Зад волана на първия изцяло електрически сериен модел на френския производител
Французите определено имат афинитет към малките модели с електрическо задвижване, съдейки по Zoe например – един от пионерите на този пазр въобще. Сега моделът на Renault се сдобива с конкуренция в лицето на Peugeot e-208, който вече имахме възможност да опитаме на пътя под формата на прототип.
Спомняте ли си още времената, когато по пътищата на Европа започнаха да се появяват първите серийни електромобили? Онези малки и малко по-големи неща със странни форми, смешни колелца и екзотични названия като I-MIEV, Fluence и IQ? Странни возила, които можеха да откажат от идеята за електромобил и най-запаления природозащитник… За щастие тези времена заедно с първите плахи и неуверени стъпки на масовата електрическа мобилност постепенно остават в историята, а по улиците се появяват все по-зрели, естетични и ефективни електромобили.
Най-свежият пример в тази насока е Peugeot e-208, от който буквално струи френски шик. И макар електрическият вариант на новото поколение на 208 официално все още се намира в прототипна фаза на развитие, вниманието към детайла и модерният дух при него са наистина впечатляващи. Имахме възможност да добием първи впечатления за него на пътя наред с бензиновата версия на 208, която ще излезе на пазара малко по-рано.
Външните разлики между моделите с ДВГ и електрическата версия са минимални и на практика ограничени до леки нюанси в оформлението на стилистичните детайли. В предната решетка са използвани апликации в основния цвят на каросерията, емблемата с лъвчето е с оригинално покритие в менящи се цветове и разбира се, надписът върху задния капак гласи „e-208”.
Допълнителната малка буква „е” е ясен знак, че пред вас стои модел с пълноценно електрозадвижване на акумулаторни батерии или BEV (Вattery Еlectric Vehicle). Тяговият електродвигател е с мощност 100 кВт (136 к.с.) и следва да осигури автономен пробег от 340 километра, измерен по по-близката до условията на реалното пътно движение процедура WLTP. Необходимата за това енергия се съдържа в комплекта акумулаторни батерии с общ капацитет 50 кВтч. При наличие на подходяща бързозарядна станция (с мощност 100 кВт) времето за възстановяване на 80% от капацитета се съкращава до половин час. Ако искате да зареждате догоре всяка вечер, трябва да инсталирате в дома си си стенен заряден модул Wallbox, който според инженерите на Peugeot се справя със задачата за пет часа и петнайсет минути, а ако не бързате заникъде, можете да ползвате и ток със стандартно напрежение от нормален домакински контакт – времето за зареждане в този случай е около 16 часа.
Напълно конкурентоспособен
Мощността от 100 кВт поставя електрическия 208 на равна нога с малобройната за момента конкуренция в този клас, в чийто състав влиза и използващият същата технологична платформа братовчед от Рюселсхайм в лицето на Opel Corsa-e. Разлики по отношение на силовия тракт между тях практически няма, а и очакваният на пазара през следващото лято VW ID.3 не е много по-мощен със своите 125 кВт.
Остава да седнем зад волана. Вече традиционно за френския производител, той е доста малък, а цялостната ергономична концепция на арматурното табло е различна от всичко друго на пазара. Което не я прави неудобна или затрудняваща управлението и обслужването на функциите – просто изисква малко привикване. При новия 208 водачът има директно пред себе си голям екран с триизмерна графична картина на показанията на контролните прибори, а в средата на арматурното табло е разположен още един сензорен дисплей с диагонал пет, седем или десет инча в зависимост от нивото на оборудването.
Още базовото изпълнение разполага серийно с функция за предупреждение на водача при преумора, асистенция при внезапно спиране, система за разпознаване на пътните знаци, както и с климатична инсталация (с ръчно управление) и аудиосистема. Всичко това е доста впечатляващо за автомобил в този клас, чиято цена във варианта с електрозадвижване ще стартира от 30 450 евро на германския пазар. Листата с допълнително оборудване е много дълга и ако човек пожелае, може да поръча почти всички модерни електронни системи за подпомагане и комфорт на водача.
С останалото в новия модел получихме възможност да се запознаем отблизо на строго охранявания изпитателен полигон в Мортфонтен. Процедурата по стартирането е безкрайно проста – натискате бутона с надпис „Start Stop” и леко подавате „газ”. Електрическият 208 потегля бодро, плавно и практически безшумно, тласкан от постоянно наличните 260 нютонметра въртящ момент, способни моментално да осигурят почти спортни, много изненадващи за този автомобилен клас характеристики на ускорението. По отношение на динамиката моделът без съмнение ще се справи не само с изпитанията на градската среда и седмичното пазаруване, а и с по-дългите пътешествия през уикендите и ваканциите.
Окачването на e-208 се представи доста добре на отчасти неравната настилка на тестовия полигон, демонстрирайки френска мекота и елегантност, но електромеханичният сервоусилвател на управлението би могъл да е по-щедър с обратната информация, а двустепенният механизъм за рекуперация на енергията при намаляване на скоростта на електрическата версия се нуждае от още малко фини настройки, за да достигне хармонията на спирачното действие при вариантите с ДВГ.
Иначе новото поколение на 208 прави добро впечатление с динамичното си, лесно за контролиране поведение и напълно приличното като обем и гъвкавост вътрешно пространство. Ясно е, че багажникът (265 литра + 44 литра под резервното колело) можеше и да е по-голям, но това едва ли ще спре тези, които ще харесат останалото в модела. А електрическата версия на 208 може да остане в историята като един от моделите, участвали в революцията като водачи, а не като зрители.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Въпреки че електрическото задвижване се нуждае от още малко фини настройки, цялостната хармония с новия 208 вече е налице. С това Peugeot са на гребена на вълната и могат да се считат добре подготвени за близкото бъдеще.
Teкст: Биргит Пример
Снимки: Peugeot