втори успех след 2016 година. А за Пабло Кинтанийа това бе най-голямото разочарование. При падането той контузи крака си и едва се докопа до финала, губейки и спора с Матиас Валкнер (KTM) за второто място. По-късно стана ясно, че и наказанието на Сам Съндърланд (KTM) от осмия етап е отменено, което прати британеца на подиума и остави Кинтанийа едва четвърти.
Honda отново пое към Южна Америка с огромни амбиции и отново си тръгна с празна кошница. Хоан Бареда Борт катастрофира още в третия етап, Пауло Гонсалвеш го последва в петия, а Рики Брейбек напусна състезанието два дена преди финала заради повреда в двигателя. Преди това американецът бе начело в генералното класиране. И за да бъде драмата пълна, единствената останала надежда на Honda Кевин Бенавидес бе наказан с три часа заради измама с пътната книга.
Съдбата на заводския отбор на Yamaha също не бе лека. Адриен Ван Беверен имаше напълно реални шансове за победата, но отпадна етап преди края заради повреда в двигателя. Единствената утеха за японците бе шестото място на Ксавие де Султре.
По много странен начин се реши победата в категорията на най-тежките. Резултатът на Дмитрий Сотников от осми етап бе коригирано по време на деветия и руснакът изгуби първото си място за сметка на Едуард Николаев, който спечели "Дакар" за четвърти път. Зад двамата състезатели на КамАЗ завърши лидерът на IVECO Херард де Рой, което е повече от впечатляващо постижение на фона на непрестанните проблеми, съпътствали двукратния първенец през цялото състезание.
Чалеко Лопес (Can-Am) се завърна в „Дакар” по зашеметяващ начин. Бившият мотоциклетист взе победата при SxS бъгитата, въпреки че загуби над час още в четвъртия етап. Николас Кавилиасо (Yamaha) също направи изумително състезание. Аржентинеца бе най-бърз в девет от десетте етапа и не остави никакво съмнение кой е новият господар при четириколките.
Пълните резултати от 41-ото издание на рали „Дакар” може да видите тук.