Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Audi RS e-tron GT: Голямо напрежение

12.05.2021 17:00

Безгрижните дни на Tesla като че ли изглеждат преброени...

Наближава краят на безгрижните времена за Tesla и компания. Ако доскоро електромобилите на традиционните автомобилни марки изглеждаха малки и незначителни в огледалата за обратно виждане на Елон Мъск, сега в лявата лента връхлитат съперници като Audi e-tron GT – мощни, модерни, красиви и с впечатляващ автономен пробег. Играта се променя…

Ако електрическата мобилност беше турбодвигател, в момента свиренето на компресорите му щеше да се чува добре. Натоварването все още не е достигнало фазата на нажежаване до малиновочервено, но оборотите вече са в зоната на шестцифрените числа, а дълбоката турбодупка отдавна е в историята.

Audi е хубав пример в тази насока. След представянето на пионера e-tron във формат на пълноразмерен SUV, сега на сцената излиза e-tron GT. За щастие при него не става дума за банален клонинг на Porsche Taycan, чиято техника новият модел споделя до голяма степен. GT е пълнокръвен представител на марката от Инголщат, при който новият импулс в развитието на Audi личи добре в сполучливата комбинация от елегантността на плавните форми на алуминиевата каросерия и приятно загатнатата агресия на ръбовете от легендарния S1 и пистовите болиди от серията IMSA. Славни времена, в които Валтер Рьол и компания показаха на американците кой кара влака и какво означава комбинацията от петцилиндров турбомотор и двойно предаване – технологично предимство, „Vorsprung durch Technik”.

Това е великолепен дух, който петметровият електрически GT пренася успешно в съвремието. Както със своето външно излъчване, така и с първокласното изпълнение на интериора, в който липсват модерните напоследък, но напълно излишни електронни дрънкулки и заврънккулки, но за сметка на това предлага семплата, логична и най-вече работеща схема за управление на функциите със сензорни екрани и тактилна обратна връзка. Eргономията на приятно ниско разположените седалки със солидна странична опора е отлична, обзавеждането е обрано (по желание без присъствие на материи от животински произход и/или висок дял на рециклираните материали), а четливостта на екраните и показанията на контролните прибори е отлична.

Ако се чудите защо са необходими седалки с подчертана опора за тялото в един GT, отговорът идва под формата на версията RS e-tron GT, чиито 598 к.с. съвсем не са шега – колелата на предния и задния мост при нея се задвижват от по един синхронен тягов електродвигател с постоянни магнити и мощност 238 к.с. отпред и 456 к.с. отзад. В режим Boost мощността може да се изстреля за кратко до шеметните 646 к.с., подплатени солидно от въртящия момент в размер на 830 Нм. Така че тук става въпрос за колосална електрическа мощ – нещо подобно на виртуалния турбодвигател, който използвахме за сравнение в началото. При това двустепенната трансмисия на задния мост и специално разработеният саундгенератор полагат всички усилия да зарадват ДВГ хардлайнерите с приятния звук на нещо голямо, мощно и познато.
Изглежда в Audi гледат много сериозно на този въпрос, защото версията RS разполага с два отделни електронни управляващи блока и усилватели за външнотои вътрешното озвучаване. Управляващата електроника е поместена в багажното пространство, а синтетичният звук се излъчва от по два външни и вътредшни високоговорителя. Резултатът естествено няма нищо общо с досега познатите половинчати опити за маркиране на някакъв шум при електромобилите – саундът на e-tron GT няма нищо общо с това, на което сме свикнали при спортните автомобили с ДВГ, но е наистина страхотен. Ускорението също – междувременно мощните електрически модели се прочуха с постиженията си в тази дисциплина и тук нещата са наистина брутални. Audi отбелязват шеметния устрем с мъничкото число 3,3. Става дума за секунди, разбира се, от 0 до 100 км/ч. Междинното ускорение също може да ви вземе акъла. По всяко време….
Теглото на новия модел е 2,4 тона, но можете спокойно да забравите за него. Електронният контрол на сцеплението и динамиката на пътя е сензационно бърза и прецизна благодарение на спецификата на електрическото задвижване и на високоскоростната мрежа за обмен на данни на ходовата част с трикамерни пневматични eлементи и адаптивни амортисьори, чиито характеристики се регулират в рамките на хилядни от секундата в зависимост от конкретната ситуация.

