Със Серия 3 GT хората от BMW доказват, че купетата с четири врати могат не само да изглеждат шикозно, но и да са практични. Въпросът е само – дали моделът притежава достатъчно качества, за да изпревари успешното Audi A5 Sportback?
Значи, за вас нормалният седан вече е твърде скучен? Дори комбитата не ви привличат, а също и толкова търсените днес SUV модели? А, ясно, съседът вече има такъв. Очевидно сте доста труден клиент – или поне така смятате. Обаче маркетинговата машинария на автомобилните производители отдавна ви е разкодирала. Тя ви е типизирала като „търсач на алтернативи” и ви предлага все нови и нови варианти от рода на купето с четири врати Audi A5 Sportback или близкото като порода BMW „тройка” GT. Със своите лишени от рамки странични стъкла BMW Серия 3 Gran Turismo също изглежда като семейно купе, но с някои черти на удължена лимузина. Базирано върху дългата версия на „тройката” за китайския пазар, BMW Серия 3 GT разполага с 20 сантиметра повече габаритна дължина, от които единайсет са в полза на мястото пред седящите отзад. На втория ред можете да кръстосате крака и да четете вестник – все пак тук е почти толкова просторно, колкото в „седмицата”.
Освен това в BMW Серия 3 GT задната облегалка може да се регулира по наклон и да се сгъва напред с помощта на пружинен механизъм. Когато и трите й сегмента легнат хоризонтално, автомобилът е в състояние да поеме повече, отколкото „тройката” Touring; багажът може да бъде товарен и разтоварван с лекота през голям, електрически задвижван (серийно) капак и да бъде укрепен чрез гъвкава фиксираща система. Дреболиите също са предпазени от хлъзгане и търкаляне и намират сигурно убежище в допълнителни кутии под пода на багажника, който се вдига нагоре със специално приспособление.
BMW Серия 3 GT предлага значително повече място
Тъй че ако се влюбите в макси „тройката”, ще откриете в своя подкрепа множество рационални аргументи. До втората колонка BMW Серия 3 GT отговаря в голяма степен на двоите събратя от моделната серия, което важи в еднаква степен както за отчасти евтините на вид материали (вентилационните решетки, тапицерията на седалките), така и за прочутата инфо-развлекателна система с широкообхватна онлайн връзка и цветен head-up дисплей.
Въпреки че е базиран върху А4, моделът A5 Sportback не влиза в ролята на по-практичния Avant. Наистина той също притежава голям заден капак и предлага обикновена мрежа за багаж и обичайните за класа трикове за сгъване на седалките. От ниския му силует обаче страдат багажният обем и качването в автомобила, а мястото над главите отзад е твърде малко за пълнолетни пътници - в сравнение с „катедралата” на Серия 3 GT неговата задна част изглежда като в купе от типа 2+2. Освен това скучното представяне на картите от MMI навигацията и пипкавата работа с бордкомпютъра показват, че нищо не остарява по-бързо от електрониката. В замяна на това погледът на седящите отпред се плъзга по извънредно солидния пейзаж на арматурното табло, което и след четири години производство продължава да се откроява положително с грижливо изработена и разположена алуминиева украса, приятни прищракващи превключватели и висококачествени пластмаси.
Повече комфорт, отколкото спорт в „тройката” GT
След като потеглите, предпочитаните места бездруго са отпред. Тогава, когато без дълго поемане на дъх и с едва чут глас трилитровият компресорен мотор изпраща към колелата 272 к.с. и 400 Нм, а благодарение на серийното двойно предаване четири 18-цолови гуми се вкопчват в асфалта. Или когато заетият от S5 активен спортен диференциал на задния мост жонглира толкова умело с въртящите моменти, че завои с поразително малки радиуси биват преодолявани наглед без никакви усилия.
Независимо дали е на трасето за измервания или на шосе, въпреки 47-те си килограма в повече Sportback се усеща като с цяла класа по-лек и по-мускулест – включително и защото тук седалището на водача е с шест сантиметра по-близо до асфалта, отколкото в BMW Серия 3 GT. Освен това в случай на нужда моделът на Audi ви помага чрез по-фини намеси на ESP и при спиране от 100 км/ч заковава с около два метра по-рано както празен, така и с товар.
Водачите на BMW Серия 3 Gran Turismo от своя страна усещат във всеки завой, че зад тях има още доста от автомобила. Спортният дух на иначе толкова спонтанно директната „тройка” сякаш се е изпарил във високата над 1,50 м каросерия – в завои автомобилът се накланя по-силно настрани, а при промяна в тягата понякога поднася със задната част. В замяна на това той дава впечатляващи доказателства за взаимната връзка между колесна база и комфорт – на бързите участъци нищо не може да наруши спокойствието на BMW Серия 3 GT; освен това фино реагиращите адаптивни амортисьори пренасят внимателно пътниците през отвратителните напречни ребра по настилката или занемарени от пътното управление провинциални шосета.
Дългите излети с BMW Серия 3 GT създават добро настроение и благодарение на редовия шестцилиндров мотор с 306 к.с., който само чака да бъде подгонен от водача – чак до 7000 об./мин. За разлика от изцяло акустично изолирания V6 мотор на Audi, трилитровият турбоагрегат на „тройката” GT преминава с радостни тръбни звуци през целия оборотен диапазон, което обаче би се сторило твърде шумно на хора без отношение към техниката. Освен това моторът се захваща здраво за работа още малко над оборотите за празен ход и хармонира идеално с предлаганата по желание осемстепенна автоматична трансмисия. Независимо дали се носите плавно и уютно в режима Eco Pro (с минимален разход 6,8 л/100 км), или пътешествате динамично в Sport Plus, автоматикът на ZF винаги е готов с подходящото предавателно число.
