Зад волана на европейската версия на една американска легенда
Осемцилиндровият Ford Mustang кабриолет е сред малцината официално продавани на Стария континент модели, с които може да изпитате автентично изживяване от шофирането на истински американски мачо.
За Америка Ford Mustang e нещо много повече от автомобил. Той е част от културата на четири колела, белязала повече от пет десетилетия от историята на тази страна. Докато в Щатите Mustang още от самата си поява на бял свят се превръща буквално в част от местния фолклор, то в Европа моделът винаги се е ползвал по-скоро със статуса на екзотика, носеща презокеански полъх. Всъщност актуалното издание на Mustang е първото в историята на модела, което се внася напълно официално на повечето европейски пазари. Означава ли това, че автомобилът се е доближил до тукашните представи за спортни машини?
Американски прелести
Всъщност – не. Обективно погледнато, една от причините първият Mustang да се превърне във феноменален пазарен успех веднага след появата си в американските шоуруми на Ford е фактът, че той успява да предложи клиентите си нещо, което те не са можели да получат при никой друг автомобил Made in USA – елегантен дизайн, динамика и най-важното: почти европейска филофосия, съчетаваща компактни външни размери, не твърде голямо тегло и мощни двигатели. С времето тази концепция се променя значително и днес Mustang си е класически образец за това, което повечето янки разбират под спортен модел – мачовски стил, задно предаване, голям мотор и щедро оразмерена каросерия с подобаващо тегло. Което пък от своя страна го прави интересно явление за европейския пазар, просто защото тук такъв тип автомобили са рядкост.
В интерес на истината, в сегашното си поколение Mustang е един доста труден за класифициране според привичните за нашия континент мерки автомобил. Той не е спортен модел в класическия смисъл на понятието – защото бързината му е впечатляваща предимно на прави участъци. Не е и спортно-елегантно Gran Turismo, тъй като е твърде брутален за това. А ако трябва да бъдем напълно честни, вместо да хаби време в опити да го вкара Mustang в някакви рамки, човек би било много по-ползотворно просто да се остави да бъде докоснат от неговото грубовато, първично очарование. Наред с наперения неокласически дизайн, най-респектиращото в този автомобил безспорно е машината, монтирана в дългото торпедо под предния капак. 5,0-литров осмак с атмосферно пълнене – в дни, преминаващи под знака на даунсайзинг и електрификацията, това изглежда нещо наистина необикновено, което ни връща към добрите стари дни на автомобилостроенето, нещо като глътка свеж въздух. Макар че точно последното определение не е съвсем на мястото си – не за друго, а защото огромната машина произвежда топлинна енергия, с която вероятно няма да имате особени проблеми да осигурите нуждата на домашното си отопление зимно време. А може би и това на съседите ви.
Задвижване от старата школа
Начинът, по който звучи този V8, е като излязъл от учебник. Американски учебник, разбира се. Неравноделните тактове на осемте цилиндъра се смесват с басовото клокочене на изпускателните тръби, създавайки забележително акустично изживяване. Голямата мощност и изобилието от въртящ момент в практически всички възможни работни режими гарантират страхотно удоволствие от шофирането – без значение дали карате бързо или не. И като стана дума за бързина, благодарение на широките задни гуми и внушителната маса на каросерията си, Mustang предлага солидно механично сцепление и може да се кара с доста завидно темпо по участъци, които позволяват това. Само че припряното пришпорване съвсем не е задължително, за да се чувствате специални с този автомобил – особено във версията си кабриолет, той е далеч по-подходящ за спокойно каране. Е, може би не по крайбрежните пътища на Калифорния или слънчевите булеварди на Маями, но дори и тук, в Европа, Mustang ще ви накара да почувствате Америка малко по-близо. Усещането определено си заслужава.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов