Европейското рамково споразумение определя инвестициите в продукти и осигурява гаранции. Мениджмънтът и представители на служителите се споразумяха за съкращаване на разходите. Преминаването от GmbH (OOД) към AG (АД) е обща цел.
Мениджмънтът на Opel/Vauxhall и представители на служителите достигнаха предварително споразумение в подкрепа на плана за бъдещето на марката. Споразумението, чиято цел е изграждане на основа за устойчиво развитие на Adam Opel GmbH, е базирано на инвестиционни и продуктови ангажименти за атрактивна продуктова гама, а също така и за развиване на Международния технически развоен център в Рюселсхайм като част от глобалната мрежа за продуктови разработки на GM.
Във фокуса на споразумението е разработването и въвеждането на нови продукти като например малък автомобил, позициониран под Corsa. За целта бе установен и пусков срок. Продуктовият план е основан на направеното през началото на февруари съобщение, че компанията ще инвестира 11 милиарда евро в нови продукти, алтернативни системи за задвижване и други инициативи, свързани с растежа й.
Постигнато бе и споразумение за намаляване на разходите за трудови възнаграждения с 265 милиона евро в Европа, от които 176,8 милиона евро ще бъдат спестени само в Германия. В случай, че някой от планираните продукти не може да бъде реализиран, спестените средства ще бъдат поставени в специална набирателна сметка и ще бъдат върнати на служителите. И двете страни се съгласиха, че Adam Opel GmbH ще бъде трансформирана в AG (Акционерно дружество).
И двете страни са наясно също, че са необходими съкращения на работна ръка. Мерките ще бъдат приложени в зависимост от нуждите в различните отдели и заводи на компанията и съгласувани с представители на местните служители. След като процеса на преструктуриране приключи, ще се предотвратят принудителни уволнения за периода на споразумението.
Европейският форум на служителите (EEF) положи основите на съглашението на своята среща на 19 май. В момента споразумението се дискутира в различните европейски държави, а формалното ратифициране се очаква в следващите дни. В допълнение мениджмънтът на Opel и представители на служителите постигнаха рамково споразумение за разположените в Германия заводи в Рюселсхайм, Бохум, Кайзерслаутерн и Айзенах.
“Този европейски рамков договор и индивидуалните споразумения за всяка една държава, включително Германия, са важни стъпки по пътя към нова и успешна компания,” отбелязва изпълнителният директор на Opel Ник Райли. “За нас е важно, че мениджмънтът и представителите на служителите могат да работят заедно и да споделят общата си визия за успешно бъдеще.”
“Приемайки споразумението, служителите показват, че са готови и имат желание да допринесат за бъдещето на компанията, получавайки сигурност и дългосрочни перспективи в замяна“, добавя представителят на работниците Клаус Франц. „По този начин са удовлетворени и необходимите за правителствени гаранции изисквания.”
В рамковото споразумение и двете страни ясно обявиха че приносът на служителите е само част от цялостната финансова концепция. Останалите части се включват във финансиране от компанията майка General Motors и заеми, за които фирмата е поискала правителствени гаранции. Прилагането на инициатива за намаляване на разходите ще бъде разпределено в различните европейски заводи и отдели на справедлива основа.
Бързо прилагане във всяко едно звено
Принципите на рамковото споразумение ще бъдат бързо приложени към всяка част от компанията. Те включват детайли, отнасящи се до схемата за печалби на служителите, както и отделен трудов договор, включващ гъвкави възможности за работа на смени в областта на инженеринга.
В Германия системата за намаляване на разходите включва следните елементи:
- Еднократно плащане: премахва се еднократното изплащане, покриващо периода от 1 май 2010 година до 30 март 2011 и възлизащо на брутната сума от 320 евро (120 евро бруто за стажанти).
- Задържане на нивото на заплатите: договорите с електрическата и металната индустрии през февруари 2010 година доведоха до планирано увеличение на заплатите от 2.7% от 1 април 2011 година. Това увеличение ще бъде отсрочено до 31 януари 2012 година.
- Намаляване на коледните бонуси и тези за отпуск. Намаляването им ще е до 50 процента от сегашните.
Подобни договорености са постигнати и на други места в други европейски държави.
Намаляване на разходите, но също инвестиции в продукти
“Преговорите не бяха лесни. Компанията понесе ударите на световната криза и трябва да се преструктурира към по-ниски обеми“, комянтира Ник Райли. „От друга страна ние трябва да продължим да инвестираме в нови технологии и продукти, за да запазим статута на Opel/Vauxhall като водеща европейска автомобилна компания, която може да бъде конкурентна навсякъде по света."
"Аз уважавам важното сътрудничество с профсъюзите в една компания, която се развива и съм благодарен на служителите, които са съпричастни към каузата. Те ще бъдат възнаградени с постоянна работа и с възможността да участват и споделят икономическото възраждане на компанията. В крайна сметка всяка от ангажираните страни прави най-доброто за компанията. Сега ние имаме обща основа за печелившо развитие”, завършва Райли.
“Намаленията на разходите, с които се съгласихме, са за сметка на някои странични дейности, но в замяна ще получим възможност за свежи инвестиции, създаване на нови иновативни продукти и повече сигурност за работните места. По този начин Opel и неговите служители получават обещаващи възможности за бъдещето,” отбелязва Клаус Франц.
Както Райли, така и Франц изказаха благодарност към правителствата, които изразиха подкрепата си с частично гарантиране на банковите заеми, както и към General Motors за финансовата и цялостна подкрепа.