Характерна SUV външност, боксерен двигател, задвижване на всички колела и безстепенна CVT трансмисия
Въпросът дали XV е истински SUV е интересен, но само от теоретична гледна точка. На практика технологичното родство с Impreza остава на заден план, а увеличеният с девет сантиметра клиренс, масивните защитни панели на каросерията и елементи като шините за багажник на покрива даряват новото поколение на XV не само със съществени предимства при движение извън утъпканите пътища, но и с толкова харесваното напоследък от потребителите авантюристично SUV излъчване. Фактът, че тук това не е просто шоу за публиката, се потвърждава и от емблематичното за японската марка двойно предаване, съчетано с ниския център на тежестта, осигурен от не по-малко типичния за Subaru бензинов боксерен двигател с работен обем от два литра. За разлика от множеството модерни напоследък SUV подобия по пътищата, компактният XV разполага не само с външността, но и със съдържанието, необходимо за движение в неравен, стръмен и хлъзгав терен. Функцията за автоматичен контрол на спускането по стръмнини и режимът X-mode на двойното предаване, който подобрява сцеплението при движение с до 40 км/ч в сложни условия не са играчки, а напълно ефективни оръжия за борба с мистър Мърфи, който само чака да тръгнете на ски или за риба…
В градското ежедневие няма да усетите много от тези възможности, но много хора ще останат доволни от удобството на високо разположните седалки и качественото изпълнение на интериора с нетипична, но доста практична подредба на арматурното табло с два екрана на централната конзола. Управлението на голяма част от функциите може да се осъществи с (многобройните) бутони на волана, което след известен период на привикване става без да се разсейвате от пътя пред вас.
Далеч от WRC
В съзнанието на феновете името Impreza е трайно свързано със Световния рали шампионат, но XV е доста далеч от спортните амбиции на своя близък технологичен родственик. Серийната при всички варианти на модела безстепенна автоматична трансмисия Lineartronic подбира прецизно предавателните числа и притежава таланта да остава напълно незабележима при по-спокоен стил на шофиране. Но ако решите да пришпорвате редовно атмосферния боксер със 156 к.с., бързо ще усетите теглото от 1,5 тона на XV по работата на трансмисията, която рязко скъсява предавките, търсейки въртящия момент във високите оборотни режими и съответсващите им високи нива на шума. В крайна сметка динамиката на новия XV може да се нарече прилична, но без каквито и да било спортни амбиции. Такова е и поведението на окачването, което се стреми към постигане на добър баланс от стабилност и комфорт при спокойно пътувне, където средният разход на гориво се движи около 8,5 л/100 км. Пк принцип е възможно да слезете и до ниво под седем литра, но за целта трябва сериозно да се въоръжите с търпение.
Subaru са се отнесли доста сериозно към безопасността и XV разполага серийно с много от съвременните електронни помощници на водача. Комфортното и мултимедийното оборудване на версията Exclusive също си го бива и съдържа както навигационна система, така и адаптивен круиз контрол.
ОЦЕНКА
+ Просторен интериор, качествени материали и изпълнение, отлично сцепление на всякакъв терен, много електронни системи за асистенция на водача
- Комбинацията от двигател и трансмисия се отличава с относително висок разход и на моменти високо ниво на шума
Текст: Мирослав Николов