Това се нарича жива история: Вместо да пази урната с праха на героя, Aston Martin DB5 предава огнената щафета напред в специалната версия Continuation Car, носеща духа на Джеймс Бонд, Голдфингър и изобщо на шейсетте години.
Ех, какви времена бяха! Когато един британски джентълмен можеше да каже на облечената с бански партньорка по карти: „Кажи „здравейте“ и „довиждане“, ще водим мъжки разговор“, след което да се сбогува с нея, пляскайки я по задника. В наши дни сървърите щяха да прегреят от шитсторма в социалните мрежи, а 007 щеше да загуби лиценза си да убива и дори прехраната си.
Времето е спряло, нали? На оригиналното място на снимките – Stoke Park Country Club.
През 1964 г. всичко е било по-различно, светът е бил настроен консервативно, тайните агенти са били недосегаеми и Обединеното кралство все още е било почти империя. А лошите неща са идвали от Германия. Тук по-конкретно в образа на Герт Фрьобе, изпълняващ ролята на Голдфингър. Актьорът не е бил звезда, но се е превърнал в такава – засенчвал го е единствено главният герой.
Всички DB5 притежават джанти със спици – но само в този на Джеймс Бонд от тях се подават резачки на гуми.
Шон Конъри? Не. DB5. Aston Martin DB5. Произведен от 1963 до 1965 г. в почти 900 екземпляра – и въпреки това уникален. Благодарение на 007. В близко бъдеще светът ще се обогати с 25 такива автомобила.
4500 часа огъване, клепане, подгъване, заваряване, завинтване, боядисване.
Три милиона евро, без лиценз за пътната мрежа
Като стана дума – кандидат-купувачите би трябвало да са вече доста обогатени, защото цената е около три милиона евро. Купето не става за всекидневно шофиране поради липса на сертификат за движение по пътищата – понеже всеки нов автомобил трябва да мине през сложна и скъпа процедура на хомологиране. Но може би хората се чувстват привлечени от възможността да изживеят в задръстването на път за работа онова, за което досега са се осмелявали само да фантазират, играейки си с предлаганото от Corgi автомобилно моделче – да залеят пътя с масло, да режат гуми или да изхвърлят димна завеса?
НЕПРОБИВАЕМ: Подвижната преграда отзад е устойчива на огнестрелни атаки.
Ето че вече издадохме половината тайни на уникалното творение. Но вие сигурно сте наясно с тях. Всеки любител на автомобили, който не е прекарал живота си в пещера, знае за изскачащите навън резачки на гуми, които изпращат в канавката Тили Мастерсън с нейния Mustang.
ОРИГИНАЛЕН: Четирилитров редови шестак, три карбуратора, 290 к.с.
Изобщо, припомнете си автомобилните сцени в Швейцария: автомобил, действие, панорама. Трудно може да се каже кое има най-голям дял. Пейзажът? Или автомобилът? Какво беше казал оръжейникът Q? „Сър, сега ще шофирате Aston Martin DB5. Ние малко го подобрихме. Челното стъкло е устойчиво на куршуми, такава са също страничните и задното стъкло. Разбира се, сменящи се номера.“ И по-нататък: „Това е блокът на системите за защита. Изпускане на дим, изливане на масло, непробиваема от куршуми задна стена. Отпред вляво и вдясно по една картечница.
РАДАР: Във филма – част от системата за пеленговане HOMER, тук – с оригиналния звук.
Оригинален – само че по-добър
Картечници? В новия модел те са само светлинни сигнали. Все пак звукът отговаря на издавания от истински картечници Browning. А задната стена действително е устойчива на куршуми, апаратът за пръскане (само на вода) е изпробван 5000 пъти за издръжливост. Ами ходовата част? Оригинална – също като гумите Avon и предавателната кутия ZF. Въпреки че автомобилът, наречен Continuation Car (кола продължение), всъщност е изцяло нов, всичко отговаря на историческите модели. Какво ни беше казал Пол Спайърс, шефът на Aston Martin Works? „Всеки може да облече смокинг, да седне в автомобила и да се почувства като Джеймс Бонд. Вместо да се ядосва цяла вечност на своя спътник, може да се освободи от него, като натисне бутона на катапулта.“
КАТАПУЛТ: Натискате бутона на скоростния лост – и довиждане, спътник. КОНЗОЛА: Оттук 007 задейства димната завеса, поръсването на пътя с масло и др. СЛУШАЛКА: Колко хубаво беше, когато телефоните служеха само за разговори.
Тъй че нека се огледаме за подходящ спътник при разходката ни с бойната машина с контролен номер BMT 216 A. От фирмата обаче бият отбой – катапултиращата седалка не е включена в оборудването на малката серия. Въпреки 4500-те работни часа, вложени във всеки екземпляр, около 500 от които само в боядисването с цвят Silver Birch (сребърна бреза). Всички пластове от покритието на един автомобил се нанасят от един и същ майстор. Всеки от бояджиите работел по леко различен начин, затова имало опасност да се появят различни нюанси.
Светлинни огънчета вместо оригиналните картечници Browning.
В Нюпорт Пагнел, графство Бъкингамшър, класиката се среща с модерността, алуминиевата каросерия – със стоманено шаси. А няма ли да се появят корозионни мостове? За предотвратяването им използват пластмасови ивици. За близо 60 години са научили някои работи. Също и при мотора, четирилитров редови шестак с три карбуратора SU, чиито 290 конски сили достигат посредством сухо превключваща петстепенна трансмисия ZF до задния мост с механичен самоблокиращ диференциал.
Нищо не е пропуснато – дори оригиналните гуми Avon.
Пол Спайърс има основания да обещава най-добрия DB5 на всички времена. Щом отвориш вратата, виждаш колко е прав. Дори скептично настроените към „старите тенекии“ се удивяват колко солидни са на пипане кожата, пластмасите, всичко. После идва дървеният волан. Той е с отворени пори, топъл, с удобен захват и управлява стегнатата кормилна уредба, при която е добре да сте закусили още преди да започнете маневрите.
Семейство Smiths: Класическа колекция от педантично изработени часовници.
Оригиналните гуми Avon позволяват да проявявате в завоите амбиции, толкова отдалечени от границата на сцепление, колкото 007 от политкоректността. Все пак можете да изпреварите в кръговото някой пилот на микробус или упорит собственик на малък автомобил. Освен това автомобилът спира добре. А звукът – радостното вдишване на въздушния филтър се смесва със старателно оркестрираната изпускателна уредба. Никакво просташко подсмърчане, никакви гърмежи при отнемане на газта, но пък по всяко време солиден и самоуверен. Симфония за шест цилиндъра.
Жилава мощ и стабилна управляемост – DB5 е истинска звезда.
Така че да обличаме смокинга и да потегляме. Ах, скъпи Пол Спайърс, колко бяхте прав! Този DB5 може да увлече всеки. Дори и без лиценз.
Заключение
Очаквахме доста, а получихме много повече. Не е нужно да сте фенове на 007 или Aston Martin, за да се развълнувате. Ако сте, DB5 в цвят Silver Birch ще ви зарадва безкрайно. Изработката от висок клас се съчетава с култови филмови джаджи. Уникална смесица. Определено сме трогнати.
Текст: Йорн Томас
Снимки: ddp images, Макс Ийри
От 1946 до 1972 г. Aston Martin принадлежи на Дейвид Браун. Оттам идва означението DB.
Филми с DB5
1964 Голдфингър
1965 Операция „Мълния”
1995 Златното око
1997 Винаги ще има утре
2006 Казино Роял
2012 Координати: Скайфол
2015 Спектър