Brexit ще удари продажбите и производството на втория най-голям пазар в Европа
Автомобилните производители, които оперират във Великобритания, от днес вече преценяват последствията от референдума страната да се откаже от ЕС и предупреждават, че Brexit ще окаже влияние върху продажбите и производството на втория най-голям автомобилен пазар в Европа след Германия.
Концернът BMW, чиито дъщерни марки MINI и Rolls-Royce произвеждат автомобили във Великобритания, предупреди за "период на несигурност", но отбелязва, че няма да има незабавна промяна в дейността си на Острова.
Много от условията, предоставени за европейския пазар, сега ще трябва да бъдат предоговорени, се казва в официално изявление на BMW. "Ние не можем да говорим какво означава това за операциите ни във Великобритания, докато бъдещите регулатори и законодатели не предприемат съответните мерки ", посочи германският производител на премиум автомобили.
Британската луксозна спортна автомобилна марка Aston Martin призова правителството да осигури безмитен достъп до пазарите на ЕС. "Aston Martin сега ще ориентира своята дейност, за да изпълни средносрочния си план в контекста на напускането на ЕС и колебанията на пазара, които може да възникнат в преходния период ", заяви главният изпълнителен директор Анди Палмър. По-слабият паунд трябва частично да компенсира повишената нестабилност, каза той.
Автомобилната индустрия на Великобритания е собственост предимно от чуждестранни компании, включително и японските Nissan, Toyota и Honda, които всички имат свои фабрики в Англия. Nissan и Toyota вече предупредиха, че Brexit може да повлияе на бъдещите инвестиции в страната.
Големите неизвестности
Шефовете на азиатските автомобилни компании с британски заводи, които в най-голяма степен изнасят продукцията за ЕС, казват, че биха могли да забавят инвестициите си във Великобритания или временно да ги спрат след Brexit. "Ние нямаме друг избор освен да бъдем по-внимателни с нашите инвестиционни решения, включително и това дали има смисъл да произвеждаме нов или значително обновен модел във Великобритания", каза един азиатските шефове на автомобилни производители във Великобритания, пожелал анонимност.
Големият въпрос за автомобилните компании е "какъв вид търговски сделки с ЕС ще бъдат договорени. Това е най-голямата неизвестност", заяви друг топ мениджър на световна марка.
Toyota в понеделник предупреди своите служители, че оттеглянето на Великобритания от ЕС може да доведе до увеличаване на таксите с 10% за колите, които се сглобяват във Великобритания. Toyota изнася почти 90 процента от автомобилите си, произвеждани в Обединеното кралство, а три четвърти от тях се продават в ЕС.
Tata Motors' Jaguar Land Rover е най-големият производител на автомобили във Великобритания, следван от Nissan, който в продължение на три десетилетия произвежда 475 000 коли годишно в страната, повечето от тях за износ в рамките на ЕС. Съндърланд в Северна Англия, където Nissan има свой завод, бе сред избирателни райони, където гласуваха за Brexit.
Германската автомобилна индустриална асоциация (VDA) предупреди, че потенциалният търговски спор между Европа и Обединеното кралство в резултат на Brexit може да постави британските производители в рискова ситуация. "Немската автомобилна индустрия има 100 собствени производствени предприятия във Великобритания, както и свои доставчици", каза Матиас Висман, председател на VDA. "Ако възникне търговски конфликт между Великобритания и ЕС, щетите биха били огромни за всички", подчерта той.
Продажби, производство, поражения
Капиталовият анализатор Evercore ISI днес повтори своето предупреждение, че Brexit ще удари продажбите на нови автомобили във Великобритания и в цяла Европа, както и производството.
Evercore очаква продажбите на автомобили във Великобритания да паднат с 4,5% през тази година на фона на икономическата несигурност, вместо своята предварителна прогноза преди Brexit за растеж от 3% растеж, и намаляване с 10% през следващата година, което ще доведе до 2,5% спад на европейското производство през 2017.
Великобритания е един от най-силните и най-печеливши пазари на ЕС за нови автомобили, посочи шефът на Evercore Арндт Елингхорст.