Новото издание на Vitara бележи началото на поредица от модели, с които японската марка възнамерява значително да засили присъствието си на европейските пазари.
За да избегнем някои недоразумения, би било добре като начало да обясним в кой точно сегмент от пазара ще се позиционира Suzuki Vitara занапред. Новият модел не е пряк наследник нито своя малък едноименен предшественик, нито на значително по-голямата и по-проходима Grand Vitara. Suzuki Vitara вече няма да бъде всъдеход в класическия смисъл на понятието – новото му амплоа го причислява към непрекъснато разрастващата се категория на малките кроувъри, изправяйки го в директна конкуренция с модели като Opel Mokka, Renault Captur и Nissan Juke. И за да бъде картината кристално ясна следва да добавим, че със своите 4,17 метра каросерийна дължина Vitara е с почти 13 сантиметра по-къса в сравнение с модела SX4 S-Cross, а разликата в междуосното разстояние е 10 см повече в полза на по-големия от двата автомобила.
Компактен отвън, просторен отвътре
Благодарение на интелигентното оползотворяване на вътрешното пространство, в действителност Suzuki Vitara се усеща приблизително също толкова просторна, колкото и SX4 S-Cross. Базовият обем на багажното отделение от 375 литра също е напълно задоволителен, а при сгъване на задната седалка стойността достига до 1120 литра. От гледна точка на ергономията мястото на водача и отлично подредено, добре се представя и новата инфо-развлекателна система, която за пръв път намира приложение в европейски модел на марката. радващо е да се отбележи, че от Suzuki са се постарали клиентът да има доста богат избор от възможности за индивидуализация както на интериорния, така и на екстериорния дизайн – в това отношение Suzuki Vitara обещава сериозен отпор срещу основните си пазарни опоненти. Независимо какво оборудване са избрали обаче, купувачите на модела засега ще се наложи да се примирят с доста посредственото качество на пластмасата, която е използвана за направата на таблото и вътрешните панели на вратите – силно се надяваме, че при едно бъдещо частично обновление този недостатък ще бъде отстранен.
Що се отнася до задвижването, подобно на SX4 S-Cross, Suzuki Vitara може да бъде поръчана с предно или с двойно предаване, а палитрата от двигатели включва два агрегата с идентичен работен обем от 1,6 литра – атмосферен бензинов мотор със 120 к.с. и 156 Нм и турбодизел, също със 120 конски сили, но със значително по-висок въртящ момент от 320 нютонметра. Бензиновият модел се куплира с петстепенна механична трансмисия, докато при дизеловия предавателната кутия е с шест предавки. През следващата година се очаква гамата да бъде разширена от нов 1,4-литров бензинов турбомотор и класически автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент за бензиновия мотор, както и с първата в историята на марката трансмисия с два съединителя, която ще може да се поръча в съчетание с дизеловия двигател.
Прецизно пътно поведение
По време на първите изпитания на модела имахме възможност да натрупаме впечатления от дизеловия вариант на Vitara във върховото ниво на изпълнение GLX и екипиран със система за задвижване на четирите колела AllGrip. Въпросната технология осигурява доста добро сцепление при движение в пресечен терен, но предвид сравнително малкия клиренс, неголемия ход на окачването и липсата на допълнителни технически решения, подпомагащи излизането от трудни ситуации не това е основното предназначение на Suzuki Vitara – тук двойното предаване има за цел да гарантира сигурността при неблагоприятно сцепление не настилката, нито повече, нито по-малко. Автомобилът обаче успява да ни изненада твърде приятно с една съвсем различна черта на своя характер – водена от прецизната си кормилна уредба, Suzuki Vitara се оказва истински любител на пътищата със завои, страничното накланяне на каросерията е минимално (зад волана на практика е почти невъзможно да се усети, че това все пак е автомобил със сравнително висок център на тежестта), а поведението при спортен стил на каране остава неутрално и добре балансирано. Солидната тяга на 1,6-литровата дизелова машина и прецизното превключване на предавките също допринасят за приятния спортен привкус при шофирането на Vitara.
Suzuki Vitara се представя доста убедително и по отношение на предлаганите модерни асистиращи технологии – всички версии с двойно предаване AllGrip са серийно снабдени с радарна система за сканиране на пространството пред автомобила и функция за аварийно спиране, както и с адаптивен темпомат с избор на три варианта за поддържаната спрямо предния автомобил дистанция.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Със свеж дизайн, разнообразни възможности за индивидуализация и модерни асистиращи системи, новото Suzuki Vitara е напълно в духа на времето. Моделът изненадва приятно и с динамичното си поведение на пътя. Има какво още да се желае обаче по отношение на качеството на материалите в интериора.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Христо Петров