Не толкова гъвкавата седемстепенна трансмисия с два съединителя в модела на Audi понякога прави грешен избор, но малко след това се коригира. Допълнително неспокойствие внасят адаптивните амортисьори, които почти не филтрират късите вълни по настилката. Освен това средният и минималният разход в теста са с няколко десети по-високи, отколкото при „тройката” GT на BMW.
Почти всичко се предлага срещу доплащане
Ако вярвате, че при един автомобил за 50 000 евро няма да имате никакви грижи относно обхвата на серийното оборудване, най-вероятно досега сте карали вносни марки и преценявате съвсем погрешно нашите двама участници. Ксенон, кожа, навигация? Нищо подобно! Дори за дреболии като сигнализацията при паркиране или лумбалните опори, които присъстват серийно на борда на всеки Golf Comfortline, се налага да се плаща отделно – както в комфортното и просторно BMW Серия 3 GT, така и в чевръстия втори победител Audi A5 Sportback.
Но търсачът на алтернативи вероятно вече се е досетил, че двете купета с четири врати в момента нямат истински алтернативи в този клас.
1. BMW 335i GT
502 точки
Вариантът GT на 335i импонира със своята практична и просторна каросерия, с високото ниво на комфорта и чудесното си задвижване. Порасналите размери обаче са за сметка на чевръстото поведение.
2. Audi A5 Sportback 3.0 TFSI
495 точки
Тихо работещото Audi A5 Sportback се отличава с мощно сцепление и се движи значително по-динамично от „тройката” GT, но пък изисква от своите пасажери готовност за компромиси по отношение на вътрешния простор и комфорта на окачването.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Модели: | BMW 335i GT | Audi A5 Sportback 3.0 TFSI |
Двигател и силово предаване | ||
Брой на цилиндрите / тип двигател: | 6-цилиндров редови | 6-цилиндров V-образен |
Работен обем: | 2979 см³ | 2995 см³ |
Принудително пълнене: | турбокомпресор | механ. компресор |
Мощност:: | 306 к.с. (225 кВт) при 5800 об./мин. | 272 к.с. (200 кВт) при 4780 об./мин. |
Макс. върт. момент: | 400 Нм при 1200 об./мин. | 400 Нм при 2150 об./мин. |
Предаване: | задно | постоянно двойно |
Трансмисия: | 6-степ. механична | 7-степ. с 2 съединителя |
Стандарт за вредни емисии: | Euro 6 | Euro 5 |
Емисии СО2: | 188 г/км | 190 г/км |
Гориво: | бензин 95 Н | бензин 95 Н |
Цена | ||
Базова цена: | 93 500 лв. | 98 244 лв. |
Размери и тегла | ||
Междуосие: | 2920 мм | 2810 мм |
Предна/задна следа: | 1541 мм / 1586 мм | 1590 мм / 1575 мм |
Външни размери | ||
(дълж. × шир. × вис.): | 4824 × 1828 × 1508 мм | 4712 × 1854 × 1391 мм |
Собствено тегло (измерено): | 1735 кг | 1782 кг |
Полезен товар: | 475 кг | 463 кг |
Допустимо общо тегло: | 2210 кг | 2245 кг |
Диам. на завиване: | 11.80 м | 11.50 м |
Прикачен товар (със спирачки): | 1800 кг | 2100 кг |
Каросерия | ||
Вид: | фастбек | фастбек |
Врати / места: | 4/5 | 4/5 |
Гуми на тестовия автомобил | ||
Гуми (отпред/отзад): | 225/50 R 18 W / 225/50 R 18 W | 245/40 R 18 Y / 245/40 R 18 Y |
Джанти (отпред/отзад): | 8 J x 17 / 8 J x 17 | 8,5 J x 18 / 8,5 J x 18 |
Ускорение | ||
0-80 км/ч: | 4 сек | 4,3 сек |
0-100 км/ч: | 5,7 сек | 6,2 сек |
0-120 км/ч: | 7,9 сек | 8,5 сек |
0-130 км/ч: | 9,2 сек | 9,9 сек |
0-160 км/ч: | 14 сек | 15 сек |
0-180 км/ч: | 18,3 сек | 19,5 сек |
0-200 км/ч | 23,3 сек | 25,5 сек |
0-100 км/ч (данни на произв.): | 5,7 сек | 6 сек |
Макс. скорост (измерена): | 250 км/ч | 250 км/ч |
Макс. скорост (данни на произв.): | 250 км/ч | 250 км/ч |
Спирачен път | ||
100 км/ч студени спирачки празен: | 37,8 м | 35,7 м |
100 км/ч студени спирачки с товар: | 38,2 м | 36,1 м |
Разход на гориво | ||
Разход в теста л/100 км: | 11,5 | 11,9 |
мин. (тестов маршрут на ams): | 6,8 | 7,7 |
максимален: | 14,2 | 14,4 |
Разход (л/100 км ECE) данни на произв.: | 8,1 | 8,1 |