Сравнение на три компактни кросоувъра с Plug-in хибридно задвижване
Благодарение на хибридното си задвижване технически сродните компактни SUV модели на Opel и Peugeot – съответно Grandland X и 3008, достигат мощност 300 конски сили. Volvo XC40 разполага с 261 к.с. При пълна газ и трите модела са под високо напрежение и освен с икономичност се отличават с мощно ускоряване.
Очаквай неочакваното. Това е ясно, но какво се случва именно тук и сега? Тук – това е тестовата отсечка на auto motor und sport на летището в Лар. Сега – измерване на ускорението. Неочакваното – от място до 100 км/ч за 5,5 секунди. С компактен хибриден SUV модел, чиито електрически машини всъщност би трябвало да подкрепят двигателя с вътрешно горене с цел по-икономично, а не по-спортно поведение. Само че въоръженият с 300 к.с. и 520 Нм турбохибриден Opel Grandland X е способен на почти неприлично бързи спринтове.
Това до голяма степен го може и Peugeot 3008, който се изстрелва напред, теглен от почти същия технически пакет. Или – с леки ограничения, но все пак впечатляващо – Volvo XC40 с две моторни сърца. Представителят на шведската марка е принуден да се задоволи с по-малко мощност и въртящ момент, както и с три вместо четири цилиндъра; системната мощ при него възлиза на 261 к.с. и 425 Нм въртящ момент.
Възможно е да сте от онези, които не изпадат в захлас от изблиците на сила при трите компактни SUV модела. Вероятно много повече предпочитате да узнаете какви са ефектите от тежката електротехника по отношение на икономията на гориво – нали в крайна сметка тя е била замислена главно с такава цел.
Както знаете, plug-in хибридите могат да проявят предимствата си само ако редовно биват включвани в контакта и оттам по възможност получават ток от алтернативни източници. Следователно всяко по-дълго пътуване е най-добре да започва със зареден догоре акумулатор. Който обаче през нощта зарежда с евтин ток, произведен от въглища, на сутринта ще стартира с черна точка в екологичния баланс.
На помощ идва зеленото сърце
А ако разчитате на обществени колонки за зареждане с ток, трябва да притежавате яркозелено сърце, за да инвестирате в plug-in хибрид – защото цените, на които търговците предлагат електроенергията, превръщат всяка калкулация на разходи и ползи в някакъв фарс. При такова разминаване между икономия и икономика основен аргумент остава дълбоката ценностна нагласа.
Дори и само поради това, че производителите на тестваните от нас модели са оценили електрическата мощ с тлъста надбавка над цената на версиите, задвижвани само от мотори с вътрешно горене. Тук обявяват стойности, каквито традиционните клиенти, поне на Opel и Peugeot, биха преглътнали доста трудно. Дори и на някой купувач на Volvo би могло леко да му прилошее, когато види, че цените на един компактен SUV модел започват в конфигуратора чак от 88 953 лв. При Peugeot исканата сума е най-малко 95 355 лв., а при Opel – 90 705 лв. Обяснението е, че и трите изпитвани от нас варианта на задвижване са на върха в съответните моделни серии – по-мощни просто няма.
Peugeot и Opel разполагат в гамата си и с по-слаб хибрид – plug-in вариант с 224 к.с., и само с предно предаване, като началната цена е 42 150 евро (за 3008 в Германия) и 82 660 лв. (Grandland). При тях задният мост не участва в задвижването. За разлика от тях нашите две версии, наричани Hybrid4, разполагат с тази възможност още в името на модела и при определени обстоятелства предават въртящ момент към задния мост чрез допълнителен електромотор – и тогава са в еднаква степен с предно и със задно предаване.
Ако на пътя искате да се възползвате от предимствата на сцеплението в режим 4WD, ще трябва – както при Grandland така и при 3008 – да заявите това желание с натискане на един превключвател. Задният мост обаче се притичва на помощ само до 135 км/ч, докато предният, разположен до трансмисията електромотор при натоварване винаги повече или по-малко подкрепя бензиновия двигател. Въпреки че е вторият най-тежък в теста, във всеки скоростен диапазон моделът на Opel се усеща като най-жизнен. Още от това проличава, че въпреки че по принцип задвижващият тракт е същият като при Peugeot, двата автомобила са получили доста различни характери. С това се обясняват и разликите в разхода на гориво.
