Първи впечатления от новия електрически модел на марката с четирите пръстена
Ако електрическата мобилност беше турбодвигател, в момента свиренето на компресорите му щеше да се чува добре. Натоварването все още не е достигнало фазата на нажежаване до малиновочервено, но оборотите вече са в зоната на шестцифрените числа, а дълбоката турбодупка отдавна е в историята.
Audi е хубав пример в тази насока. След представянето на пионера e-tron във формат на пълноразмерен SUV, сега на сцената излиза e-tron GT. За щастие при него не става дума за банален клонинг на Porsche Taycan, чиято техника новият модел споделя до голяма степен. GT е пълнокръвен представител на марката от Инголщат, при който новият импулс в развитието на Audi личи добре в сполучливата комбинация от елегантността на плавните форми на алуминиевата каросерия и приятно загатнатата агресия на ръбовете от легендарния S1 и пистовите болиди от серията IMSA. Славни времена, в които Валтер Рьол и компания показаха на американците кой кара влака и какво означава комбинацията от петцилиндров турбомотор и двойно предаване – технологично предимство, „Vorsprung durch Technik”.
Това е великолепен дух, който петметровият електрически GT пренася успешно в съвремието. Както със своето външно излъчване, така и с първокласното изпълнение на интериора, в който липсват модерните напоследък, но напълно излишни електронни дрънкулки и заврънккулки, но за сметка на това предлага семплата, логична и най-вече работеща схема за управление на функциите със сензорни екрани и тактилна обратна връзка. Eргономията на приятно ниско разположените седалки със солидна странична опора е отлична, обзавеждането е обрано (по желание без присъствие на материи от животински произход и/или висок дял на рециклираните материали), а четливостта на екраните и показанията на контролните прибори е отлична.
Ако се чудите защо са необходими седалки с подчертана опора за тялото в един GT, отговорът идва под формата на версията RS e-tron GT, чиито 598 к.с. съвсем не са шега – колелата на предния и задния мост при нея се задвижват от по един синхронен тягов електродвигател с постоянни магнити и мощност 238 к.с. отпред и 456 к.с. отзад. В режим Boost мощността може да се изстреля за кратко до шеметните 646 к.с., подплатени солидно от въртящия момент в размер на 830 Нм. Така че тук става въпрос за колосална електрическа мощ – нещо подобно на виртуалния турбодвигател, който използвахме за сравнение в началото. При това двустепенната трансмисия на задния мост и специално разработеният саундгенератор полагат всички усилия да зарадват ДВГ хардлайнерите с приятния звук на нещо голямо, мощно и познато.
Изглежда в Audi гледат много сериозно на този въпрос, защото версията RS разполага с два отделни електронни управляващи блока и усилватели за външнотои вътрешното озвучаване. Управляващата електроника е поместена в багажното пространство, а синтетичният звук се излъчва от по два външни и вътредшни високоговорителя. Резултатът естествено няма нищо общо с досега познатите половинчати опити за маркиране на някакъв шум при електромобилите – саундът на e-tron GT няма нищо общо с това, на което сме свикнали при спортните автомобили с ДВГ, но е наистина страхотен. Ускорението също – междувременно мощните електрически модели се прочуха с постиженията си в тази дисциплина и тук нещата са наистина брутални. Audi отбелязват шеметния устрем с мъничкото число 3,3. Става дума за секунди, разбира се, от 0 до 100 км/ч. Междинното ускорение също може да ви вземе акъла. По всяко време….
Повече за впечатленията ни от новото Audi e-tron GT ще откриете на страниците на новия априлския брой на списание auto motor und sport България, който вече е на пазара.
Текст: Йорн Томас