Малкият британец Mini е сред големите завоеватели на човешките сърца. Нежният пол го обича, а силният пол го цени - въпреки някои очевидни слабости.
Неподправеният класически Mini чар, фантастичното поведение на пътя и богатите възможности за индивидуално оформление са основните козове, с които възкресеният под крилото на BMW култов британец печели нови и нови почитатели от 2001 година насам. Нестихващият потребителски интерес междувременно доведе до сериозно разширяване на гамата и изобилие от предложения на вторичния пазар.
Двигател: Докато бензиновите двигатели на втората, произвеждана след 2006 година генерация на Mini и до днес са плод на сътрудничеството с Peugeot, след фейслифта през есента на 2010 година дизелите вече са баварски. В интерес на истината, предходните aгрегати, дело на PSA, също са достатъчно мощни, икономични и разполагат серийно с филтър за твърди частици, като най-препоръчителната версия безспорно е Mini Cooper D. При бензиновите версии също трябва да се насочите към Mini Cooper с неговите 122 к.с. (или Mini One с 98 к.с.), серийни алуминиеви колела и климатична инсталация, чиито разход на гориво не е по-висок от този при базовия вариант. Турбоверсиите Cooper S и John Cooper Works са доста по-лакоми, твърди като окачване и скъпи
Каросерия: Класическият хечбек с две врати предлага достатъчно простор само на предните места – на задните седалки могат да седят удобно и дълго време само деца. Редкият на вторичния пазар вариант Mini Clubman с удължено междуосие и малка допълнителна врата отдясно трудно може да се нарече истинско комби независимо от двукрилия портал на багажника с обем между 260 и 930 литра, но при него мястото отзад е напълно достатъчно и за възрастни пътници. Eдва разполагащият с четири врати и обща дължина от 4,10 метра Mini Countryman (след 2010 година) предлага смислена алтернатива за семейна употреба със своите 350 до 1170 литра багажен обем, но цените му на старо са също толкова високи, колкото и тези на кабриолета с мек покрив
Изработка: Въпреки значителния напредък в сравнение с първото поколение на класика под крилото на BMW, материалите и изпълнението на интериора все още не са в пълен унисон с високото ценово равнище. Освен това пестеливо тапицираните седалките са малко къси в хоризонталната си част
Безопасност: Mini e един от най-добре оборудваните със системи за безопасност представител на своя клас, макар че някои от малките удобства за водача изискват допълнителна инвестиция. Кабриолетите от второто поколение (от 2009 година) разполагат с автоматичен ролбар за защита от преобръщане зад седалките
Ходова част: Благодарение на модерното многозвенно задно окачване и ниският център на тежестта, Mini се държи изключително стабилно и динамично на пътя, но комфортът на возене определено не е основен приоритет – особено при версиите със спортна ходова част
Кой двигател ви препоръчваме
По принцип версията One, предлагана със 75 или 98 к.с., е напълно достатъчна, но динамичният Cooper със 122 к.с. отговаря много по-добре на динамичния характер на Mini. При дизеловите версии мощният Cooper със 110 к.с. също е оптимален избор.
Кой тип каросерия да изберете
Дори за малки семейства единственият смислен вариант е по-големият, разполагащ с четири врати и голям заден капак Mini Countryman. Хечбекът и комбито Clubman са подходящи само за свободни от ангажименти и млади двойки.
От коя година да е моделът
Второто поколение на Mini, което излезе на пазара през 2006 година, се отличава с по-високо качество на изпълнението и е по-надеждно от своя предшественик.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Базовото ниво на оборудване на Mini е доста скромно, но повечето от купувачите на модела не се скъпят при покупката на допълнителни украшения и удобства. Особено препоръчителни са автоматичната климатична инсталация, отоплението на седалките и биксеноновите предни светлини
Каква е цената
Mini е сред автомобилите на вторичния пазар, които наистина държат цена и екземплярите от актуалното поколение са скъпи. Предходното издание може да се намери доста по-изгодно
Колко е надежден
Експертите от Dekra твърдят следното: Редовно обслужваните екземпляри на Mini могат да се окачествят като препоръчителни. Според статистиката на повредите, разработените в сътрудничество с Peugeot двигатели на второто поколение са доста по-надеждни от старите Tritec-агрегати, създадени в кооперация с Chrysler. Като изключим износването на обичайните консумативи, поддържаните автомобили Mini рядко създават проблеми
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(по-добре от средното ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(значително по-добре от средното ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
n/a
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили