Широката гама на А-класата покрива сериозен спектър от вкусове и възможности
Времената, в които хората все още си задаваха въпроса дали А-класата е „истински Mercedes” отдавна и безвръзвратно отлетяха в историята. Най-малкият модел в гамата на марката от Щутгарт отдавна е доказал като пълноправен носител на ценностите на компанията. Днес моделното семейство на А-класата е по-богато и по-многообразно от когато и да било, включвайки забележително широк асортимент от предложения за най-различен тип купувачи. Параметрите, които обединяват всички възможни модификации на модела, без значение от избраното задвижване и типа каросерия, са модерната инфо-развлекателна система MBUX, авангардната ергономична концепция на интериора, изключително високото равнище на пасивна и активна безопасност (A-класата е сред безспорните лидери в класа си по отношение на предлаганите асистиращи системи и технологии за полуавтономно шофиране) и комфорта при пътуване.
Хечбек или седан? Въпрос на избор.
Четвъртото поред поколение на А-класата, носещо вътрешнозаводския индекс W117, за първи път в историята на модела предлага на клиентите си избор между два напълно различни типа каросерия – наред с добре познатия хечбек вече е наличен и компактен седан. По този начин автомобилът става интересен за още по-разнообразен тип купувачи, отколкото досега, като конкретно седанът е изключително популярен най-вече на пазари извън Европа, но намира все повече привърженици и сред публиката на Стария континент. И има защо – дизайнът винаги е бил и ще си остане въпрос на личен вкус, но е доста трудно да се отрече, че А-класата седан има много хармонични пропорции, а стилистиката от средните колони на покрива назад е наистина елегантна – линията на покрива се спуска плавно назад, а задницата изглежда може би дори по-привлекателно, отколкото при използващото същата технологична платформа купе с четири врати CLA. Един напълно обективен атестат за положените от дизайнерите на Mercedes усилия е рекордно ниския коефициент на обтекаемост, който се равнява на невероятните 0,22. Номиналният обем на багажника е с петдесет литра по-голям, отколкото при хечбека, просторът на задните места също е с една идея повече.
Модерен дигитален свят
Както споменахме още в началото на материала, всички изпълнения на А-класата могат да се похвалят с модерна интериорна концепция, включваща системата MBUX с изключително богати възможности за свързаност и персонализация. Серийното оборудване е доста богато, а традиционно за Mercedes списъкът с опциите е почти безконечен и включва елементи, които по принцип все още се смятат за приоритет на моделите от висш клас. Впечатляващо богати са възможностите на системата за гласово командване на функциите в автомобила, а възможността за извикването на куп допълнителни услуги с кодовата фраза „Хей, Mercedes!” без всяко съмнение ще допадне на хората от тъчскрийн генерацията, пък и не само на тях.
Едно модерно и напълно дигитално решение да се сдобиете с новия Mercedes A-класа предлага SIMPL.
SIMPL е дългосрочен наем на нови автомобили + асистент обслужване.
Това е нова премиум услуга за българския пазар, чрез която клиентът получава нова кола само срещу депозит от 1 месечна вноска. В добавка - личен асистент поема грижата за цялостното обслужване и поддръжка на автомобила - сервизни дейности, смяна на гуми, завеждане на щета, сключване на застраховки ГО и автокаско, трансфер летище и паркинг и много други.
Абсолютен факт е, че както хечбекът, така и седанът могат да се похвалят с изключително добри показатели по отношение на комфорта на окачването – дори без наличието на предлаганите като опция възможности за адаптивно регулиране на амортисьорите. А-класата преодолява гладко и почти без остатък неравности от всякакъв характер, а ниското ниво на шумове в купето я превръща в чудесен спътник за дълги пътешествия – нещо, което далеч не е смята за характерно в компактния клас. Същевременно управляемостта е хомогенна, директна и дори динамична – моделът с предно предаване сменя посоката с радваща точност, а поведението и при двете версии на каросерията е сигурно и предвидимо.
Двигатели с мощност от 116 до 421 конски сили
Палитрата от предлагани задвижвания за А-класата включва няколко коренно различни по характера си четирицилиндрови машини, като спектърът на мощността се простира от 116 к.с. при варианта А 180 d и достига до бруталните 421 к.с. на спортния флагман Mercedes-AMG A 45 S. При пробното шофиране се срещнахме с модификациите А 180 d с каросерия хечбек и А 200 с каросерия седан. Макар и сравнително близки като параметри и цена, двете задвижвания имат напълно различен характер. А 180 d e превъзходен избор за тези, които търсят нисък разход на гориво и имат намерение да шофират много, без на всяка цена да гонят максимална динамика. С което не искаме да оставате с погрешно впечатление – съчетанието от солидната тяга от 260 нютонметра и отличната работа на седемстепенната трансмисия с два съединителя осигурява повече от задоволителна динамика за всякакъв тип ситуации, включително на магистрала или при нужда от бързо изпреварване. Същевременно характерът на задвижването е много култивиран и дискретен, което в съчетание със средния разход на гориво от между пет и шест литра на сто километра при смесен цикъл на шофиране го превръща в наистина добър избор за клиенти, които изминават повече километри с автомобила си.
Доста различни приоритети има версията А 200, чийто 1,3-литров бензинов турбомотор със 163 к.с. обича да показва мускули дори при леко настъпване на газта – ефект, принос за който с положителност има и настройката на предавателната кутия. С енергичния си тембър и доброто ускорение този мотор ще допадне на водачите с по-спортен маниер на шофиране.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов