Пробно шофиране с три електрически модела на Mercedes
И трите се отличават с характерна предна част със сини елементи, и трите носят гордо марковата звезда, и трите предлагат комфорт и качество на високо ниво. Дали фирмата на изобретателите на автомобила ще запази уникалната си позиция и в предстоящите времена на сериозни промени?
Mercedes-Benz EQC 400
Първенецът на EQ семейството е солиден SUV модел, базиран върху леко изменена платформа на популярния GLC. Много неща в интериора изглеждат познати и напомнят за А-класата и CLA, но тук на екрана се показват и доста данни и изображения, свързани с електрическото задвижване. Например това, което в Daimler наричат „картофа” – върху картата се очертава окръжност с неправилна форма, показваща докъде можете да стигнете с наличния заряд в батерията.
Самият акумулатор не е цялостен блок под пода, понеже каросерията е с конструкция, съобразена с изискванията на конвенционалното задвижване. Доста широкият в предната си част тунел е запазен, въпреки че през него не преминава никаква трансмисия, но пък той е от значение за структурната здравина и деформационната устойчивост. Използваемият капацитет на батерията е 80 кВтч, което е достатъчно за „картоф” с радиус над 300 км – поне в началото (официалните данни сочат пробег от 420 км по WLTP).
Пълното зареждане на автомобила от стенно устройство с трифазен ток (11 кВт) трае седем часа и половина. От станция с постоянен ток EQC се зарежда с до 110 кВт и за около 40 минути запълва 80 процента от капацитета на батерията.
Икономичното шофиране за постигане на максимален пробег изисква железни нерви и самообладание – само те ще ви помогнат да се противопоставите на опияняващото усещане, когато натиснете силно ходовия педал. Двете асинхронни електрически машини – по една на предния и на задния мост – генерират до 408 к.с. и ускоряват тежащия 2,5 тона EQC до 100 км/ч за около пет секунди. На шосе със завои SUV моделът следва зададената линия стабилно, но с известно клатене при по-бързо шофиране; теглото на батериите (650 кг) се уравновесява от по-ниския център на тежестта и не създава особени проблеми.
На всеки от двата моста има задвижващ блок от електромотор, едностепенна трансмисия диференциал и силова електроника, доставяни от ZF. Лостчетата от двете страни на волана не служат за ръчна смяна на предавки, а задават степента на рекуперация при отпускане на ходовия педал. С най-ниската степен автомобилът се движи свободно по инерция, а при най-високата спира с отрицателно ускорение 0,25 g.
За рекуперация и икономия на електроенергия се грижи и автоматичният режим, който съобразява поведението на автомобила с условията на пътя. Системата черпи данни от навигацията дори когато тя не ви води по някакъв маршрут, както и от разпознаването на пътни знаци и др. При спускане по наклон или приближаване към зона с ограничения тя сама решава да увеличи степента на рекуперация. Човек отначало изпитва известно безпокойство, усещайки, че поведението на автомобила се променя, но постепенно, казват, се свиквало. Ние нямахме това време, понеже ни очакваха още два електрически модела.
Mercedes-Benz EQV 300
Само допреди по-малко от десет години, когато семейните ванове бяха на мода, всяка марка бързаше да запълни гамата си с такива автомобили във всеки клас. После така стана при SUV моделите и кросоувърите, а ванът като че ли загуби престиж. Това може би обяснява стремежа на хората от Daimler да наричат електрическата V-класа не „ван”, а „лимузина”.
Добре, нека да е лимузина – пък и вътрешният простор наистина е като в голям и луксозен автомобил – какъвто EQV всъщност е. Кабината може да побира до осем пътници, но комфорт от най-висок клас предлага шестместната конфигурация. Това се отнася и за климатизацията, която често е проблем за електромобилите. С приложение на телефона си обаче можете да затоплите или охладите салона още докато автомобилът се зарежда.
Самото зареждане на батерията с нетен капацитет 90 кВтч от 11-киловатово стенно устройство трае по фирмени данни „по-малко от 10 часа”, а от станция за бързо зареждане с постоянен ток – около 45 минути (до 80% от капацитета).
За разлика от EQC, при EQV акцентът не е върху динамиката, а върху лукса и усещането за благополучие. Затова дългият над пет метра ван се задвижва не от два, а от един асинхронен електромотор (204 к.с.), свързан с предния мост. Въпреки два пъти по-малката мощност и по-голямата батерия обаче автономният пробег на вана, пардон, лимузината, е по-малък от този на SUV модела и възлиза на 350 км по WLTP. Причината може би се крие както в по-високото тегло от 2,8 тона, така и в по-голямото въздушно съпротивление на импозантния автомобил, което не може да се компенсира с рекуперация.
При всичко, което споменахме за размерите и масата на EQV, не можем да не споделим впечатлението си за това колко приятен за управление е той. По шосе със завои внушителната машина демонстрира неочаквано добра динамика и само свиренето на гумите ни подсказва да не прекрачваме границите на разумното. А и основното предназначение на EQV е да превозва VIP пътници, които може би няма да са във възторг от желанието на шофьора да си достави малко радост зад волана.
Mercedes-Benz EQA 250
Последно се качваме в най-новата от трите електрически машини с характерната EQ физиономия. Впечатлението ни е, че седим доста високо – и това не е някакво заблуждение. Защото към присъщите на един SUV модел 20 сантиметра пътен просвет се добавя и височината на акумулаторния пакет с капацитет 66,5 кВтч, осигуряващ автономен пробег от 420 км по WLTP. Електромотор със 190 к.с. задвижва предните колела. По-късно тази година се очаква появата на версия с двойно предаване (всъщност с два електромотора – на предния и на задния мост).
Като във всеки компактен автомобил, на предните седалки е доста просторно, а на задните – не толкова. Подобно на другите два модела, за които споделихме впечатления, EQA не е базиран върху специална платформа за електромобили. В основата на конструкцията му е платформата MFA2 – както и при всички останали от семейството на А-класата. Затова можем да сме доволни, че разполагането на батериите не е отнело от пространството за пътниците и багажа – най-отзад под пода дори има кутия за заряден кабел.
Ако вкъщи имате стенно трифазно устройство, с този кабел можете за заредите напълно EQA за 5 часа и 45 минути. На станция за бързо зареждане автомобилът черпи постоянен ток с мощност до 100 кВт и запълва 80% процента от батерията си за 30 минути.
EQA разполага с всички системи за икономично шофиране и рекуперация, за които стана дума по-горе. И тук умни устройства подсказват къде можете да заредите и кога е време да намалите скоростта. Това впрочем може да ви спести и някоя глоба, защото системите се съобразяват и с пътните знаци. Иначе обстановката в купето, оформлението на арматурното табло и всичко останало е на обичайното за Mercedes ниво.
Същото важи и за цената. В България тя започва от 105 600 лева. В други страни държавата стимулира покупката на електромобил и монтирането на домашно зарядно устройство. Можем да се надяваме, че и българският законодател ще вземе подобни мерки.
Що се отнася до останалите два модела, те се предлагат срещу най-малко 145 800 лв. (EQC) и 157 600 лв. (EQV). При тях обаче държавната помощ едва ли ще изиграе голяма роля. По-важно ще е темпото, с което ще бъде изградена гъста и достъпна мрежа за зареждане.
Текст: Владимир Абазов