Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Shelby Cobra 427, Dodge Viper RT/10: С груба сила

21.09.2017 13:50

Cobra е утвърден класик – рядък и скъп. Дали и Viper има качества да стане такъв?

Състезателният пилот и птицевъд Каръл Шелби някога ощастливи света с най-бруталния роудстър – Cobra 427. Законният му наследник като проявление на груба сила е Dodge Viper RT/10.

Идеята за тази статия наелектризира всички в редакцията: Cobra срещу Viper! Шейсетгодишното праисторическо чудовище на AC Cars и Shelby American срещу своя (също създаден с участието на Каръл Шелби) наследник от 90-те години. За да видим, дали отровата на двете змии все още действа и днес. И разбира се, понеже искаме да разберем окончателно дали V10 спортистът Viper има изгледи да се превърне в класик. 

Тази история за малко да остане ненаписана. По изключение това не се дължеше на непредвидими капризи на времето (при дъжд подобно изпълнение с много конски сили би било напълно немислимо) или на запълнени докрай графици на участващите лица. Не, проблемът беше друг: Истинска Cobra 427 не може да се намери зад всеки ъгъл. Познавачи на колекционерската сцена говорят за около 30 автомобила в Германия, като тази бройка включва и по-ранни Cobra 260 и 289. А и не всеки собственик би изкарал за пробно шофиране автомобил, чиято стойност напоследък се изразява със седемцифрено число. 

Може би в краен случай все пак да покажем някое копие? Към общо 1002-те оригинални Shelby Cobra се прибавят около 40 000 (!) реплики на безброй производители, опитвали силите си с този автомобил главно от 80-те години насам. Асортиментът се простира от евтини пластмасови комплекти за сглобяване с не повече от 100 к.с. до т.нар. авторизирани копия, за някои от които се твърди, че притежават номер на шаси отпреди 1965 г. (внимавайте при покупката!).

Може би при нито един друг класически автомобил границата между оригинал и фалшификат не е толкова тънка. И точно в това се състои цялата трудност при нашия замисъл: За да навлезем дълбоко в историята на Cobra – което с оглед на многобройните митове, натрупани около този модел, никак не е лесна работа, – строго погледнато, е необходим само истински автомобил на Shelby. Или въобще никакъв. 

Решаващата помощ в крайна сметка дойде не както очаквахме, от средите на почитателите на Cobra, а от феновете на Viper. Оказа се, че Роланд Тубезинг, президент на Viperclub Deutschland, е в състояние да докара в Щутгарт не само един Viper RT/10 от първото поколение, но и чистокръвна Cobra 427, която практически живеела тъкмо зад ъгъла. Защо не сме го попитали веднага? Следващия път ще направим точно така, обещаваме. 

Могъщо ускорение

Няколко дни по-късно сме на уговореното място за среща. Един прав шосеен участък там, където планината Швабска Юра е действително така безлюдна, както обещават безброй пътеводители. Но преди да стигнем до дуела между стария и младия, пилотите разполагат с малко време, за да разгледат отблизо своите съперници. От стройната, наподобяваща състезателните модели тип Barchetta алуминиева фигура на представената през 1962 г. първа Cobra 260 на Шелби и последвалата я Cobra 289 (шикозната каросерия произхожда от британския роудстър AC Ace) в случая с присъстващата днес, произвеждана от 1965 г. нататък Cobra 427 е произлязла една по-масивна и много по-агресивна на вид машина със значително по-широки калници и още по-голяма зейнала паст. Всъщност грубата сила на биг блок V8 мотора на Ford едва ли би могла да бъде опаковане по друг начин. Работният обем е нараснал от първоначалните 4,2 л на седем литра, а мощността от 230 на 370 к.с. Все пак точно при този модел всички данни за мощността варират в доста широки граници. Каквато и да е истината, сп. „Car and Driver“ засича през 1965 г. спринт от 0 до 100 км/ч за 4,2 секунди, до 160 км/ч изминават точно 8,8 секунди. „Така за известно време автомобилът е без конкуренция”, допълва собственикът Андреас Майер. 

Нашите погледи се насочват към Viper, скроен доста недвусмислено по агресивния модел на Cobra – двуместна каросерия на роудстър, възможно най-пълен отказ от луксозно оборудване. Към това е добавен и вероятно най-големият мотор, който тогава е можело да бъде намерен в Щатите – осемлитров V10 с почти 400 к.с. Инженерите на Chrysler съвсем очевидно са се доверили на препоръките на Каръл Шелби, който бил казал нещо в смисъл, че „За един американски спортен автомобил работният обем никога не е достатъчен”. 

