Може би завоюваните успехи в моторните спортове биха помогнали да се избегне краят на една легенда
Dodge представи с Viper ACR състезателна версия на американския култов автомобил. Въпреки това леко модифицираният по отношение на мощността 8,4-литров V10 двигател остава зад Corvette Z06. Това не е единственият недостатък на крилатата отровна змия.
На Viper не му е добре: слабите продажби сриват програмата на американския спортен автомобил V10. Може би завоюваните успехи в моторните спортове биха помогнали да се избегне краят на една легенда. Dodge е вложил в новия Viper ACR (American Club Racer) много състезателно ноухау. Но конкуренцията е силна.
Спортни гени за новия Dodge SRT Viper ACR (2016)
Това че Dodge Viper ACR (2016) е сериозно предизвикателство се вижда от пръв поглед: Целият спортен автомобил е обрамчен с криле. Това прави отровната змия още по-екстремна в сравнение със състезателния автомобил GTS-R, който е твърде успешен за американците в Щатския спортен шампионат. Разбира се, визията играе второстепенна роля, функцията е определено по-важна: да генерира притискателна сила.
За да могат да приложат това на практика, при Viper ACR инженерите на Dodge и SRT (Street and Racing Technology ) са работили в тясно сътрудничество със състезателния екип. Резултатите сами говорят: почти един тон притискателна сила трябва да гарантира на крилатия спортен автомобил по време на тестовете при максимална скорост от 177 мили/ч (285 км/ч). Едно сравнение, McLaren P1 с активна аеродинамика успява да осигури около 600 кг притискателна сила при 160 мили/ч (256 км/ч).
По отношение на Viper ACR това звучи на първо място авантюристично, но като се има предвид задвижващото усилие - реалистично: подвижният сплитер отпред разделя въздуха и го насочва над колата и не под нея. Целта е да се минимизира поднасянето. Същия ефект имат монтираните Flics пред арките на калниците , които следва да направляват въздушния поток над гнездата на колелата за осигуряване на необикновен Aero елемент на Viper ACR: задното крило.
"Не става дума само за мощност, но и за проходимост“
Това не е всичко: На задната част на Viper, SRT експертите са инсталирали още един дифузьор с шест ламели, поставени вертикално спрямо пътя. С генерираните завихрения той трябва да осигури притискане и стабилност при високи скорости. В сравнение с пакета Viper "Track Attack" максималната мощност е увеличена три пъти.
8,4-литровият атмосферен V10 двигател обаче е подсилен само с няколко конски сили. Докато серийният модел на Viper генерира 648 к.с., версията ACR генерира 654 к.с., само маргинално повече мощност през задвижващия агрегат към задните колела. Максималният въртящ момент, който се осигурява, си остава същият, 814 Нм.
Теоретично, според слуховете, не би било проблем за Dodge да изцеди още малко повече пара от десетцилиндровия двигател, но инженерите са на друго мнение. "Ние бихме предпочели по-добро сцепление, тяга и притискане, което означава по-добра проходимост, отколкото по-голяма мощност", казва Тим Кунискис, главен изпълнителен директор на Dodge и SRT.
Промененото и многостепенно регулируемо окачване на Bilstein, с по-твърди пружини и много неблагоприятни удари, наклони на колелата довеждат от една страна до повече скорост в завоите, а от друга страна осигуряват по-добро балансиране на теглото по време на ускорение и спиране. Стандартно спирачките са карбоново-керамични на Brembo. Специално изработените за Viper ACR спортни гуми Kumho Kumho Ecsta V720 осигуряват напречно ускорение до 1,5 грама. Така основният конкурент на Viper, Corvette Z06 трябва да бъде готов на всичко.
Dodge Viper ACR в много неизгодно положение спрямо Z06
Но братовчедът Z06 има повече от едно предимство в сравнение със звяра SRT. На първо място компресорният агрегат LT4 V8 със 660 к.с. генерира 6 к.с. повече от V10. Само това би могло да се пренебрегне, но освен Z06 е много по-изгоден.
Наистина, Dodge все още не е посочил цени за ACR-версията, но нормалният Viper в САЩ струва вече най-малко 84 995 долара (или 76 000 евро), докато Z06 е с 5000 долара по-изгоден. За Dodge Viper ACR ще трябва да очакваме цена от поне 100 000 долара. И тогава идва ред на скоростната кутия, където става превключването. Докато Corvette се предлага с ръчна 7-степенна механична скоростна кутия или 8-степенна автоматична, в ценовата листа Viper се предлага само с ръчна 6-степенна механична Tremec.
На пръв поглед това би изглеждало логично - спортен автомобил с ръчни скорости, пуританско, екстремно. Но на следващия етап изплуват недостатъците на такава политика: От една страна, необходимо е да се спомене проходимостта. Не всеки се осмелява да включва ръчно 654 к.с. на звяра. Изборът се предоставя на клиента - както прави Chevrolet - има една малка група, която залага на ръчните трансмисии. По-голямата част ще избере автоматичните, може би за по-голямо удобство или може би защото на това се доверяват повече.
Така Dodge Viper ACR си остава един екзотичен автомобил, който със сигурност ще намери своите фенове, но никога няма да се превърне в бестселър. Затова архаичната концепция е твърде екстремна, дори в сравнение с Corvette Z06. Дали изобщо най-отровната от отровните змии някога ще дойде в Германия, изглежда съмнително.