Първи впечатления от дългоочакваното пето издание на световния бестселър в SUV класа
Според Honda през последните години моделът CR-V е най-продаваният SUV в света. Може би защото е насочен на първо място към големите пазари на марката – доказва го и новото (пето) поколение, което дебютира на изложението в Детройт още през октомври 2016 г., а продажбите му в Щатите започнаха два месеца по-късно. Без да бързат, хората от японската фирма спокойно изчакаха до пролетта на 2018 г., за да покажат в Женева европейския вариант, който тази есен най-после стигна до търговските салони на Стария континент.
Подобен отлагателен срок се очертава и при хибридния вариант, показан за първи път през април 2017 г. в Шанхай. Той се продава в Китай вече цяла година, а в Европа го очакваме идната пролет.
Тази приоритетна насоченост към определена публика вероятно е дала тон и при разработването на новия модел. Същевременно успехът на стария е накарал конструкторите и стилистите да се въздържат от резки промени, тъй че и петото поколение да бъде разпознавано от пръв поглед като CR-V. Външността му е станала по-атрактивна, фаровете с позната очертания вече са с LED техника за всички нива на оборудване, калниците са по-широки, а задните светлини обгръщат автомобила и задното стъкло.
Изграден върху платформата на актуалното (десето) поколение на Civic, компактният SUV модел е станал по-просторен благодарение на удълженото междуосие, като мястото пред краката отзад е увеличено с пет сантиметра. Седящите отпред също получават допълнително пространство, тъй като долната линия на арматурното табло е повдигната нагоре. А благодарение на по-тесните, но здрави предни колони от високоякостна стомана обзорът сега е по-добър. Нарасналият вътрешен простор е направил възможна появата на 7-местен вариант (срещу 3300 лв. допълнително), какъвто досега несе предлагаше.
Както е обичайно при новите съвременни модели, петото поколение на CR-V демонстрира прогрес по отношение на инфо-развлекателните и асистиращите системи. Освен дисплея на централната конзола пред водача има един 7-инчов екран, на който т.нар. Driver Information Interface (DII) подава цялата необходима за шофирането информация. Горната част е отредена за скоростомера и оборотомера, страничните – за температурата на охлаждащата течност и нивото на горивото, а в долната водачът може да получава всякакви интересуващи го сведения (навигационни инструкции, есемеси и имейли, състояние на системата за двойно предаване, данни от бордкомпютъра и т.н.) Така опасното отклоняване на погледа по време на шофиране се свежда до минимум.
Безопасност за всички
Що се отнася за системите за сигурност и подпомагане, те са обединени в пакета Honda Sensing. Той включва система за автоматично спиране в градски условия, предупреждение за челен удар, система за предотвратяване на излизането от пътното платно (намесва се в управлението чрез кормилната уредба, може да задейства и спирачките), асистент за спазване на лентата (активен), разпознаване на пътни знаци, интелигентен ограничител на скоростта (съобразява се с пътните знаци), интелигентен адаптивен темпомат (наблюдава другите участници в движението, предвиждайки опасни ситуации). Извън този пакет, но също с отношение към безопасността са системата за наблюдение на мъртвата зона, за следене на страничния трафик зад автомобила и широкоъгълната камера за обратно виждане.
Най-добрата новина за клиента е, че – съгласно философията на Honda "Безопасност за всички" – всички активни и пасивни системи за сигурност са налице серийно още от най-базовото ниво на оборудване.
Може би също в съгласие с тенденциите на основните пазари на марката в новото издание на CR-V дизеловият двигател е отпаднал и моторната гама вече се състои от само един 1,5-литров бензинов турбоагрегат с две нива на мощност – 173 к.с. в комбинация с механична 6-степенна предавателна кутия и 193 к.с. в съчетание с безстепенна CVT трансмисия. Вторият вариант е винаги с двойно предаване, докато при първия може да бъде задвижван и само предният мост (което го прави с 4000 лв. по-евтин).
Кандидатите за хибридния модел вече могат да го поръчат, като с него ще ви запознаем скоро в отделен материал. Задвижващата му система се състои от двулитров бензинов мотор със 145 к.с., работещ по цикъла на Аткинсън, електромотор, генератор и литиево-йонен акумулатор. Системната мощност е 184 к.с., а максималният въртящ момент – 315 Нм. Тук липсва обичайната трансмисия; когато се налага, двигателят с вътрешно горене се свързва с колелата при постоянно предавателно отношение – но това става само при висока скорост извън града. Иначе през повечето време автомобилът се движи в чисто електрически режим или в хибриден, при който ДВГ задвижва генератор, осигуряващ ток за тяговия електромотор и батериите.
Намек за приключения
Противно на тенденцията към все по-урбанизирани SUV модели, чийто произход от някогашните всъдеходи е само блед спомен от далечното минало, конструкторите на Honda са се постарали да подобрят възможностите на CR-V за преодоляване на лек пресечен терен. В сравнение с предходния модел пътният просвет е увеличен с 35 мм до 191 мм за версията с предно предаване и до 201 мм за вариантите 4x4. Системата за двойно предаване е нова и използва електрохидравличен многодисков съединител, свързващ карданния вал със задния диференциал. Благодарение на нови технологии и материали дънната платформа и цялата каросерия са по-устойчиви на усукване.
Усещането при шофиране и пътуване с новия CR-V потвърждава разшифровката на абревиатурата му като Comfortable Runabout Vehicle. Един удобен, просторен автомобил за дълги пътешествия със семейството или с приятели, с достатъчно място за пътници и багаж. Мощността от близо двеста конски сили гарантира спокойно, комфортно шофиране и изпреварване, дори CVT трансмисията е заприличала на обикновен автоматик с планки за ръчно превключване на волана. Вариантът с ръчна трансмисия от своя страна предлага доста добра динамика и прекрасно превключване с разположение нависоко скоростен лост. Накланянето в завой е доста по-слабо от очакваното, а динамиката като цяло – доста по-добра. Впрочем едно от обясненията на производителя за късния пазарен старт в Европа е тъкмо работата по настройването на окачването и спирачките за тукашните условия. И може би в Honda прави – все пак репутацията на един шампион заслужава да бъде защитена.
Текст: Божан Бошнаков, Владимир Абазов
Снимки: Honda