Основните тенденции са електрифициране, автоматизация и свързаност
От десетилетия Бош символизира прогреса в автомобилостроенето. На 66-ото Международно автомобилно изложение във Франкфурт технологичният концерн представя решения за електрифицирания, автоматизирания и свързан в комуникационна мрежа автомобил на бъдещето. Щандът на Бош е А03 в Палата 8.
Дизелови и бензинови двигатели – налягането се увеличава
Дизелово впръскване: Бош увеличава налягането в дизеловия двигател до 2 700 бара. По-високото налягане на впръскване е решаващ фактор за намаляване на емисиите от азотен оксид и твърдите частици. Колкото по-високо е налягането, толкова по-фино се пулверизира горивото и се смесва по-добре с въздуха в цилиндъра. По този начин горивото изгаря напълно по възможно най-чистия начин.
Digital Rate Shaping: Тази нова дизелова технология намалява значително емисиите, разхода на гориво и шума при изгарянето. За разлика от досегашните системи за предвпръскване и основно впръскване, процесът се разделя на многобройни малки инжектирания на гориво. Резултатът е контролирано изгаряне с много кратки интервали между отделните впръсквания.
Директно бензиново впръскване: Бош повишава налягането в бензиновите двигатели до 350 бара. Така се постигат по-добро пулверизиране на горивото, по-ефективно приготвяне на сместа, намалено отлагане на филм по стените на цилиндъра и по-кратко време на впръскване. Отделянето на твърди частици е значително по-малко в сравнение със система с 200 бара. Предимствата на системата с налягане 350 бара изпъкват при голямо натоварване и динамичен режим на двигателя или с други думи – при силно ускорение и високи скорости.
Турбо пълнене: Системата за засмукване на въздух в двигателя играе важна роля за изпълнение на строгите норми за изгорели газове. Чрез добре синхронизирана комбинация между турбо пълненето, рециркулацията на изгорелите газове и съответните функции на управляващите блокове се намаляват още повече вредните емисии на мотора (вкл. и азотните оксиди) и в реална пътна обстановка. Освен това, разходът на гориво в Европейския режим на шофиране може да се намали с още 2-3%.
Турбина с променлива геометрия: Bosch Mahle Turbo Systems (BMTS) разработи ново поколение турбини с променлива геометрия на турбокомпресорите за изгорели газове. Те се базират на принцип, който ще се прилага много по-широко в бензиновите двигатели на бъдещето. Голямото постижение е, че при високи температури турбокомпресорите не се деформират толкова силно и издържат и на продължителни натоварвания при 900 ºC. BMTS работи върху прототипи, които се справят и с 980 ºC. С новата технология двигателите стават по-мощни или по-икономични. Това се отнася и за дизела – с намаляването на ъгъла на атака на турбинното колело се увеличава ефективността на турбината с променлива геометрия.
Интелигентно задвижване – намалени вредни емисии и разход на гориво
Филтър за твърди частици с електронен контрол: Бош управлява регенерирането на филтъра за твърди частици с помощта на т.нар. „Електронен хоризонт“, т.е. на базата на навигационни данни за маршрута. Така филтърът може да се възстановява на автомагистралата, а в града да действа с цялата си мощност.
Предвиждащо интелигентно задвижване: Технологията „Електронен хоризонт“ предоставя детайлен поглед върху маршрута. Навигационният софтуер знае, че след няколко километра следва центърът на град или участък със слаб трафик. Автомобилът предварително зарежда акумулатора, за да можете в тази зона да преминете на изцяло електрически режим, без никакви емисии. В бъдеще навигационният софтуер ще взаимодейства и с данните за пътната обстановка от интернет, така че автомобилът ще знае къде има задръствания и ремонти.
Активен педал на газта: С активния педал на газта Бош разработи нова технология за икономия на гориво – лека вибрация информира водача за положението на педала, при което разходът на гориво е оптимален. Така се спестяват до 7% гориво. Заедно със системите за асистенция като адаптивния круиз контрол, педалът се превръща в предупредителен индикатор – в комбинация с навигацията или с камера за разпознаване на пътните знаци иновативният педал за газта от Бош предупреждава водача чрез вибрация, ако например при висока скорост автомобилът приближава опасен завой.
Електрифициране – по-дълъг пробег чрез последователна оптимизация на системата
Литиево-йонна технология: За да станат по-популярни през следващите години, електромобилите трябва значително да поевтинеят. Тук ключова роля играе акумулаторната технология – Бош очаква, че към 2020 г. батериите ще бъдат с два пъти по-голяма енергийна плътност при два пъти по-ниска цена от днешната. Концернът разработва следващото поколение литиево-йонни акумулатори заедно с GS Yuasa и Mitsubishi Corporation в джойнтвенчъра Lithium Energy and Power.
Акумулаторни системи: Бош използва разнообразни подходи, за да стимулира създаването на нови високопродуктивни акумулатори. Иновативното управление на батерията от Бош е част от акумулаторната система, която наблюдава и управлява клетките в цялата система. Интелигентното управление на акумулатора може да увеличи пробега на автомобила с до 10% само с едно зареждане.