Дори в Grandland обаче незабавната тяга връхлита пасажерите само при старт с натисната спирачка – тоест при потегляне с предварително напрегнат задвижващ тракт, както обикновено се прави при измерването „от нула до сто”. Ако просто натиснете педала на газта и очаквате типичната груба сила от въртящия момент на електромобил, сигурно ще бъдете разочаровани – моделите на Opel и Peugeot потеглят, така да се каже, на две степени. Едва след кратко забавяне, някъде между 15 и 20 км/ч, влиза в действие пълната тяга, което се усеща като лек тласък. И без това по време на движение системата в двата хибрида не крие процесите на присъединяване и превключване между отделните компоненти на задвижването.
Електромотор тегли до 170 км/ч
Volvo разчитат на не толкова сложен подход; тук колелата на задния мост винаги се въртят свободно, следвайки предните. Електромоторът с мощност 60 кВт на предния мост участва в тягата до скорост от 170 км/ч, а над нея бива отсъединен и трицилиндровият бензинов двигател е принуден да поеме задвижването сам. Ясно е отнапред, че той върши работата си със значително повече шум и вибрации, отколкото четирицилиндровите агрегати на конкурентите и при натоварване издава бодро ръмжене. Ясно е също, че по-слабият XC40 не издържа на темпото на конкурентите при бързия старт.
Ако изберете режима Pure, шведският SUV ще бръмчи до 125 км/ч без помощта на агрегата с вътрешно горене. По нашия маршрут за електрически и хибридни автомобили той измина по този начин 50 километра, а моделът на Opel – само 37. Peugeot 3008 превъзхожда своя събрат по концерн с десет километра – очевидно защото се разпорежда по-икономично с електрическия ток. Това също е въпрос на настройка на електрическите компоненти. Впрочем донякъде икономичен е само Volvo с 21,5 кВтч на 100 км. А със своите 32,3 кВтч на 100 км Grandland не може да бъде наречен апостол на екологията. (3008 изразходва 26,3 кВтч/100 км).
Ако пък се движите изключително със силата на мотора с вътрешно горене, тоест с изтощени батерии, Opel е в състояние да използва бензина малко по-ефективно от Peugeot. Средно при спокойно шофиране по екологичния маршрут моделът на германската марка се нуждае от 6,4 вместо 6,6 л/100 км, което в нашата схема за сравнителни тестове бива отразено с една точка при т.нар. емисии „от източника до потребителя”. А най-много гориво изразходва Volvo (7,1 л/100 км).
При моделите, които се зареждат от контакт, определянето на средния разход зависи от профила на шофиране. Ако най-често правите тихи преходи на къси разстояния, ще се нуждаете преди всичко от електрически ток. При дълги пътувания обаче тежката, но изтощена батерия е предимно излишен товар. А за пестене на гориво може да разчитате единствено на рекуперация на енергия при спиране.
За да можем да сравняваме различни хибридни модели от гледна точка на тяхната икономичност, ние си служим с т.нар. ams профил. Той приема за даденост, че потребителят изминава годишно 15 000 километра, от които две трети на къси разстояния (максимум 40 км), по възможност в чисто електрически режим, а останалите – като дълги пътувания с използване на двигателя с вътрешно горене.
XC40 стига най-далеч на ток
В съответствие с това теоретично допускане Grandland харчи повече от своите съперници – 2,1 л бензин 95 и 21,5 киловатчаса на 100 километра, 3008 – 1,8 л и 19,2 кВтч/100 км, а XC40 – 1,9 л и 15,8 кВтч/100 км. При тези предпоставки последният от трите модела е най-икономичен, понеже може да измине най-голямо разстояние с електричество. Но той се нуждае от най-дълго време, за да зареди акумулаторите си – 5,6 часа. Това води до по-малко точки в оценката за продължителност на зареждането.
Тестовото зарядно устройство на auto motor und sport предлага трифазен ток с мощност 22 кВт, какъвто обаче не използва нито един от трите автомобила в този тест – всички се зареждат само еднофазово. Opel и Peugeot все пак са оборудваните с предлаганите допълнително (срещу 500, респ. 300 евро в Германия) по-мощни зарядни системи и за да получат енергия за 20 км пробег, остават закачени на кабела в продължение на 68 (Grandland), респ. 54 минути (Peugeot).
