Зад волана на Levorg 2017, оборудван с новата система за асистенция EyeSight.
„Включете спортен режим на трансмисията, натиснете педала докрай и ускорете. При конусите отпуснете педала и не правете нищо повече.“ Трудно е да следваш методичните напътствия на инструктора, когато стремително наближаваш автомобила пред теб, пък било той и бутафорен. Малко преди него Subaru Levorg издава пронизителен звук, след това започва да намалява, а в последните метри упражнява пълното усилие на спирачната система с ускорение около 1,0 g. Автомобилът застива на броени метри от рисунката пред нас.
Всъщност функцията за аварийно спиране е само една от множеството, които са включени в системата EyeSight на Levorg, и е част от серийното оборудване на всичките му версии. Но за нея – малко по-късно. Преди това няколко думи за самия автомобил.
Автентичност във всеки детайл
Продажбите на Levorg в Европа започнаха през миналата година. Принципно той е наследник на Legacy, но има по-компактни форми от него и е базиран на платформата на Impreza. По отношение на дължината си със своите 4690 мм се вмества между Skoda Octavia (4659 мм) и новата Astra Sports Tourer с нейните разточителни 4702 мм. Предлага се само като комби модел и очевидно играе в лигата на компактните автомобили. Както всички модели на Subaru обаче и Levorg търси като клиенти особени индивидуалисти. Изострената му и стремителна предна част в известна степен дължи динамизма си на скосеността на предния капак, което пък е резултат от намиращия се под него боксерен двигател, увенчан с купол за междинния охладител, разположен хоризонтално над мотора. Да, типичният за Subaru боксерен мотор със всичките му присъщи предимства, като балансирана работа и възможност за осигуряване на нисък център на тежестта. Освен това за разлика от събратята си в този автомобилен клас двигателят е разположен надлъжно и задвижва и четирите колела през вариаторна автоматична CVT трансмисия с преобразувател на въртящия момент. Агрегатът е напълно нов, има работен обем 1,6 литра, принудително пълнене с двуструен турбокомпресор и директно впръскване, максимална мощност 170 к.с. при 4800–5600 об./мин и максимален въртящ момент 250 Нм в интервала от 1800 до 4800 об./мин. Колкото и да търсите обаче, няма да откриете друг задвижващ агрегат в офертата с предложенията, поне засега. Може и това да е част от индивидуализма на Subaru, който още от 70-те години има изключително силни позиции на пазара в Щатите, оставащ основен за него и до ден днешен. Въпреки това липсата на дизелов агрегат изглежда странно на фона на факта, че именно заради европейския пазар японската компания създаде уникален боксерен дизелов двигател. Дали такъв ще се включи в гамата на Levorg и дали това въобще е възможно технически, все още не е ясно.
Пак за разлика от повечето конкуренти от този сегмент във версии с двойно предаване, Levorg не следва типичната конфигурация с разположен при задния мост ламелен съединител. Все пак се използва именно такъв, но той е интегриран в компактната предавателна кутия и стандартно предава 40 процента от въртящия момент към задния и 60 процента към предния мост. Пропорцията непрекъснато варира в зависимост от ситуацията на пътя. Самата предавателна кутия има доста компактна конструкция и в зависимост от степента на натискане на педала (над 65 процента) започва да симулира шест различни степенувани предавки. Към това в уравнението се добавят независимо окачване на четирите колела с Макферсън елементи отпред и триъгълни носачи отзад и изключително устойчива на усукване каросерия с различни типове многофазни стомани. Така идваме и до същината на последната презентация, включваща серийната за всички версии система за асистенция на водача EyeSight.
Две камери по подобие на човешките очи
По подобие на симетрията в задвижването (както от Subaru се изразяват, symmetrical all wheel drive) последното поколение на системата е базирано на две цветни камери, разположени в защитена зона зад предното стъкло и създаващи стерео ефект. Разбира се, аналогията е в рамките на шегата. Нищо шеговито обаче няма в прецизната работа на устройството, базирана върху принципа на човешките очи с определяне на разстоянието до даден обект на базата на ъгъла между тях и обекта. В случая разстоянието се определя, като се прави анализ на изображенията от двете камери и се сравняват отделни еднакви елементи от тях, респ. разстоянието между тях. Така софтуерът определя не само разстоянието до обектите отпред, но и ги нарежда по приоритети. Инженерите на Subaru смятат това решение за по-добро и надеждно от предишното с радарни елементи в предната част на автомобила и една камера. Ъгълът на обхват на камерите в новата система е 9 градуса, а разстоянието, до което функционира нормално, е 110 м.
На базата на това са организирани и функциите на системата. Сред тях са предупреждението за опасност от удар отпред, функциониращо от нула до 200 км/ч, и предупреждението за „шарене“ из лентата, индикиращо вероятно заспиване на водача. Интересна е и системата, намаляваща подаването на газ към двигателя в ситуации като потегляне в кръстовище, при което предната кола спира, за да изчака други, и се създава опасност от удар. Към това се добавят адаптивният круиз контрол, предупреждението за опасност от напускане на лентата за движение и предупреждение, че предният автомобил потегля. Друга подпомагаща система, за която стана дума в началото, прилага спирачно усилие от 0,4 до 1,0 g при установяване на обект пред автомобила. При разлика в скоростта, по-малка от 50 км/ч, тя спира автомобила напълно, а при по-голяма значително намалява щетите. Част от системата е и асистентът за спазване на лентата (който прилага усилие във волана, за да върне автомобила в правилната траектория) и групата от LED елементи зад контролните уреди и до предното стъкло, информиращи с червени, жълти и зелени цветове за отстоянието до предния обект. Израз на ефективността на системата са високите оценки за работата й на ADAC, EuroNCAP, американската организация за безопасност IIHS и японската JNCAP.
Текст: Георги Колев