Термомениджмънт за електромобилите: По-големият акумулатор не е единственият начин за удължаване на пробега на електромобила с едно зареждане. Климатикът и отоплението съкращават значително пробега. Бош представя интелигентен мениджмънт на климатичната инсталация, който работи много по-ефективно от досегашните варианти и увеличава пробега с до 25%. Система от регулируеми помпи и вентили акумулира топлината и студа при техния източник, например в силовата електроника. Топлината може да се ползва за отопление на купето. Цялостната система за термомениджмънт намалява потребността от енергия за отоплителната система през зимата с до 60%.
48-волтови хибриди: На Международното автомобилно изложение във Франкфурт 2015 Бош представя второто поколение на своите 48-волтови хибриди. Модифицираното стартово ниво на електрифициране пести до 15% от горивото и осигурява допълнителен въртящ момент от 150 Nm. При второто поколение на 48-волтовите хибриди електромоторът е интегриран в скоростната кутия. Електромоторът и двигателят с вътрешно горене са разделени от съединител, което им позволява да предават мощност на колелата независимо един от друг. Така автомобилът може да паркира и да се движи в задръстване при изцяло електрически режим.
По пътя към автоматизираното шофиране – помощ при избягване на препятствия, при завои и задръствания
Система за асистенция за избягване на препятствия: Радарните сензори и видеосензорите идентифицират и измерват препятствието. С целенасочени маневри системата за асистенция помага и на неопитните шофьори да избегнат появилата се трудност на пътя. Максималният ъгъл на завой се достига с 25% по-бързо, а водачът е в безопасност и в най-сложната ситуация на пътя.
Система за асистенция за ляв и обратен завой: При ляв и обратен завой през платното за насрещно движение лесно може да бъде пропуснат приближаващ се автомобил. Системата за асистенция наблюдава насрещното движение с два радарни сензора пред автомобила. Ако няма достатъчно време, за да се направи завоят, системата възпрепятства потеглянето на автомобила.
Система за асистенция при задръствания: Системата за асистенция при задръствания се базира на сензорите и функциите на ACC Stop & Go и на системата за асистенция за движение в лентата. До скорост от 60 км/ч в натоварен трафик системата следва предния автомобил. Системата за асистенция при задръствания дава газ и спира самостоятелно, като освен това може да поддържа колата в лентата с леки движения на волана. Водачът трябва единствено да наблюдава системата.
Магистрален пилот: Магистралният пилот е високоавтоматизирана функция, която поема цялостното управление на автомобила на автомагистрала. Необходимите предпоставки са: надеждно наблюдение на цялостното обкръжение на колата със сензори, прецизни и актуални карти, както и мощни свързани управляващи блокове. Щом водачът излезе на магистралата, той може да активира функцията и да релаксира. Преди приключване на високо автоматизираната отсечка от пътя, магистралният пилот информира шофьора и го приканва отново да хване волана. Бош вече тества тази функция на магистрала със специално оборудвани автомобили. След хармонизиране на законовите разпоредби – най-вече на Виенската конвенция за движението по пътищата, Регламент R 79 на UNECE – през 2020 г. магистралният пилот ще бъде пуснат в серийно производство.
Стерео видеокамера: Само с 12 см разстояние между оптичните оси на двата си обектива, стерео видеокамерата Bosch е най-малката система от този вид на пазара за автомобилни приложения. Тя разпознава обекти, пешеходци, пътни знаци, свободни пространства и е моносензорно решение в редица асистиращи системи. Камерата вече е интегрирана серийно в моделите Jaguar XE и в Land Rover Discovery Sport. Двата автомобила ползват камерата в системата си за аварийно спиране в градски и извънградски условия (AEB City, AEB Interurban). В сектор „New Mobility World“ на IAA 2015 са демонстрирани прототипи на Jaguar, Land Rover и Bosch, които показват още функции, осъществяващи се със стерео видеокамерата. Сред тях са защитата на пешеходците, асистентът за участъци в ремонт и за изчисляване на клирънса.
Интелигентно паркиране – откриване и запазване на свободни паркоместа, безопасно и автоматизирано паркиране
Активен паркинг мениджмънт: С активния паркинг мениджмънт Бош улеснява шофьорите в търсенето на свободно място за паркиране и помага на операторите на паркинги да използват пълноценно целия си капацитет. Инсталирани на пода сензори разпознават дали паркомястото е заето или не. Информацията се подава чрез радиовръзка към сървър, където данните се включват в карта в реално време. Шофьорите могат да заредят картата на смартфона си или дисплея от интернет, да намерят свободно паркомясто и с навигацията да стигнат до него.
Асистент за заден ход на ремаркето: Системата за интелигентно паркиране на ремаркета предлага на водачите удобно управление на превозното средство с ремарке чрез смартфон или таблет, когато се намират извън него. В основата е интерфейс за електрическото сервоуправление, за спирачната система и мениджмънта на двигателя, за автоматичната скоростна кутия, както и функцията за измерване на ъгъла на артикулация. С приложение за смартфон водачът може да избере посоката и скоростта на движение предварително дори когато е извън автомобила. Камионът и ремаркето може да се управляват и паркират само с един пръст.
