Автомобилът се ползва и от предимствата на активните аеродинамични щори в решетката
• Коефициент на въздушно съпротивление от едва 0,32 – този аеродинамичен показател при новата Mokka е сред най-ниските в класа
• Аеродинамични завеси – намаляване на въздушното съпротивление и завихрянето, причинено от колелата и гумите
• Активни аеродинамични щори – aвтоматично затваряне на отворите на предната решетка при необходимост от по-малко охлаждане
Външният дизайн на новия Opel Mokka прави впечатление не само със своята изчистена линия и самоуверено излъчване, но се отличава и със забележителни показатели по отношение на аеродинамичната ефективност – встрани от потока на обичайното, но с отлично представяне при срещата с насрещния въздушен поток. Накратко - типично за Opel.
Със своя коефициент на въздушно съпротивление (cD) от едва 0,32, новата Mokka се нарежда сред моделите с най-добри аеродинамични показатели в своя пазарен сегмент и се присъединява към прочутите шампиони по аеродинамика на марката - от рекордната Calibra (0,26) до настоящите лидери в своите класове Astra (0,26) и Insignia (0,25).
Поради сериозните предизвикателства, породени от политиката за намаляване на емисиоте на CO2, ефективната аеродинамика придобива все по-голямо значение както в автомобилната индустрия, така и сред потребителите. Ниското въздушно съпротивление означава, че автомобилът се нуждае от по-малко енергия за преодоляване на съпротивлението на насрещния въздушен поток при движение, което от своя страна води до по-нисък разход на гориво и съответно до по-малко количество отделени емисии.
Подобно на всички други нови автомобили в гамата на Opel, в процеса на разработка инженерите на немския производител са предприели редица мерки за оптимизация на аеродинамиката на новата Mokka в аеродинамичния тунел на Изследователския институт по автомобилна техника и автомобилни двигатели към университета в Щутгарт.
В зависимост от варианта на изпълнение на модела, коефициентът на въздушно съпротивление е намален до отличната стойност от 0,32. “В продължение на десетилетия Opel заема трайна позиция на лидер в областта на аеродинамиката и нашата нова Mokka следва достойно тази продължителна традиция “, сподели управляващия технически директор на марката Маркус Лот. „Съвременните, усъвършенствани решения като въздушните завеси и активните аеродинамични щори бележат върха на технологичното развитие в областта на намаляването на въздушното съпротивление в автомобилната индустрия. Със своя забележителен дизайн, новата Mokka доказва, че привлекателният външен вид и аеродинамично ефективните форми далеч не се изключват взаимно.”
Много повече от привлекателна външност – самоувереният и изчистен дизайн намалява челната площ на каросерията
В основата на високата аеродинамична ефективност е малката, едва 2,27 м2 челна площ на каросерията на новата Mokka – фактор, който се влияе положително от изчистения и самоуверен дизайн на новото поколение на модела. С помощта на модерен CFD метод (компютърно моделирана динамика на флуидите - Сomputational Fluid Dynamics) и проява на изключително внимание към всяка малка подробност в аеродинамичния тунел, специалистите по аеродинамика на Opel са успели да сведат коефициента на аеродинамично съпротивление до забележително ниска стойност чрез фини настройки на изпълнението и оформлението на всеки детайл с отношение към подобряването на аеродинамичните характеристики.
Инженерите на марката са оптимизирали както емблематичния за новата Mokka дизайн Opel Vizor, така и оформлението на предните колони на покрива и външните огледала. Принос за подобряването на въздушния поток под автомобила има и аеродинамично оформената облицовка на дъното на двигателния отсек и долната част на каросерията. Новата Mokka прави впечатление с малките „перки” от двете страни на задния капак и издължения спойлер върху задния ръб на покрива, спомагащи за намаляване на Стр. 3 завихрянето на въздушния поток, което предизвиква увеличение на въздушното съпротивление. Освен това, спойлерът осигурява допълнителна аеродинамична сила на притискане и върху задния мост, с което подобрява допълнително стабилността на праволинейното движение особено при по-висока скорост.
Аеродинамични завеси и активни аеродинамични щори – нововъведения за повишаване на ефективността и намаляване на съпротивлението
Другите основни фактори, предизвикващи аеродинамично съпротивление са колелата, гумите и пространството под калниците. С цел предотвратяване на тяхното вредно влияние, новата Mokka разполага с иновативни въздушни завеси, които подобряват аеродинамичната ефективност в тази зона. Въздушната завеса използва вертикално разположени от двете страни на фронталната част на каросерията въздушни отвори, които формират тесни и високи въздушни струи, преминаващи отстрани на отворите на калниците.
Подобно на завеси, тези струи преграждат и намаляват завихрянето от предните колела и гуми, давайки възможност за плавно протичане на въздушния поток без излишно съпротивление в тези зони.
Новата Mokka се ползва и от предимствата на активните аеродинамични щори в предната решетка, които намаляват допълнително въздушното съпротивление и спомагат за снижаване на разхода на гориво чрез автоматично затваряне на отворите на решетката в режимите, при които не е необходим висок дебит на охлаждащ въздух. Доскоро това нововъведение се срещаше най-често при значително по-скъпите представители на по-високите пазарни сегменти.
В затворено положение, автоматичните щори подобрява въздушната обтекаемост на каросерията, пренасочвайки насрещния въздушен поток около фронталната част, назад и настрани, а не през по-малко ефективното от аеродинамична гледна точка двигателно отделение.
Щорите се отварят и затварят в зависимост от температурата на охладителната течност на двигателя и скоростта на движение. Така например, щорите се отварят при изкачване на автомобила нагоре по стръмнина хълм или при шофиране в Стр. 4 условия на натоварено градско движение в горещо време.
И съответно щорите остават в затворено положение в случаите, в които се изисква по-малко охлаждане на двигателя - например при спокойно движение по междуградски отсечки. Резултатите от предприетите мерки и положените усилия са впечатляващи - в сравнение с предходното поколение на модела, чиито коефициент на въздушно съпротивление е 0,35, емисиите на CO2 на новата Mokka в условията на цикъла WLTP са с до 9,0 г/км по-ниски, докато въздушното съпротивление при движение с разрешената на магистрала скорост е намалено с цели 16%. Аеродинамично оптимизираният нов Opel Mokka е първият модел, който освен новото лице на марката Opel Vizor, носи обновената емблема Opel Blitz и централно разположен надпис на модела върху задния капак.
Това е и първият модел на Opel с арматурно табло Pure Panel и изцяло цифрови показания на контролните прибори. И не на последно място, новата Mokka е и първият на Opel, който от момента на пазарната премиера ще се предлага и във вариант с електрическо задвижване наред с гамата от високоефективни двигатели с вътрешно горене.