Зад волана на испанския спортист, който се крие под камуфлажа на семейно комби
Ако не сте познавач и не обърнете внимание на детайлите като предната броня с уголемени въздуховоди, 19-цоловите джанти, иззад които издайнически се показват червени спирачни апарати, спортните странични прагове и задната броня с дифузор и спортни накрайници на изпускателната уредба, спокойно може да сметнете този автомобил за съвсем обикновено комби. И обективно погледнато, в определена степен ще сте съвсем прави - защото дори и във варианта Cupra, Seat Leon ST продължава да бъде един удобен, практичен и елегантен семеен транспортьор с много място в интериора, голям багажник и съвсем годен за всекидневна употреба комфорт.
Атмосферата в интериора също е по-скоро сдържана, макар че предоставящите надеждна странична опора за тялото спортни седалки и спортният волан определено загатват за динамичния потенциал, който се крие под спокойната външност.
Пълен с изненади
А истината е, че Seat Leon ST Cupra наистина има с какво да ви изненада. Двулитровият бензинов турбомотор е с максимална мощност 300 конски сили, които за разлика от останалите изпълнения на Leon Cupra се предават към четирите колела, вместо само към предния мост. Технологията за задвижване на всички колела е добре позната например от VW Golf R и работи на основата на последното поколение Haldex съединител. В съчетание с двойното предаване, масивното комби тежки 1545 килограма - повече от сто килограма над стойностите на познатите досега изпълнения на компактния спортист. Именно с оглед на този факт обаче човек остава още по-изумен от бясното настървение, с който се ускорява тази машина напред. Спринтът от място до 100 километра в час се изпълнява за невероятните 4,9 секунди - с повече от половин секунда по-бързо спрямо събратята с предно предаване.
Завидно добър на писта
Освен това, както успяхме да се убедим по време на изпитанията на пистата НАВАК край Белград, пълноприводното задвижване осигурява великолепно сцепление с настилката при всякакви условия, граничният режим се достига късно, а автомобилът остава винаги лесен за овладяване. Прогресивното кормилно управление също върши работата си страхотно и осигурява на водача много добро чувство за случващото се между предните колела и асфалта. Шестстепенната трансмисия с два съединителя разполага с много убедителен спортен режим на работа, който почти не оставя неудовлетворени желания и прави използването на ръчния модус за смяна на предавките едва ли не излишен. Увеличеният от 350 на 380 максимум на въртящия момент е наличен в забележително широкия спектър между 1800 и 5500 завъртания на коляновия вал в минута, а благодарение на страхотното механично сцепление тягата се предава възможно най-ефективно към колелата. Резултатът - динамика, която може да "скрие точките" на почти всички преки пазарни опоненти на модела. Звучи добре като за семейно комби...
Текст: Божан Бошнаков