Паркиране в населени места (Community based Parking): Местата за паркиране покрай пътя са голяма рядкост в градските центрове и в някои жилищни квартали. С Community based Parking Бош облекчава търсенето на паркомясто – когато минава покрай паркираните автомобили, колата измерва разстоянията между тях със сензорите на своя паркинг асистент. Регистрираната информация се предава на дигитална пътна карта. С интелигентна обработка на данните системата на Бош потвърждава информацията и прогнозира наличието на свободни паркоместа. Автомобилите, които са наблизо, имат достъп до дигиталната карта в реално време и водачите им могат да навигират към свободните места. Тъй като размерът на наличните паркоместа е определен, водачът може да потърси подходящ паркинг за своето компактно возило или за своя кемпер. Колкото повече превозни средства участват в системата за паркиране в населени места, толкова по-подробна и актуална ще е картата.
Мултикамерна система: Четирите монтирани в автомобила камери за близък обхват предоставят на водача пълна видимост при паркиране и престрояване. С отвор на блендата от 190 градуса, камерите обхващат цялото обкръжение на превозното средство. Специалната визуализираща технология осигурява висококачествени 3D изображения без никакви смущения на бордовия дисплей. Водачът може да избере перспективата и увеличението на изображението, така че да вижда и най-малките препятствия в зоната за паркиране.
Напълно автоматизирано паркиране (Automated Valet Parking): Automated Valet Parking се нарича функцията на Бош, която не само освобождава водача от търсене на паркомясто, но и паркира автомобила напълно самостоятелно. Шофьорът просто оставя колата на входа на паркинга. С приложение за смартфон той инструктира автомобила да си намери паркомясто и след това да се върне по същия начин. Напълно автоматизираното паркиране изисква интелигентна инфраструктура на паркинга, бордови сензори и осъществяване на връзка между тях. Автомобилът и паркингът комуникират помежду си – сензорите на пода посочват къде са свободните места и предават информацията на автомобила. Бош разработва самостоятелно всички компоненти за напълно автоматизираното паркиране.
Повече безопасност, ефективност и комфорт за водачите – системи за индикация и свързване от Бош
Системи за индикация: Навигационните системи, новите автомобилни сензори и камери, както и връзката на автомобила с интернет предоставят разнообразна информация на шофьорите. Системите за индикация трябва така да приоритизират и да представят данните, че те да бъдат възприети интуитивно. Това е задачата на свободно програмируемите дисплеи на Бош, които представят по гъвкав и съобразен с актуалната ситуация начин най-важната информация. Технологията може да бъде допълнена с комбиниращия Head-up дисплей, който показва важната информация директно в зрителното поле на водача.
Бош демонстрира и иновативен потребителски интерфейс, при който визуалното и акустичното взаимодействие е допълнено и с тактилни елементи. При обслужване на сензорния екран, водачът получава тактилно усещане, сякаш пръстът му докосва бутон. Той трябва да натисне по-силно виртуалния бутон, за да го задейства. Шофьорът не отклонява вниманието си от пътя, тъй като не е необходимо да поглежда дисплея.
„Свързан хоризонт“ (Connected Horizon): И сега технологията „Електронен хоризонт“ предоставя данни за наклоните и кривите на завоите, с които се допълва информацията от навигацията. В бъдеще „Свързаният хоризонт“ ще осигурява и динамични данни за задръствания, катастрофи и участъци в ремонт. Така водачите ще пътуват още по-безопасно и с по-добра картина на пътя.
С mySPIN Бош предлага атрактивно решение за интеграция на смартфона, осигуряващо перфектна връзка с автомобила и качествено обслужване. Водачите могат да ползват любимите си приложения за iOS и Android смартфони по добре познатия начин. Приложенията са редуцирани до най-съществената информация, визуализират се на бордовия дисплей и се командват оттам. Тествани са за ползване по време на шофиране и разсейват водача възможно най-малко, осигурявайки максимална безопасност.
Предупреждение за движение в насрещната лента: Всяка година само в Германия по радиото се излъчват по 2 000 предупреждения за автомобили, движещи се в забранена посока. Обикновено предупредителният сигнал закъснява, тъй като кошмарното трасе завършва най-много след 500 метра, в много случаи – фатално. Бош разработва ново облачно базирано решение, което ще предупреждава само след 10 секунди. Като чист софтуерен модул предупредителната функция може да бъде интегрирана в съществуващата инфотейнмънт система или в приложенията за смартфон.
Drivelog Connect: С приложението Drivelog Connect порталът за мобилност Drivelog предлага решение за свързване и на по-старите модели автомобили. Необходими са само компактен радиомодул, т.нар. „донгъл“, и приложение за смартфон. Платформата предоставя съвети за икономично шофиране, обяснява достъпно кодовете за грешки и при авария може да се свърже с пътна помощ и автосервиз.