Системата за двойно предаване също е на върхово равнище, подкрепена от блокировка на задния диференциал (с електронен контрол в целия работен диапазон при RS), която буквално блокира и последните частици от съмнение за евентуална загуба на сцепление. Просто натискате педала на газта и GT изпълнява командата. Безпрекословно и безмилостно. Подобно е поведението на новия модел и при натискане на другия педал – наред с рекуперативното спиране чрез генератора до границата от 0,3 g, инженерите на Audi са се погрижили и за достатъчен капацитет на хидравличната спирачна система, която предлага добре дефинирана точка на задействане, фино дозиране и впечатляваща мощ – по желание със стоманени, волфрам-карбидни или керамични дискове.

Въпреки че за разлика от Porsche, специалистите на Audi са се отказали от употребата на активни стабилизатори, RS e-tron GT стои на пътя с почти абсурдно спокойствие и следва прецизно командите на волана с винаги точната твърдост и предавателно число. В Audi квалифицират новия модел като Gran Turismo и e-tron GT отговаря напълно на дефиницията. Тук няма да усетите груби сътресения или неприятни резонанси при преминаване на последователни вълнообразни неравности – окачването работи напълно контролирано и с копринена мекота, без да спестява фината обратна информация за състоянието на пътната настилка. Съществено положително влияние в тази насока имат както схемата с двойни напречни носачи от леки алуминиеви сплави, така и много ниският център на тежестта на електрическия спортист.
Така стигаме и до акумулаторната батерия с общо 33 клетъчни модула с по 33 литиево-йонни клетки тип плик (капацитет 83,7 кВтч нето и 93,4 кВтч бруто), чийто корпус е неподвижно свързан с 28 болта с долната част на каросерията и има съществен принос за увеличаване на коравината на цялостната структура. За поддържането на оптимален термален режим на акумулатора, силовата електроника и вътрешното пространство се грижат четири отделни охладителни кръга, които при необходимост могат да се свързват помежду си. Понякога климатичната инсталация помага за охлаждането, а друг път термопомпата черпи топлина от компонентите под високо напрежение.

Това има съответното положително отражение върху автономния пробег, който пък е ключов фактор за един GT модел. Наред с много добрите аеродинамични показатели, принос за енергийната ефективност имат достигащият 265 кВт рекуперативен капацитет и интелигентната асистираща система с превантивни функции, която има грижата за намирането на оптимален маршрут и поддържа максимално ефективен режим на движение съобразно конкретните условия на пътя. При активиран маршрут в навигационната система например, асистентът привежда акумулаторната батерия в оптимален температурен режим преди всяко зареждане, а вследствие на всички изброени мерки продължителността на автономния пробег съгласно WLTP при RS версията достига 472 километра.

Разбира се, ако водачът посяга често към благинки като постоянното движение с висока скорост или честите стартове с включен Launch Control, пробегът с едно зареждане на батерията може значително да спадне. Благодарение на инсталацията с 800 V и възможността за зареждане на правотокови бързозарядни станции с мощност до 270 кВт, енергията може да бъде възстановена бързо – ключовият показател 5-80% от капацитета при e-tron GT може да бъде сведен до 22 минути, а енергията за изминаване на 100 километра може да се набави в рамките на около 5 минути. Процесът е по-продължителен при използване на домашен стенен заряден модул (Wallbox) с мощност 11 или 22 кВт, но дори в тези условия е сигурно, че в рамките на една нощ e-tron може да възстанови 100% от заряда на акумулаторната батерия.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Ако Porsche Taycan излиза извън рамките на разбиранията ви за здрав разум и финансова дисциплина, новият e-tron GT може да се окаже много добро решение. Невероятната външност при него е съчетана с мощ в изобилие, модерно и функционално управление на функциите, забележителна динамика на пътя и чудесен комфорт. Практичността при ежедневна употреба е извън всякакво съмнение – от просторното пътническо и багажно пространство до възможността за бързо зареждане на станции с 270 кВт.

Teкст:
Йорн Томас
Снимки: Audi

Коментари
comments powered by Disqus