Ако искате да използвате възможно най-много предложения за зареждане с ток, трябва задължително да прочетете внимателно списъците с допълнително оборудване и да конфигурирате старателно автомобила при покупката. За модела на Volvo например не се предлага бордово зарядно устройство, но има заряден кабел тип 2 срещу 329 евро, в случай че купувачът желае да го придобие в допълнение към стандартната версия за домакински контакт. При Grandland кабелът Mode 3 струва 250, при 3008 – 200 евро.
Понеже plug-in хибридите са в състояние да постигнат нисък общ разход единствено с напълно заредена батерия, съветът ни е да си купите стенно устройство (уолбокс) за домашния гараж. Opel го предлага в ценовата си листа срещу 892 евро плюс монтаж. Peugeot посочва партньорска фирма, което предполага повече усилия от страна на клиента, отколкото ако трябва да маркира едно поле при конфигурирането. Сложни са нещата и при Volvo; ако вземете на лизинг XC40, можете срещу доплащане да включите стенното зарядно устройство в поръчката. Ако обаче искате да купите автомобила, трябва задължително да поискате оферта от дилъра.
С линията Business Innovation оборудването на Grandland е най-богато и според ценовата листа той е най-скъпият от трите модела (в България най-скъп е 3008, който се предлага само с ниво GT). И при разноските за гориво автомобилът получава най-малко точки, затова приключва раздела за разходи на последно място.
При това в оценката на качествата той все още има лека преднина. Тук в сравнение със събрата си по концерн той се профилира с по-обширно предлагано пространство, с по-лесно управление на функциите и с малко по-компетентно окачване. И да не забравим – с още по мощната тяга и донякъде по-определеното усещане от управлението – в случай че по настилката няма груби вълни, които внасят неспокойствие в поведението на пътя.
Всъщност нито една от трите кормилни уредби не изпъква с особена потребност да споделя информация за контакта с пътя. Във Volvo най-много да усетите влиянието от задвижването, докато бездруго създаващото изкуствено усещане управление на Peugeot с типичния за марката малък волан работи сякаш напълно откъснато от ходовата част.
Най-икономичният печели
XC40 си осигурява победа единствено в раздела за комфорт – с най-услужливото окачване, както и с най-богат асортимент от мултимедийно оборудване и асистиращи системи за повече комфорт. Освен това, типично за марката си, моделът блести при системите за безопасност и би спечелил и в съответния раздел, ако не беше показал най-дълъг спирачен път в теста. И при това – най-нехармонично усещане в спирачния педал.
Не трябва да забравяме и равенството с Opel при оценките за каросерия – тук XC40 импонира с най-разточителен товарен обем при пълна конфигурация на седалките и с най-добър обзор във всички посоки. Освен това той показва и най-висококачествена изработка и по този начин при всяко шофиране убеждава своя купувач колко правилно е било решението за покупка – въпреки че по точки моделът на Volvo се нарежда едва трети.
За първото място се борят братовчедите Grandland и 3008. Можем да обобщим изхода от тази равностойна борба по следния начин: Моделът на Peugeot предлага по-малко място, в него функциите се управляват по-трудно и се усеща по-силно клатене, той се движи по-нервно в права посока и е по-скъп от представителя на Opel. Но пък предлага по-широк асортимент от оборудване за безопасност и спира по-решително. Освен това е по-икономичен, което в крайна сметка накланя везните в негова полза. Все пак тук тестваме хибридни модели – при тях се очаква най-добрият да е и най-икономичният.
ОЦЕНКА
1. PEUGEOT
Решаващ за победата е сравнително ниският разход при същевременно чудесни динамични показатели. Обратната страна на медала са слабости при кормилната уредба и движението в права посока.
2. OPEL
Grandland умее доста неща по-добре от своя събрат по концерн 3008, предлага повече място и по-добър комфорт на окачването. Той обаче изразходва значително повече гориво, което е причина да изостане.
3. VOLVO
По-слабото задвижване го прави неравностоен по отношение на динамичните характеристики, електромоторът обаче работи икономично. XC40 губи точки при спирането и заради големия си диаметър на завиване.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт