Liberty Media проблематизира позицията на бин Сулаейм относно цената на шампионата
Миналата седмица Bloomberg излезе с информация, че Публичният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия има интерес да откупи Формула 1 от Liberty Media. Предложението е било за 20 милиарда долара, но американците са го отхвърлили.
Последвалите коментари сочеха, че действителността е малко по-различна и че реално не е имало сериозни преговори между двете страни. Обявяването на приблизителната стойност на шампионата обаче разбуни сериозно духовете в падока.
През 2017 г. Liberty Media придоби Формула 1 от Бърни Екълстоун, CVC Capital Partners и останалите собственици срещу приблизително 8 милиарда, но направи огромни инвестиции в развитието на шампионата и резултатите са налице. Съвсем логично това води и до по-високата му цена, но тя на свой ред може да окаже солиден натиск върху промоутърите на състезанията, което активира президента на ФИА.
В понеделник Мохамед бин Сулайем публикува в Twitter профила си специално съобщение, в което изрази недоволството си от споделянето на тези цифри и от потенциалния ефект, който те могат да окажат.
As the custodians of motorsport, the FIA, as a non-profit organisation, is cautious about alleged inflated price tags of $20bn being put on F1. (1/3)
— Mohammed Ben Sulayem (@Ben_Sulayem) January 23, 2023
„Ние от ФИА, бидейки пазители на моторспорта и организация с нестопанска цел, сме притеснени от предполагаемата завишена цена от 20 милиарда долара, поставена на Формула 1.“
„Съветваме всеки потенциален купувач да прояви здрав разум и да вземе предвид и благото на спорта, да има ясен и устойчив план за развитието му, а не да преследва само парите.“
„Наш ангажимент е да обърнем внимание на влиянието, което това ще окаже върху промоутърите по отношение на увеличените такси за домакинство и други търговски разходи, както и на неблагоприятното въздействие, което може да има върху феновете.“
В думите на бин Сулайем има много истина, тъй като колкото по-висока е цената на шампионата, толкова по-висок е натискът върху организаторите, които на свой ред прехвърлят финансовата тежест върху феновете, тъй като спонсорите и държавното или общинско финансиране се оказват крайно недостатъчни.
От друга страна обаче Liberty Media инвестира много в спорта точно за да бере впоследствие плодовете на своя труд. Същевременно ФИА няма право да се намесва в бизнес частта на Формула 1 заради договора от времето на Екълстоун, чрез който търговските права са прехвърлени върху компанията собственик до 2101 година. Това бе и причината американците също да излязат с официална позиция.
Let us have a look at team payments since Liberty Media took over the #F1 business on this day 6 years ago. The estimate is that team payments will hit the $1,2 billion mark 2022, a record level, as Q4 is still to be presented. pic.twitter.com/tsWrSGAmnD
— SpomotionAnalytics (@SpomotionA) January 23, 2023
“Това е извън правомощията на ФИА и извън границите на нейните договорни права. ФИА ще носи отговорност за всякакви финансови щети, които Liberty може да понесе в резултат“, се казва в писмото на компанията собственик, което е изпратено и до всички отбори.
„ФИА е поела недвусмислено ангажимента да не прави нищо, което да накърнява собствеността, управлението и/или използването на тези права.“
„Смятаме, че коментарите, направени от официалния акаунт на президента на ФИА в социалните медии, нарушават тези права по неприемлив начин.“
Настоящият конфликт все още не означава, че ФИА и Liberty Media са във война. Факт е обаче, че Мохамед бин Сулайем не следва предпазливата политика на Жан Тод, а на моменти действа в стил Макс Мозли и сякаш нарочно провокира спорни ситуации, за да привлече вниманието към себе си и евентуално да вземе надмощие в очертаващата се битка за власт.