Агрегатът под широкия 1,90 м пластмасов капак, първоначално чугунен селскостопански мотор за големи пикапи и всъдеходи, получава фината си шлифовка при Lamborghini, тогава дъщерна фирма на Chrysler. Простата американска базова конструкция – задействане на клапаните с повдигателни пръти и по два клапана на горивна камера – наистина остава незасегната, но блокът и цилиндровите глави вече се отливат от лека сплав, а моторът като цяло бива снабден с многоточково впръскване на горивото и модифицирана маслена циркулация. Явно не е било необходимо нищо повече, за да бъде създадено и пуснато на пътя едно серийно чудовище на бързия спринт. 

В един първи тест колегите от принадлежащото към нашата група списание sport auto измерват през 1993 г. време от 5,3 секунди за ускоряване от 0 до 100 км/ч и 11,3 секунди до 160 км/ч, а също и най-добрите дотогава стойности за начално и междинно ускорение за автомобил с катализатор и преден мотор. „Възможно е и повече”, усмихва се собственикът Роланд Албер от Филдерщат, чийто модел от 1993 г. е директно внесен от САЩ – това личи по страничните ауспухови гърла, принудително заменяни в продаваните в Германия екземпляри с две тръби в задната част. В цифрово изражение мъжът определя мощта на своя Viper след някои модификации на 500 к.с. 

Нефилтрирано шофиране

Първата обиколка принадлежи на Cobra. Андреас Майер ми връчва ключа и поне външно, изглежда спокоен и безгрижен. „Всичко е ясно, нали?” „Да, ясно е”, чувам се да казвам и се надявам, че звучи така, сякаш всеки ден карам коли за над милион евро. Качвам се, потъвам в твърдата черупкова седалка и виждам пред себе си два големи и пет по-малки кръгли уреда Smiths. А също и един тънък като вретено волан, напомнящ за Triumph TR4.

Добре, хайде малко жега. С шум като оръдеен изстрел седемлитровият V8 съобщава за присъствието си, левият ми крак с усилие натиска съединителя до пода. Щрак, първа предавка, потегляне. Сега само да не прекалявам – но седящият до мен Майер ми кима ободряващо, което аз интерпретирам като „може още малко газ”. Десният ми крак реагира веднага ...леле! Cobra повдига предната си част от пружините, задницата вибрира, докато широките валяци търсят сцепление, а от страничните ауспуси моторът съвсем безпрепятствено реве право в ушите ни. Не, този роудстър не се движи по пътя, той му се нахвърля, поглъща го с огромната си паст и изхвърля остатъците му във вид на карикатура в треперещото огледало за обратно виждане. Първичната мощ, с която се ускорява този автомобил, сякаш не знае граници, все едно дали това става на трета или на четвърта предавка. 

Бързо прехвърляне във Viper. Седя по-дълбоко, малко по-комфортно. Подредено арматурно табло, скоростен лост като джойстик – не ще и дума, че това е машина за шофиране. „Всъщност колата няма нито контрол на сцеплението, нито ABS, нито ESP“, напомня Роланд Албер, преди десетцилиндровият агрегат да ни катапултира през пейзажа на Швабска Юра. Не толкова шумно и грубо като Cobra, но все пак така, че постоянно да се безпокоите за дебелите задни валяци с размер 335. За разлика от мене, ходовата част и спирачките сякаш изобщо не са впечатлени от в случая 500-те конски сили. Собствените ми уши впрочем също. V10 моторът звучи дълбоко и могъщо, но и по-сдържано от един необуздан V8.

И все пак – отново един нефилтриран автомобил. Точка. Дали Viper ще е легитимният наследник на Cobra? Да, има моята благословия. 

Заключение

Редакторът Михаел Шрьодер: Отровата на Cobra действа незабавно – достатъчно е да я шофирате веднъж, за да пожелаете да я притежавате. Но производственият тираж и цената я правят, за съжаление, недостижима, а някоя реплика за мен лично не би била приемливо решение. Viper обаче е победител, що се отнася до изненадата. Досега съм подценявал този могъщ роудстър – чистокръвен, неразумен и бърз, точно какъвто би трябвало да бъде. 

 

Текст: Михаел Шрьодер
Снимки: Харди Мучлер

 

Технически данни

AC/Shelby Cobra 427 Dodge/Chrysler Viper RT/10
Работен обем 6996 куб.см 7997 куб.см
Мощност 370 к.с. (272 кВт) при 6000 об./мин 394 к.с. (290 кВт) при 4600 об./мин
Максимален
въртящ момент
650 Нм при 3500 об./мин 620 Нм при 3600 об./мин
Ускорение
0 – 100 км/ч
4,3 сек 5,3 сек
Спирачен път
при 100 км/ч
н.д. н.д.
Максимална скорост 280 км/ч 266 км/ч
Среден разход
на гориво в теста
20 - 30 л/100 км 19 л/100 км
Базова цена 1 322 000 евро (в Германия, съст. 2) 50 700 долара (САЩ, 1993)
Коментари
comments powered by Disqus