Audi A5 е не просто поредното ново купе на пазара. Техниката на този автомобил демонстрира новаторски решения, които тепърва ще се превърнат в стандарт за моделите на Audi. Тест на трилитровата турбодизелова версия със система за задвижване на четирите колела Quattro.
След 11 години затишие, сега Audi отново се зъвраща в сегмента на купетата от среден клас. Дори нещо повече - A5 показва в каква насока ще бъдат насочени усилията на компанията при създаването на нови модели – ключовите думи тук са емоция, икономия на гориво и оптимизирано разпределение на масата между двата моста.Сега пред нас стои най-новото произведение на валтер де Силва, носещо индекса A5 – динамичен, но едновременно с това и внушителен автомобил с впечатляващо самоуверена осанка. Предницата се доминира от превълналата се в традиционен отличителен белег за Audi плакетна решетка и от използваните за пръв път в този клас предни светлини с LED-елементи. Светодиодната технология се използва също от стоп-светлините и дори от допълнителните мигачи, интегрирани в огледалата за обратно виждане. Силуетът на автомобила се отличава с въведена за пръв път в модел на компанията странична „чупка”, продължаваща по цялата дължина на каросерията. Крайно интересен стилистичен похват се забелязва и при оформянето на линиите на покрива и страничните прозорци - оригиналното решение придава сериозна доза аристократизъм в излъчването на А5. Задницата е широка и извънредно масивна, като специално в поглед три четвърти купето от среден клас изглежда значително по-голямо, отколкото е в действителност – по въпроса дали това е бил търсен ефект или не, господин де Силва засега пази мълчание.
Без да има претенциите да преоткрива топлата вода, А5 успешно се справя със задачата да доставя удоволствие на всяко от сетивата на своя водач, без да се натрапва с излишна помпозност. Ориентираната към пилота централна конзола например с положителност не е нововъведение в автомобилната индустрия, но е доказано сполучлива идея с огромен въздействащ ефект. Ергономията е безупречна, и то независимо от чудовищния брой опции от всевъзможен характер, с които можеше да се похвали тестовия автомобил. Дизайнът е изчистен от каквито и да е излишни детайли или линии, атмосферата в салона притежава специфичен изискан спортен привкус, и същевременно е уютна и напълно достойна за едно спортно-елегантно купе от висок клас. Качеството на материалите и изработката спокойно би могло да послужи за пример на всеки от преките конкуренти на този автомобил – в споменатите две дисциплини Audi категорично се очертава като абсолютен лидер в горния сегмент на средния клас. Декоративните апликации в интериора по избор на купувача могат да бадат направени от алуминий, различни сортове благородна дървесина, карбон или благородна стомана, асортиментът от кожени тапицерии също изглежда впечатляващ.
Позицията на седене е близка до съвършенството, същото се отнася и за удобството при работата с волана, лоста за смяна на предавките и педалите. Във функционално отношение този модел на Audi се представя фантастично, като специално отпред въпросният извод може да бъде потвърден дори и от хора с ръст чувствително надвишаващ средния. На задните седалки човек може да се радва на напълно задоволително жизнено пространство, стига „колегите” от предните места да проявят известна доза разбиране и не се изместват твърде силно назад.
Трилитровият турбодизелов двигател също има своя сериозен принос за цялостното усещане за хармония. Той не само работи със забележителна плавност и в акустично отношение просто няма как да бъде разпознат като представител на школата на Рудолф Дизел, но и се развърта с феноменална лекота и подчертан ентусиазъм чак до червената граница на оборотите. Обстоятелството, че във високите оборотни режими се появяват леки вибрации, няма как да помрачи прекрасното впечатление от задвижването. Тягата, доставяна от шестицилиндровият двигател, осигурява динамични показатели, които допреди няколко години се смятаха за нещо напълно непостижимо за дизелов автомобил. Показателите за ускорение и еластичност тук са на ниво расов спортен автомобил – само че при разход, който няма как да не ви накара да се усмихнете самодоволно на бензиностанцията. Извън града с лекота могат да се постигнат стойности за разход на гориво под седем литра на сто километра, като в тази насока индикаторът за оптималната за дадения момент предавка на арматурното табло се оказва дребна, но ефикасна хитрина. Дори да решите да се възползвате по възможно „най-душманския” начин от чудовищния мощностен запас на задвижването (което между другото е сериозно изкушение, на което човек трудно може да устои дълго при този автомобил...), консумацията трудно надвишава 12 литра на сто километра.
Кормилната уредба работи с буквално хирургическа точност и прецизност, работата със съединителя е малко удоволствие, а боравенето с лоста на трансмисията е в състояние да доведе до пристрастяване. И като стана дума за предавателната кутия – настройката й спрямо характеристиките на задвижващия агрегат са отлични, така че поради буквално неизчерпаемия запас от въртящ момент, пилотът във всеки момент има избора дали да кара на ниска или висока предавка, като което и от двете решения да вземе, тягата е практически еднаква. В 90 процента от случаите „връщането” на една или две предавки по-надолу е въпрос по-скоро на лична преценка, отколкото на реална необходимост. Още по-впечатляващото е, че настървението на двигателя под предния капак започва да отслабва (и то само частично...) едва при преминаването на границата от 200 километра в час...
Едно от най-съществените качества на новото купе на Audi без съмнение е начинът, по който автомобилът следва желанията на своя водач. Удоволствието от шофирането, което в този сегмент по традиция е запазена марка най-вече за автомобилите с марка BMW, тук е издигнато на своеобразен пиедестал. Поведението на A5 остава напълно неутрално даже при екстремно високи стойности на страничното ускорение, водимостта е превъзходна независимо от особеностите на конкретната ситуация, а сцеплението с настилката трудно би могло да бъде по-добро. Всички тези субективни заключения се потвърждават напълно обективтите резултати от изпитанията за поведение на пътя – А5 може да се похвали с параметри, които не само превъзхождат почти всички негови конкуренти, но и са сравними с някои представители на чистокръвните спортни модели.
Системата за перманентно задвижване на четирите колела Quattro е претърпяла поредни промени и при А5 вече не предава поравно тягата към двата моста, а отдава 60 процента от въртящия момент на задните колела. Само че с това промените в техническата концепция не се изчерпват – тъй като за разлика от повечето досегашни модели на компанията, двигателят не притиска толкова силно предния мост и е изместен назад по посока на кокпита, на конструкторите на автомобила този път не им се е наложило да използват прекомерно твърди предни пружини. Наред с това, предният диференциал е монтиран пред съединителя и това е позволило на създателите на автомобила да изместят предните колела още по-напред. В следствие на тези мерки, вибрациите от предницата, които се срещат при различни представители на гамата на марката от Инголщат като например все още актуалното издание на А4 са фактически елиминирани и вече принадлежат изцяло на миналото.
Напълно в унисон с общия си характер, A5 се държи на пътя достатъчно стегнато, но без излишна твърдост, в следствие на което окачването не информира с точността на сеизмограф пътниците за състоянието на настилката, а абсорбира неравностите плавно и ефикасно.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов
Оценка

Audi A5 Coupе 3.0 TDI Quattro
Трилитровата дизелова версия на Audi A5 практически не показва нито един съществен недостатък. Комбинацията от фантастично поведение на пътя и мощен двигател с чудовищна тяга и едновременн с това нисък разход на гориво е крайно впечатляваща.
Технически данни
Audi A5 Coupе 3.0 TDI Quattro | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 176 кВт (240 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36 м |
Максимална скорост | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,2 л/100 км |
Базова цена | 94 086 лева |
Aнонимен
Kakto vinagi e bilo tova e po-dobrata marka